پارک طبیعی حیات وحش "چشمه خسرو" نیشابور در فاصله 40 کیلومتری شرق این شهرستان و در مجاورت روستای چشمه خسرو در حاشیه جاده نیشابور به مشهد قرار گرفته، اولین پارک خصوصی خاورمیانه و کشور كه متاسفانه مورد بی‌مهری مسئولان واقع شده است.
کد خبر: ۹۸۷۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۰ 21 September 2015
پارك حیات وحش چشمه خسرو در فاصله حدود 40 کیلومتری شرق نیشابور زیستگاه آرامی برای چندین و چند گونه حیوانات مختلف شده است؛ آرامشی كه مدیون كار و تلاش شبانه‌روزی مردی است كه روزی شكارچی بزرگی بوده ولی پس از اتفاقاتی دست از شكار می‌كشد و حامی سفت و سخت حیوانات می‌شود.

این پارك دارای سه موزه و زیستگاه طبیعی حیوانات و همچنین رستوران و سوئیت برای گردشگران و محققان داخلی و خارجی است .

مالک و مدیر اولین پارک حیات وحش خصوصی خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان، بیان کرد: در حال حاضر، 35 گونه و در واقع بالغ‌بر 100 جاندار در پارك حیات وحش نگهداری می‌شوند و موزه مارها نیز امسال پیشرفت زیادی داشته. سال گذشته كه تعدادی "مرال" از "ابهر زنجان" وارد كردیم امسال به زاد و ولد رسیدند؛ همچنین كل بزهای ما دوقلو دارند و خوشبختانه زندگی در این پارك جریان دارد.

حسین حصاری عنوان كرد: همه هزینه‌ها بر دوش خودمان هست و این برای ما بسیار سنگین است. ما احتیاج به حمایت‌های مردم و مسئولان داریم؛ این پارك حیات وحش دارای 15 سوئیت برای گردشگران خارجی، محققان و پژوهشگران و گردشگران ایرانی است و رستوران را نیز آماده كرده‌ایم.

وی افزود: پارك حیات وحش "چشمه خسرو" دارای سه موزه سنگ‌ها (فسیل‌شناسی) و مارها و موزه تاكسیدرمی است كه اگر حیوانات در پارك حیات وحش از بین رفتند، بتوان آن‌ها را تاكسیدرمی كرد كه موزه حیوانات تاکسیدرمی شده و بخش فسیل‌شناسی، از لحاظ بعد علمی و آموزشی برای دانش‌آموزان و محققان بسیار موثر است.

حصاری گفت: این كار عشق و زندگی من است اما كار بسیار سنگینی است و انتظار داریم مسئولان حمایت بیشتری بكنند و حداقل به قول‌ها و وعده‌های خود عمل كنند تا بتوانیم گام‌های بلندتری برداریم. متاسفانه مسئولان وعده‌های زیادی داده‌اند ولی بسیاری از وعده‌ها عملی نشده. ما چنین پارك حیات وحشی را در كشور نداریم. در باغ وحش حیوانات را در قفس زندانی می‌كنند ولی اینجا حیوانات آزادند حتی در آینده ماشین‌هایی را می‌توانیم داشته باشیم كه انسان در قفس باشد و حیوانات آزاد را تماشا كند كه خوشبختانه زمینه این كار در پارك "چشمه خسرو" فراهم است.

وی افزود : باید به فرزندانمان مهربانی با حیوانات را آموزش دهیم و این كه چگونه از طبیعت درس بگیرند؛ از مردم دعوت می‌كنیم به این پارك آمده و حیوانات رها در زیستگاه را از نزدیك ببینند و از موزه‌هایی كه زحمت زیادی برای آن كشیده شده است، بازدید كنند.

مدیر پارک حیات وحش "چشمه خسرو" اظهار كرد: از شهروندان نیز می‌خواهیم با یك جداسازی ساده، مانده غذا از جمله استخوان، نان خشك و به‌طور كلی مانده غذای خود را دور نریخته و با زباله‌ها مخلوط نكنند و آن را به ما در موزه "شاه عباسی" تحول بدهند یا با یك تلفن ما را مطلع كنند تا از آن‌ها تحویل گرفته و به حیوانات بدهیم؛ این كار بسیار به ما كمك می ‌كند و ما نیز به عنوان تقدیر بلیط رایگان به خانواده‌ها می‌دهیم تا از پارك حیات وحش بازدید كنند.

حصاری ادامه داد: پارك حیات وحش چشمه خسرو مكان امنی برای خانواده‌هاست تا آن‌ها بتوانند با هزینه بسیار كم از نزدیك با زندگی و در واقع حیات وحش آشنا شوند و یك تفریح سالم را در چارچوب احترام به طبیعت تجربه كنند.

این پارك چند سال پیش به بهره‌برداری رسید و گونه‌های حیوانات و تعداد آن‌ها رو به رشد است اما برای انجام چنین كارهایی كه توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و همچنین برای انگیزه‌بخشی به این بخش، حمایت مسئولان شرط مهمی است تا باز هم شاهد ایده‌ها و اتفاقات بهتری باشیم.

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار