کد خبر: ۹۹۰۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷ 22 September 2015
رشت - ایرنا - رییس حفاظت محیط زیست فومن از معرفی 14 آلاینده زیست محیطی که در برخی از اراضی شالیزاری این شهرستان مبادرت به آتش زدن کاه و کلش کرده بودند به مراجع قضایی خبر داد.
[14آلاینده زیست محیطی فومن به مراجع قضایی معرفی شدند]

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان به ایرنا، اسدالله سعدی در این خصوص گفت: تاکنون بیش از 40مورد آتش زدن کاه و کلش در حین گشت، کنترل و پایش شبانه روزی ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهرستان مشاهده شده که طبق قانون با متخلفان برخورد می شود.
کشاورزان شالی کار به طور معمول بعد از برداشت شالی برای کشت مجدد و پرورش رتون ( استفاده مجدد از پنجه های کشت اول ) اقدام به جمع آوری کاه و کلش می کنند که برخی از کشاورزان آنها را بسته بندی و برای خوراک دام مورد استفاده قرار می دهند و برخی از کشاورزان نیز به دلیل اینکه هزینه بسته بندی کاه و کلش زیاد و به صرفه نیست اقدام به آتش زدن آن می کنند که این امر علاوه برایجاد آلودگی محیط زیست به مواد آلی خاک نیز آسیب می زند.
رییس محیط زیست فومن اضافه کرد: برغم اقدامات پیشگیرانه و اطلاع رسانی عمومی از طریق همایش های توجیهی دهیاران و دیگر ساز و کارهای لازم متاسفانه سوزاندن کاه و کلش در برخی از نقاط همچنان دیده می شود.
سعدی اظهار کرد: تاکنون برای 14نفر از متخلفان آلاینده زیست محیطی که در سطح وسیع و گسترده مبادرت به آتش زدن کاه و کلش می کردند پرونده قضایی تشکیل شده و به استناد ماده 688قانون مجازات اسلامی به دادسرای شهرستان معرفی شده اند.
بر اساس داده های بهداشتی؛ آلودگی هوا ناشی از آتش زدن کاه و کلش باعث تشدید مشکلات تنفسی ، تندی ضربان قلب، فشار بر مراکز خون ساز بدن بویژه سلولهای مغز استخوان، تخریب زود رس گلبولهای قرمز به خاطر ترکیبات آلاینده اکسید کننده و همچنین باعث بروز سرطان ریه و تشدید بیماری های عفونی دستگاه تنفسی می شود.
رییس حفاظت محیط زیست فومن از کشاورزان خواست برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا و آسیب نرساندن به عناصر زنده خاک از آتش زدن کاه و کلش پرهیز کنند.
شهرستان فومن در غرب استان گیلان، 13 هزار و 870 هکتار زمین شالیزاری دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار