مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران گفت: ۳۷۳ میلیون متر مکعب معادل ۲ برابر ظرفیت سد امیرکبیر کاهش ذخیره منابع آبی در این استان داریم.
کد خبر: ۹۷۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ 13 July 2021

به گزارش «تابناک تهران»، یوسف رضاپور روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران، ضمن اشاره به کاهش ذخیره سدهای پنجگانه تهران اظهار داشت: آب شرب مردم تهران را از سدهای پنجگانه و منابع آب های زیرزمینی تامین می کنیم که ۷۵ درصد از منابع سطحی و بقیه از منابع زیرزمینی تامین می شود.

وی افزود: امسال در معدود سال های خشک در کشور هستیم بارندگی کمی در سال آبی امسال رقم خورد به گونه ای که ۳۶ درصد کمتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بارش باران ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران ادامه داد: امسال شاهد افزایش دما هستیم که نیاز است با دقت و حساسیت به مسایل آبی نگاه کنیم.

وی با اشاره به افزایش جمعیت در تهران گفت: در این استان جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر داریم که با حضور اتباع این رقم افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امسال با وجود محدودیت ها در منابع آبی، افزایش دما، دستورالعمل های بهداشتی با تعامل بخش کشاورزی و صنعتی و وازرتخانه در کاهش مصرف، امیدواریم مشکلی برای تامین آب تا پایان سال نداشته باشیم ضمن اینکه امسال آبیاری فضای سبز ممنوع اعلام شده است.

رضاپور از مردم درخواست کرد: با رعایت الگوی مصرف و همراهی با این شرکت در تامین آب پایدار همکاری کنند.

وی با بیان اینکه اکنون شاهد بحران آب در کشور هستیم، گفت: طرح سازگاری با کم آبی مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۹۶ بود که مقرر شد هر استانی در راستای حرکت مصرف آب به سمت استانداردها، نیاز ها و راهکارها را احصاء کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران گفت: اکنون میزان مصرف منابع آبی در تهران ۸۶.۵ درصد برآورد شده است که مصرف استاندارد آب در دنیا ۴۲ درصد است.

وی ادامه داد: مصرف بالای ۶۰ درصد باعث تنش آبی و بیش از این رقم به بحران آبی منجر می شود که نیاز است ۲۶.۵ درصد مصرف را کاهش دهیم.

رضاپور با اشاره به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: بر اساس این طرح برنامه ۲۰ ساله برای کاهش منابع آبی ابلاغ شده است که باید با راهکارهایی از جمله کاهش مصرف آب با استفاده از روش های نوین و جایگیزینی پساب اقدام کنیم.

این مقام مسئول گفت: امسال باید ۷۵ میلیون مترمکعب کاهش مصرف داشته باشیم تا منابع آب را مدیریت کنیم که این امر نیازمند درست مصرف کردن آب است تا در آینده شاهد مناقشات آبی نباشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان تهران با تاکید بر اینکه یک هزار و ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز آب در استان تهران وجود دارد، گفت: ۳۱۰ چاه مسدود شده است.

وی ادامه داد: امسال از بین ۵۲۰ چاه برای ۱۸۴ چاه کنتور نصب شده است و ۱۹ مورد توقیف ادوات غیرمجاز برداشت آب صورت گرفته است.

رضاپور در بخش دیگری از این نشست به آمار غرق شدگی در تاسیسات آبی اشاره کرد و گفت: امسال۲۳ نفر از هموطنان و اتباع در سدها، جوی آب ها و کانال های آبی غرق شده اند.

وی افزود: در تاسیسات آبی سال گذشته ۲۷ نفر غرق شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار