رئیس اداره محیط زیست نهاوند مطرح کرد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: نا آگاهی و سهل انگاری برخی کشاورزان عامل فاجعه زیست محیطی مرگ ماهی‌ها در روستای علمدار نهاوند است.
کد خبر: ۹۸۰۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲ 24 July 2021
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: نا آگاهی و سهل انگاری برخی کشاورزان عامل فاجعه زیست محیطی مرگ ماهی‌ها در روستای علمدار نهاوند است.

به گزارش تابناک همدان، مهرداد سلگی در واکنش به مرگ ماهی‌ها در رودخانه روستای علمدار نهاوند اظهار کرد: برخی از کشاورزان منطقه پس از استفاده سموم کشاورزی، قوطی‌های آن را به داخل رودخانه رها کرده و باعث مسمومیت و مرگ ماهی‌ها شدند.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش‌های اولیه دریافتی در ارتباط با اتلاف ماهیان رودخانه گاماسیاب توسط کارشناسان این اداره در مورخه ۳۱ تیر ماه، بررسی‌های اولیه میدانی در خصوص علل و عوامل اتلاف ماهیان در محل جریان رودخانه موصوف از روستای وهمان بررسی شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند افزود: کاهش شدت میزان دبی آب رودخانه نسبت به سال‌های قبل، شدت گرما و تقلیل آب رودخانه خود پالایی و میزان اکسیژن محلول که کاهش یافته است، برداشت غیر مجاز آب بوسیله پمپ، توسط کشاورزان و باغداران بالادست رودخانه که حق آبه‌ای ندارند؛ موجب تشدید این مسئله شده است.

وی اظهار کرد: عدم رعایت حق آبه زیست محیطی رودخانه جهت حفظ تنوع زیستی و استمرار حیات کلیه جانوران آبزی و کنار آبزی توسط اشخاص، ورود پساب‌های آلوده صیفی کاران مستقر در بالادست و حاشیه رودخانه که جهت مبارزه با آفات گیاهی به کرات از سموم استفاده می‌کنند، از جمله عوامل است.

سلگی ادامه داد: به همین دلایل برخی کشاورزان پساب‌های مزارع مربوط را به رودخانه هدایت می‌کنند و احتمال استفاده از سموم و کلر توسط اشخاص برای صید غیرمجاز ماهی، از دیگر عوامل علت مرگ این آبزیان بوده که مراتب یاد شده در دست بررسی دقیق‌تر برای اقدام مقتضی و برخورد قانونی با خاطیان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند گفت: پس از بررسی‌های انجام شده در خصوص تلف شدن ماهی‌ها در رودخانه گاماسیاب در روستای علمدار، نا آگاهی و سهل انگاری برخی کشاورزان را باید عامل این فاجعه زیست محیطی دانست.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار