تابناک: یک متخصص تاکسیدرمی با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت کبک‌ها گفت: انسان‌ها با استفاده از روش‌های ناجوانمردانه در این فصل به شکار کبک‌ها دست می‌زنند.
کد خبر: ۹۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 22 September 2015
به گزاشر تابناک به نقل از ایسنا، سیدنادر صادقی‌راد، با اشاره به فرا رسیدن فصل مهاجرت کبک‌ها اظهار کرد: کبک جزو آن دسته پرندگانی است که مطالعات و تحقیقاتی درباره آنها صورت نگرفته است و حتی ضرب‌المثل‌هایی که در خصوص این کبک ترویج داده شده درست نیست.

وی افزود: کبک یکی از نقاط استتار خود را در برف قرار داده و به محض احساس خطر سریعا واکنش نشان می‌دهد به همین دلیل ضرب‌المثل "مثل کبک سر در برف فرو کردن" که بیانگر غفلت است و نسبت دادن غفلت به این حویان کاملا اشتباه است و درست در نقطه مقابل رفتار کبک قرار دارد، این حیوان پرنده بسیار باهوشی است. کبک‌ها گاهی نیز در فصل برفی سال برای خود خانه‌های برفی می‌سازنند تا از وزش باد در امان باشند چراکه نسبت به باد بسیار حساس هستند.

صادقی‌راد با اشاره به وجود سه نوع کبک شامل کبک دَری که در ارتفاعات بیش از چهار هزار متر زندگی می‌کند، کبک خندان یا معمولی و کبک چیل که در مناطق کردستان و نوار غربی کشور وجود دارد، افزود: کبک‌ها مهاجرت خود را از ۲۰ شهریور تا ۲۰ مهرماه انجام می‌دهند و از مناطق ساوه، هفتادقله اراک، محلات و خمین به سمت جنوب حرکت کرده و مهاجرت بی‌بازگشتی را رقم می‌زنند.

وی دلیل این مهاجرت بی‌بازگشت را این چنین عنوان کرد: گاهی تعداد کبک‌های یک منطقه به دلیل زاد و ولد بیش از توان محیط می‌شود به همین دلیل کبک‌ها دست به مهاجرتی بی‌بازگشت می‌زنند. برای مثال منطقه هفتادقله که شکار و صید در آن ممنوع است باید میلیون‌ها کبک را در خود جای داده باشد، اما این حیوانات منطقه را ترک می‌کنند، همچنین برای یافتن غذای مناسب دست به مهاجرت می‌زنند.

این رفتارشناس حیوانات با اشاره به فرا رسیدن پاییز و اینکه در این فصل می‌توان در همه دره‌ها شاهد حضور کبک بود، گردنه زالیان را یکی از مقاصد مهاجرت کبک‌ها عنوان کرد و گفت: در این گردنه چندین منطقه هست که یکی از این مناطق ماهوری به "داش‌داش" معروف است و به مقصدی برای کبک‌ها بدل شده است.

وی با اشاره به اینکه کبک‌ها در مسیر مهاجرت به هیچ عنوان پرواز نمی‌کنند، تاکید کرد: متاسفانه این نوع مهاجرت خطرات بسیاری را برای این پرندگان به همراه دارد به طوری که در مناطق سربند با استفاده از روشی ناجوانمردانه در دشت‌های باز دست به شکار این پرندگان می‌زنند.

صادقی راد افزود: در دشت های باز خصوصا در تپه‌های مالمیر، گل زرد و سربند شب‌ها لاستیک را آتش می‌زنند، کبک‌ها با دیدن آتش می‌ترسند و از حرکت بازمی‌ایستند و با فرا رسیدن صبح شکارچیان اقدام به شکار این دسته بزرگ کبک‌ها می‌کنند که اقدامی کاملا نادرست است.

وی اضافه کرد: کبک‌ها علاقه زیادی به رنگ دارند. در سمت کردستان پارچه‌های الوان درست کرده و به صورت پرده در مسیر کبک‌ها نصب می‌کنند و خود را نیز استتار می‌کنند، در این شرایط کبک شروع به آواز خواندن می‌کند و جلو می‌آید و شکار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این فصل از سال در مسیر مهاجرت، در گدار‌ها و دالا‌ن‌ها می‌توان جای پای کبک‌ها را دید، افزود: هیچگاه در فصول دیگر سال حضور کبک‌ها در گدارها دیده نشده است و تنها در یک بازه زمانی یک ماهه در ابتدای پاییز دیده می‌شوند.

این رفتارشناس حیوانات افزود: کبک‌ها دانه‌خوار هستند، اما در فصل تابستان علاقه عجیبی به انگور دارند، برای خوردن آب صبح زود را انتخاب می‌کنند، اما به محض اینکه عقاب ببیند مخفی می‌شوند چراکه شکارچی طبیعی اصلی آنها عقاب‌ها، تیهو، بالابان و بحری، و در جایگاه دوم انسان‌ها هستند که با شیوه‌های زننده کبک‌ها را شکار می‌کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار