۶ بیمار مبتلا به قارچ_سیاه در بیمارستان‌های بابل تحت درمان هستند.
کد خبر: ۹۹۰۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵ 01 September 2021

به گ زارش تابناک مازندران، دکتر جوانیان «معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل» اعلام کرد :
۶ بیمار مبتلا به قارچ_سیاه در بیمارستان‌های بابل تحت درمان هستند.

۱- بیماری قارچ سیاه را توضیح دهید؟
قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک بیماری فرصت‌طلب است و عمدتا در بیماران دیابتیک دیده می‌شود و یا بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی می‌شوند.
بخصوص بیشتر در کسانیکه به نوعی قندشان از کنترل خارج شود.
یکی از درمان‌های مؤثری که برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود، کورتون است که تاثیر مشخص‌شده دارد. ولی نباید کسی کورتون را سرخود استفاده کند و حتما با تجویز پزشک باشد.
همچنین پزشکانی که کورتون شروع می‌کنند حتما باید اندیکاسیون‌ها و زمان شروع را دقت کنند و طول مدت را هم رعایت کنند که اگر طول مدت رعایت شود و دوز مناسب باشد و همینطور قند بیمار کنترل شده باشد، معمولا اتفاقی نخواهد افتاد.
.
۲- افرادی که مبتلا به کرونا هستند و دارای بیماری زمینه‌ای مثل دیابت، فشار یا ضعف سیستم ایمنی‌ به این بیماری مبتلا می‌شوند؟
عمدتا با بيماری ديابت و نقص سيستم ايمنی در ارتباط است، ولی با فشارخون ارتباطی ندارد.
خیلی نادر خواهد بود که فردی از قبل هیچ مشکل زمینه‌ای مثل دیابت و.. نداشته باشد و بخواهد به این بيماری مبتلا شود و عمدتا در افراد با بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود به‌خصوص زمانی‌که کورتون مصرف می‌کنند.
.
۳- قارچ سیاه قابل‌درمان هست؟
در مراحل اولیه اگر مراجعه کنند و زود تشخیص داده شود با داروهایی که داده می‌شود و گاهی اوقات هم نیازمند به جراحی‌های وسیع هست، قابلیت درمان دارد.
منتها درمانش سخت است و ساده نیست و لازمه‌اش این است که اولا مراجعه زودرس وجود داشته باشد و دوم این‌که پزشک سریعا بتواند تشخیص بدهد و کار خودش را انجام دهد.
.
۴- چگونه می‌شود به این بیماری مبتلا نشد؟
بیماران مبتلا به کرونا در مصرف آب‌میوه دقت کنند، چون توصیه‌شده که آب‌میوه مصرف کنند ولی مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه، از آب‌میوه‌های صنعتی مشکل‌ساز خواهد بود، به‌خصوص آن‌هایی که زمینه قند دارند.
افراد ممکن است قندشان در حالت عادی در حدی بود که دارو مصرف نمی‌کردند اما در این مرحله به علت بیماری و مصرف زياد مواد شيرين مثل آب‌ميوه و يا خرما و عسل بهمراه يا بدون مصرف کورتون ممكن است، قندشان بالا برود، پس بيماران ديابتيك و يا حتی كسانيكه زمينه ديابت در خانواده و بستگان درجه يك دارند، بايد در كنترل قند خون و همچنين مصرف مواد شيرين دقت لازم را داشته باشند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار