نخل‌برداري از رسوم خاص مردم مهریز در محرم

سرپرست نمايندگي میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز از مهمترين رسوم خاص ماه سوگواري محرم در اين شهرستان را علم‌برداری، شدّه‌گردانی و نخل‌برداري ذكر كرد.
کد خبر: ۱۱۴۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱ 19 October 2015


به گزارش تابناک یزد،"محمدرضا فلاحتی"در اين رابطه تصريح كرد: درماه محرم به خصوص در دهه اول آن، مراسم‌های مختلفی در سوگ حضرت اباعبدلله(ع) در شهرستان مهریز برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به مراسم عَلَم‌برداری اشاره کرد.

وی ادامه داد: "علم" چوب صافی به طول دو تا هفت متر است که سه تا چهار متر از قسمت بالای آن را پارچه‌های الوان می‌بندند و در رأس علم نيز قسمتی صلیب شکل بنام "طوق" وجود دارد که فقط دستمال‌های خوشرنگ به آن می‌بندند.

فلاحتی گفت: گرچه علم‌ها همه به نام حضرت ابوالفضل(ع) و نماد علمدار بودن آن حضرت است، ولی همه ساله علمی اختصاصاً به نام "علم ابوالفضل (ع)" می‌بندند که پارچه آن مشکی یا سبز است.

به گفته‌ي وي، پارچه‌هاي علم معمولاً امانت یا پارچه‌ي نذری است که در این صورت کسانی که نذر کرده‌اند، خودشان آن را به علم گره می‌زنند و در غير اين صورت، فرد سیدی باید این کار را در یکی از روزهای محرم حدفاصل اول تا نهم محرم انجام دهد.

فلاحتي اظهار كرد: علم به عنوان نماد پرچم حضرت ابوالفضل (ع) در نبرد با یزیدیان، از روز سوم محرم به عنوان بخشی از مراسم عزاداری در مهريز توسط افرادي توانمند از زمين بلند مي‌شود و دور گردانده مي‌شود.

وی از ديگر مراسم‌های مرسوم ماه محرم در مهريز را "شَدّه‌گردانی" ذكر كرد و گفت: شَدّه که مشابه علم است را برای حضرت علی‌اکبر(ع) می‌بندند.

سرپرست نمايندگي میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز، آيين نخل‌برداري را نيز از دیگر رسوم مهريزي‌ها خواند كه همانند سایر شهرهای استان یزد برگزار می‌شود.

وي در اين باره گفت: نقل یا نخل، اسکلت چوبی به شکل قلب است که بدنه آن را با چوب گردو بصورت مشبک و پایه‌های آن را با چوب درخت چنار ساخته‌اند و از آن به عنوان مُحَفَّه یا تابوت امام حسین(ع) تلقی می‌شود.

فلاحتي خاطرنشان كرد: در بیشتر مناطق اطراف شهر مهریز، همه ساله با آییني خاص، نخل را آیینه‌بندی می‌کنند و در روز عاشورا حرکت می‌دهند.

وي ياداور شد: البته در گذشته، هر كدام از پایه‌های نخل به طایفه‌ای تعلق داشت و هر کدام مخصوص قشر و فرقه خاصی از جمله قصاب‌ها، دباغ‌ها، آهنگرها، میراب‌ها، نجارها و غيره بود و هر فرقه مسئولیت پایه خود را در نخل‌برداری برعهده داشت ولي اکنون این رسوم از بین رفته و همه متحد و یکپارچه نخل را بلند می‌کنند.

فلاحتي در پايان نيز از مراسم‌هايي مانند جوش‌زني، دسته‌بندي اسد، نمايش بازار شام و شام‌غریبان و غيره به عنوان ديگر مراسم‌هاي مرسوم ماه محرم در شهرستان مهريز ياد كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار