بازخوانی عملکرد شورای پنجم و شهرداری شیراز، می تواند طی مروری گذرا مخاطبان را با نقاط قوت و ضعف این دو مجموعه مدیریت شهری آشنا کند.
کد خبر: ۹۸۵۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸ 10 August 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: بازخوانی عملکرد دستگاه ها و ارگان های مختلف در فاصله های زمانی مشخص از جمله وظایف هر خبرگزاری است که می تواند به صورت خلاصه شما را با یک دور تند به مرور وقایع ابتدا تا انتهای آن دوره کمک کند.

از این رو بر آن شدیم تا به مرور اجمالی عملکرد مجموعه شورای شهر شیراز در پنجمین دوره آن به صورت سریع بپردازیم.

لازم به ذکر است که نگارنده این سطور مدعی نیست که تمام ریز و بم دوره چهار ساله را قید خواهد کرد اما این قول را می دهم که تا جایی که در توان دارم از حد انصاف خارج نشوم.

بدون تردید شورای پنجم از منظر نگاه های سیاسی یک شورای یکدست بود. شورایی که اعتماد بالای مردم شیراز به لیست اصلاحات موسوم به لیست امید که مورد تایید لیدر اصلاحات در کشور و تمام اصلاح طلب های شاخص استان فارس بود، موجب شد تا 12 نفر از لیست 13 نفره امید، به طور مستقیم وارد شورا شوند و تنها یکی از اعضا به عنوان عضو علی البدل به حساب آید که آن عضو وارد نشده هم به عنوان روابط عمومی شورای شهر شیراز انتخاب شد، اگر چه با اتفاقاتی که در ادامه رخ داد، وی هم به شورای شهر راه یافت.

انتخاب محمدحسن اسدی از معاونین علیرضا پاک فطرت(شهردار اسبق شیراز) از اولین اقدامات شورای پنجم بود.

انتخاب شهردار شیراز پس از گذشت چند ماه از آغاز به کار شورای پنجم میسر شد و از بین گزینه های موجود حیدر اسکندرپور با رای تمام اعضای شورا به عنوان شهردار شیراز برگزیده شد.

این آغاز روند پرماجرای پنجمین دوره شورای شهر و شهرداری شیراز بود. مسیری که در هفته اول اسفند ماه 1396 و پایین کشیدن عکس شهدا در سطح شهر شیراز موجب شد تا اولین چالش برای شورا و شهرداری اتفاق بیفتد.

اتفاقی که موجب دلخوری و ناراحتی جامعه مذهبی کشور را در پی داشت و در نهایت با عذرخواهی شهرداری شیراز، قضیه کمی به آرامش تمایل پیدا کرد.

فضا کمی آرام شده بود که نصب تصویری از سربازان اسرائیلی توسط شهرداری شیراز به مناسبت هفته دفاع مقدس در سال 1397 ، جو شهر شیراز و استان فارس را دوباره ملتهب کرد، التهابی که روز 5 مهر ماه 1397 و در پی بازداشت مهدی حاجتی عضو جنجالی شورای شهر به اوج خود رسید، البته در نهایت حاجتی بعد از گذشت 4 ماه در روز 14 بهمن مجددا به جلسه شورا رفت.

بعد از اعلام خبر بازداشت یکی از اعضای شورای شهر فضا آرام نشده بود که با یک اشتباه عجیب دیگر توسط روابط عمومی شهرداری، تنش ها به اوج رسید.

این بار در میعادگاه 13 آبان ماه و روز استکبارستیزی که در طلیعه آن مبارزه با آمریکای جنایتکار است بنرهایی در سطح شهر نصب شد که ترجمه عبارت انگلیسی آن "سپیده دم با آمریکا" بود، انگار این شیطنت ها قصد تمام شدن نداشتند. با اعتراضات مردمی، در نهایت برای چندمین بار شهرداری شیراز مجبور به عذرخواهی شد.

چند ماه فضا به آرامی سپری شد تا اینکه یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال های اخیر شهر شیراز رقم خورد. 5 فروردین و در خلال ایام عید نوروز 1398 شهر شیراز دچار سیلابی شد که متاسفانه کشورمان را داغدار از دست دادن 21 نفر از هموطنان ایران زمین کرد.

اگرچه همکاری مردم با سیل زدگان و مهمان نوازی آنان کمی از آلام این حادثه تلخ کاست اما عدم دلجویی مناسب مسئولین شهری از حادثه دیدگان داغ این حادثه را چندین برابر کرد.

حادثه ای که بعد از اعلام نظر رسمی دادگاه های صالح مشخص شد که با قصور و تقصیر مجموعه شهرداری شیراز همراه بوده است و عدم برخورد قاطعی از سوی دستگاه قضا منجر به ناراحتی خانواده‌های داغدار و مردم شیراز شد.

فضای داخلی شورا تا آن روزها برخلاف فضای بیرونی آن، نشان از آرامشی داشت که به اعتقاد اهل سیاست یک آرامش غیرطبیعی بود چون اختلافات مبنایی بعضی از اعضای شورا با هم بر سیاسیون پوشیده نبود، گرچه این آرامش دیری نپایید و با توهین سیداحمدرضا دستغیب ریاست وقت شورای پنجم آتش زیر خاکستر اختلافات گذشته شعله ور شد.

دستغیب در صحن علنی شورا با توهین به بعضی از ساکنین شیراز و اعضای شورای شهر عنوان کرد " خدا پدر جهاد سازندگی را بیامرزد که 10 تا پل ساخت تا یک عده بیایند در شهر و ادعای شهرنشینی کنند" اظهارنظری که با مخالفت های شدیدی حتی از جوانان جبهه اصلاحات مواجه شد و باعث شد دستغیب از ریاست شورا کنار برود که این امر اختلافات بعدی را بیش از آنچه در گذشته بود، نشان داد.

با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، شایعاتی مبنی بر کاندیداتوری بعضی از اعضای شورا در بین عموم مردم به گوش می رسید که در اولین روز خردادماه 1398 سیروس پاک فطرت به دلیل شرکت در کارزار انتخابات مجلس از سمت خود در شورا به عنوان نمایندگی مردم شریف شیراز در این شورا استعفا داد و یک هفته بعد در 8 خرداد همان سال سعید نظری به عنوان اولین عضو علی البدل در صحن علنی معرفی و به عنوان نماینده مردم شیراز در شورای اسلامی شهر شیراز قسم یاد کرد.

اتفاقات و چالش های گذشته شورا رو به فراموشی رفته بود که مهدی حاجتی در 12 خرداد مجددا بازداشت شد و بعد از گذشت مدتی با حکم محکومیتی که دریافت کرد و راهی زندان شد، به صورت قانونی از شورای اسلامی شهر شیراز کنار گذاشته شد و باید عضو دوم از لیست علی البدل وارد شورا شود که بعد از مخالفت های فراوان اعضای شورا نهایتا در بیستم شهریور ماه 1398 مراسم تحلیف محمدتقی تذروی در صحن شورا برگزار شد.

در کنار این موارد، نمی توان از زحمت قابل تقدیر مجموعه شهرداری و شورا جهت بازسازی و مرمت بافت تاریخی شهر شیراز چشم پوشی کرد. کارهایی که باعث شده امنیت به مناطقی همچون سنگ سیاه تا حد قابل اعتنایی برگردد و موجب رضایت ساکنین آن مناطق را پدید آورد.

همین طور ساخت و تجهیز فرهنگسراهای مدرن و لوکس در مناطق ضعیف شهر شیراز از نکاتی است که طرفداران و منتقدین خاص خود را دارا است همچنین ساخت سینما و آب‌نما و در محله کوشک میدان از جمله مواردی است که کمتر کسی می تواند چشم خود را به روی زحمات شهرداری در این زمینه ببندد و قدردان تلاش آنان نباشد.

شاید در نگاه اول با مطالعه این متن از کمبود فعالیت های عمرانی در سطح شهر شیراز مطلع شده باشید و بپرسید که شهرداری و شورای شهر برای پوشاندن این مطلب دست به چه کاری زدند؟

این سوال را باید مجموعه شهرداری و شورا پاسخ دهند اما از منظر نگارنده، شورا با تغییر نام خیابان های شهر شیراز که بعضا با چالش هایی نیز همراه بود سعی در ایجاد خیابان هایی در رزومه شورای پنجم داشت تا جایی که یک کمیسیون تخصصی جهت تغییر نام ها در شورای اسلامی شهر شیراز ایجاد شد که زیاد موفقیت آمیز واقع نشد.

مجموعه شهرداری هم با هزینه های سرسام آوری به سنگ فرش کردن خیابان ها پرداخت تا در چشم مردم خود را مشغول به ساخت و بازسازی نشان دهد اما افرادی که ساخت پل های مدرن را دیده اند، با سنگ فرش خیابان و نورپردازی پل و پیاده روسازی فریب نمی‌خورند.

شاید امروز که به محرم الحرام رسیده ایم بیان این مطلب ملموس تر باشد که شورای تازه تاسیس ششم در فضاسازی شهر جهت ورود به ماه عزای سیدالشهدا نسبت به تمام چهار سال گذشته موفق تر عمل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار