اگر دره سيليکون الگوي توسعه يزد باشد

مهدي زمان زاده
کد خبر: ۱۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲ 06 March 2015
بعد از تغييرات مديريتي در استان و تفاوت نگاه مديران جديد و قديم، مباحث و ديدگاه هاي مختلفي پيرامون محور توسعه در استان، چرايي، عدم و شاخصه هاي توسعه در سطوح مختلف مطرح شده است  چندين ديدگاه مختلف در عرصه توسعه مطرح است که هر يک مخالفان و موافقاني دارد. برخي در اين ميان، صرفاً توسعه اقتصادي را ملاک نظرقرار داده اند و برخي ديگر به جنبه هاي اجتماعي و فرهنگي بهاي بيشتري مي دهند. آنچه در اين ميان اهميت دارد، مدينه فاضله اي است که هر يک از طرفين مي کوشد در ذهن مخاطب خود ترسيم کند. مقصود از اين شهرآرماني، يزدي است که از لحاظ استانداردهاي مختلف به مفهوم زندگي بهتر، قرابت بيشتري داشته باشد. تفاوت ديدگاه نيز از همين جا ناشي مي شود. شهر آرماني!
به هر روي، تفاوت ديدگاه در حوزه توسعه استان و چگونگي دفاع از ارزش ها و تمدن و فرهنگش جاي بحث  بسياري دارد. در هر صورت، هر يک از طرفين مي کوشد شهر آرماني اش را به تصوير بکشد. حال آنکه در نوشتار  تلاش مي شود يک الگو براي آينده يزد تصوير شود. آيا بهتر نيست يزد را به دره سيليکون تشبيه کنيم؟
چه قدر با نام دره سيليکون آشنا هستيد؟ اين دره چه وجه تمايزي با نام هاي مشابه خود دارد؟ ويکي پديا درباره اين منطقه نوشته: دره  سيليکون، نام رايج و غير رسمي منطقه اي در حدود 70 کيلومتري جنوب شرقي سانفرانسيسکو در کاليفرنيا در ايالات متحده آمريکاست. شهرت اين منطقه به دليل قرار داشتن بسياري از شرکت هاي مطرح انفورماتيک جهان در اين منطقه است. نام اين منطقه ابتدا برگرفته از تعداد زياد شرکت هاي توليد کننده تراشه هاي سيليسيمي در اين منطقه بود که بعدها به نمادي از وجود کمپاني هاي زياد فعّال در زمينه فناوري هاي پيشرفته در اين منطقه تبديل شد.
کافي است نام شرکت هاي مستقر در اين منطقه را بخوانيد. اکثر آنها نام هاي آشنايي هستند. اينتل، اي ام دي، ادوبي سيستمز( خالق فتوشاپ) اپل، اسوس،  اي بي، گوگل، اچ پي،  ياهو،  مايکروسافت و صدها شرکت برتر دنياي فناوري در اين منطقه جا خوش کرده اند. به نظر مي رسد ايجاد يک منطقه بزرگ صنعتي و فناوري در جهان براي اين منطقه خوش يمن بوده است چرا که آنها علاوه بر در دست داشتن درصد قابل توجهي از اقتصاد جهان، در حوزه هاي زيست محيطي و سلامت و ساير زيربخش ها جايگاه خوبي دارند.
به باور ديگر، در اين منطقه به جاي آنکه به ذخاير معدني و نفتي توجه شود به نيروي انساني اهميت بيشتري داده شده است. اتفاقي که در ايران و استان يزد کمتر مورد توجه قرار داده مي شود. نيروي انساني به عنوان ارزشمندترين منابع توسعه يک نظام سازماني، بي رحمانه در انتهاي ارزش گذاري سيستمي قرار مي گيرد.
شايد تعداد زياد معادن، شرکت هاي صنعتي، شرکت هاي توليدي و ... مشکل اشتغال، توسعه اقتصادي و ... را مرتفع سازد ولي تا کي مي توانيد حجم وسيع آثار زيان بار زيست محيطي، هجوم خرده فرهنگ هاي نامتجانس و ... را تحمل کنيد؟ امروزه استان يزد بالاترين تعداد سرطان را در ايران دارد. اين نکته براي مسئولان، تلنگري ايجاد نکرده است؟
با اين اوصاف، اگر همين قائده تا چند سال ديگر برپا باشد يزد تبديل به يک شهر سوخته و غيرقابل سکونت خواهد شد چرا که حضور در اين منطقه با ورود به دنياي انواع بيماري ها و ... همراه است.
به نظر مي رسد يزد بايد به سمت توسعه اقتصادي در حوزه کيفيت برود. نيروي انساني نخبه يزد که سال هاست در صدر برترين هاي علمي کشور قرار دارند، وجود زيرساخت هاي اوليه و از همه مهمتر نياز جامعه امروز به تکنولوژي  و فناوري هاي مدرن مي تواند مهمترين عامل توفيق استان در عرصه تبديل شدن به قطب فناوري ايران باشد. در يک کلام، براي تبديل شدن به دره سيليکون، مهمترين عنصر آن در دسترس است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار