مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: خشکسالی باعث کاهش ۴۰ درصدی علوفه قابل برداشت در مراتع این استان نسبت به میانگین بلند مدت شده است.
کد خبر: ۹۷۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ 14 June 2021

محمود قلیزاده افزود: در سال‌های گذشته چنین کاهش بی‌سابقه بوده است و این در شرایطی است که حیات وحش و صدها هزار راس واحد دامی در مناطق مختلف این استان به علوفه وابسته است.
وی با بیان اینکه کم‌آبی و خشکسالی در قشلاقات استان اردبیل به مراتب بیشتر از ییلاقات است افزود: علاوه بر مشکل تغذیه دام و بروز مشکلات معیشتی برای دامداران و عشایر، فقر پوشش گیاهی مراتع تبعات دیگری را هم در پی خواهد داشت که یکی از آن‌ها افزایش فرسایش خاک است.

توصیه به دامداران برای حفظ پوشش گیاهی باقیمانده
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با توصیه به دامداران برای کاهش سطح دام‌های خود در مراتع و ییلاقات برای حفظ پوشش گیاهی باقیمانده اظهارکرد: خشکسالی و نبود علوفه باعث می‌شود که دامداران و عشایر برای پیدا کردن علوفه کوچ زودهنگام داشته باشند و چرای زود هنگام دام پوشش گیاهی نورس را از بین می‌برد.
قلیزاده ادامه داد: چرای دام مازاد بر ظرفیت مراتع در شرایطی که همواره این ظرفیت برای دام استان کم بوده و اکنون با کاهش مضاعف پوشش گیاهی هم روبرو هستیم، سبب لگدکوبی و از بین رفتن پوشش گیاهی مراتع می‌شود.
وی گفت: این مساله سبب ایجاد خاک لخت می‌شود و یا گونه‌های مهاجم را جایگزین گونه‌های قدیمی می‌کند و باعث فرسایش خاک می‌شود. در این شراط بارش‌ها جذب خاک نمی‌شوند و به صورت روان‌آب جاری می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه کاهش پوشش گیاهی در مراتع احتمال اختلاف و درگیری بین دامداران در فصل چرای دام را افزایش می‌دهد، افزود: تنش‌های آب و هوایی، حضور بی‌رویه دام در مرتع و کاهش نزولات آسمانی مراتع خلخال را در مسیر حرکت به سمت اقلیم خشک قرار داده است.

۶ تن بذر یونجه رایگان در بین کشاورزان روستا‌های خلخال توزیع شد
قلیزاده افزود: با هدف افزایش سطح پوشش گیاهی مزارع کشاورزی و کمک به حفظ مزارع کشاورزی امسال ۶ تن بذر یونجه رایگان در بین کشاورزان روستا‌های خلخال توزیع شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل اظهارکرد: در قالب طرح مدیریت مراتع و چراگاه‌های طبیعی دام در مراتعی که به عنوان چراگاه‌های اصلی دام‌ها محسوب می‌شوند، آب به‌صورت لوله‌کشی نیز در اختیار دام‌ها قرار می‌گیرد.
استان اردبیل بویژه شهرستان خلخال از جمله مناطقی است که در سال‌های اخیر با کاهش دبی آب چشمه‌های موجود در مراتع و مشکل خشکسالی و کم‌آبی مواجه بوده و به همین دلیل موضوع تامین آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف بویژه کشاورزی و دامداری به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مردم و مسئولان در این بخش مطرح است.
شهرستان خلخال با برخورداری از ۲۵۰ هزار هکتار جنگل و مرتع از مناطق سرسبز استان اردبیل است که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار آن مرتع و ۴۵ هزار هکتار نیز جنگل بوده و در حال حاضر ۸۵ درصد از مجموع جنگل‌های استان اردبیل در این شهرستان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار