مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعلام کرد: مرمت پل خان شهرستان مرودشت در قسمت های مختلف این بنا در حال انجام است.
کد خبر: ۹۸۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹ 04 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: هادی شه دوست شیرازی که سخنانش را روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بازتاب داده افزود:مرمت پل تاریخی خان شهرستان مرودشت ازیکم مرداد ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است که مرمت سنگ‌های آسیب دیده، مرمت آجرهای آسیب دیده، برچیدن اندود گچ و خاک، برچیدن اندود سیمان، خارج کردن بندهای فرسوده، جازنی محل گیاهان روییده بر بنا و کندن آن‌ها همراه با سم‌پاشی مواد شیمیایی و آجرکار کاری سنتی با کمک مرمتگران فارس به انجام خواهد رسید.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد:تثبیت بخش‌های درحال ریزش این پل از دیگر بخش‌های مرمتی این اثر است.
او بیان داشت: این پل در مرودشت و بر سر راه شیراز به اصفهان، بر روی رودخانه کر بنا شده و از آثار دوره صفویه است که بین سال‌های ۱۰۲۱ تا ۱۰۴۳ ه. ق توسط امام قلی‌خان حکمران فارس و فرزند الله وردی‌خان سردار محبوب شاه عباس اول ساخته شده است.
شه‌دوست شیرازی عنوان کرد: انتخاب محل احداث پل با دقت و دانش زیادی صورت گرفته، به‌طوری‌که پایه‌های پل بر روی بستر صخره‌ای رودخانه قرار گرفته و همین امر باعث استحکام و ماندگاری پل در طول چند قرن گذشته شده است.
پل خان دارای پنج دهانه است که سه دهانه شمالی بزرگتر و دو دهانه جنوبی کوچکتر است و طول پل قدیم ۱۰۱ متر و عرض آن حدود پنج متر است، طاق دهانه بزرگ وسط پل برآمده و عرض پل در این قسمت بیش از ۷/۵ متر است، ارتفاع پل در دهانه وسطی بیش از ۱۳ متر است و پایه‌های پل از سنگ‌های تراشیده و ملات ساروج ساخته شده و از استحکام زیادی برخوردار است و بر روی این پایه‌ها، طاق‌هایی با قوس جناغی برپا شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: قسمتی از رویه پل در دوره‌های جدیدتر مرمت شده که از بقیه بدنه کاملاً متمایز است و در طرفین سطح گذرگاه پل در گذشته دارای جان پناهی بوده که اینک رون آن را قرنیز سیمانی ریخته و یک جان پناه در قسمت مرتفع پل نصب کرده‌اند.
پل خان در تاریخ ۲ آبان ۱۳۵۱ به شماره ۹۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مرودشت یکی از شهرستان های استان فارس است که حدود ۴۵ کیلومتری شمال شیراز قرار گرفته است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار