معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را خطری جدی برای گونه‌های گیاهی و جانوری محیط زیست دانست.
کد خبر: ۹۷۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۴ 07 July 2021
معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را خطری جدی برای گونه‌های گیاهی و جانوری محیط زیست دانست.

به گزارش تابناک همدان، عادل عربی از استفاده بی رویه کیسه‌های پلاستیکی ابراز نگرانی کرد و افزود: باید توان خود را نسبت به استفاده‌های بی مورد از کیسه‌های پلاستیکی چند برابر کرد و تا مرحله‌ای پیش برویم که استفاده از کیسه‌های پلاستیکی حذف شود.

 وی اضافه کرد: بر اساس قوانین جدید برای حل مشکلات زیست محیطی کشور، قوانینی وضع شده تا شرایط زیست محیطی بهبود یابد.

 عربی خاطرنشان کرد: در قانون، بند و، تبصره ۶، قانون بودجه سال ۹۹ عنوان شده، افرادی که تولیدکننده بوده و مواد تولیدی آن‌ها پسماند تولید می‌کند، باید مبلغی را به عنوان عوارض به کشور پرداخت کنند و پس از جمع شدن این مبلغ برای مدیریت پسماند کشور هزینه شود.

 معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: مجموعه صمت عهده‌دار شده تا صنایع و تولیدی‌هایی که مشمول این قانون هستند را به وزارت اقتصاد و دارایی معرفی کند.

 وی با بیان اینکه در کشور نفت خیزی قرار داریم، تصریح کرد: مواد اولیه شرکت‌ها و کارخانجات نفتی بوده و این مواد اولیه برای تولیدکنندگان بسیار ارزان به دست می‌آید و نسبت به عدم استفاده از محصولات پلاستیکی توجه نمی‌کنند.

 عربی ادامه داد: شهروندان در قبال کیسه‌های پلاستیکی که در مراکز فروش دریافت می‌کنند مبلغی پرداخت نمی‌کنند و این امر موجب بی توجهی آن‌ها نسبت به عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی شده است در حالیکه باید برای این روند ساز و کار صحیح در نظر گرفته شود تا مشتری متوجه شود هزینه این کیسه پلاستیکی را پرداخت کرده است.

 وی با بیان اینکه استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به عنوان جایگزین کیسه‌های پلاستیکی بهترین روش برای جلوگیری از استفاده از کیسه‌های پلاستکی محسوب می‌شود، گفت: در اولین قدم باید فروشگاه‌های زنجیره‌ای این فرهنگ را در بین مردم نهادینه کنند تا استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به حداقل برسد.

 عربی با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی لباس زشت طبیعت بوده و تجزیه‌پذیر نیستند، خاطرنشان کرد: این کیسه‌ها با قرار گیری در محیط زیست و رهاسازی آن‌ها توسط مردم با باد به راحتی قابل جابجایی بوده و به این ترتیب برای گونه‌های جانوری و گیاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

 وی ادامه داد: این کیسه‌ها هنگامیکه در طبیعت رها می‌شوند، جمع‌آوری آن‌ها بسیار مشکل بوده و از طرفی ارزش بازیافت نداشته و افراد فعال در حوزه بازیافت نسبت به جمع‌آوری آن‌ها بی تفاوت هستند چرا که ارزش بازیافت ندارد.
 عربی افزود: برای مقابله با این مشکل باید تدابیری انجام شود، به عنوان مثال ترجیح و تشویق بر تولید کیسه‌های تجزیه پذیر انجام شود، به گونه‌ای که فرض گرفته شود مردم همچنان کیسه‌ها را در طبیعت رها کنند حداقل خسارت به طبیعت وارد شده و در صورت تجزیه پذیر بودن کیسه‌ها بعد از چند ماه جذب طبیعت شده و آثاری از ان‌ها در طبیعت باقی نمی‌ماند.

 وی افزود: بهترین راه برای تنفس طبیعت این است که فکر استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را از ذهن مردم دور کرده چرا که از جمله مشکلات مهم آینده محیط زیست کیسه‌های پلاستیکی هستند و این معضل تا حدی پیش‌بینی شده که تعداد کیسه‌های پلاستیکی سرگردان در منابع آبی بیش از تعداد آبزیان خواهد بود.

 عربی گفت: در کشور‌های توسعه یافته در فروشگاه‌ها به ازای تحویل کیسه‌های پلاستیکی هزینه دریافت می‌کنند.
 وی خاطر نشان کرد: استفاده از کیسه‌های پلاستیکی گونه‌های جانوری و گیاهی را تحت تأثیر قرار داده چرا که برخی گونه‌های جانوری مواد پلاستیکی را با غذا اشتباه گرفته و با خوردن آن دچار تلفات می‌شوند همچنین وجود این کیسه‌ها در طبیعت با تابش نور خورشید واکنش انجام داده و گازی به نام اسید فوران که بسیار سمی بوده و قابل حل در آب است، تولید می‌شود.

 عربی در ادامه گفت: با آزاد شدن گاز اسید فوران در طبیعت و حل شدن در منابع آبی به طور غیر مستقیم وارد بدن انسان شده و بیماری‌هایی از جمله سرطان را به دنبال دارد.

 وی گفت: در صورتیکه کیسه‌های پلاستیکی در زمین‌های دارای شخصیت حقیقی رها شود، مالکان زمین‌ها نسبت به جمع آوری این کیسه اقدام می‌کنند در حالیکه اگر کیسه‌های پلاستیکی در طبیعت و مناطق مربوط به بخش‌های دولتی رها شود، افراد نسبت به جمع آوری آن‌ها احساس مسئولیت ندارند.

 وی در پایان یادآور شد: آموزش شهروندان در این حوزه زمان بر بوده و امیدواریم دستگاه‌ها و مدیران نگاه ویژه برای اعتبارسازی در حوزه داشته باشند، تا شاهد نهادینه شدن فرهنگ عدم استفاده از کیسه‌های پلاستیکی باشیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار