بررسی تابناک گیلان از وضعیت این روزهای هواشناسی استان ؛
به گزارش تابناک گیلان، اما نکته ای که به شدت با اعصاب و روان گیلانی ها حتی شاید بیش از این ویرانی ها و خانه خراب شدن ها بازی کرد،عدم قبول مسئولیت دستگاه های مربوطه ، بی تفاوت بودن و شانه خالی کردن های مرتب آن ها که جملگی این موارد، توهین به شعور مردم را گواهی می داد.
کد خبر: ۹۶۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 19 September 2015
تابناک گیلان: قوانین و مقررات در حالی بر لزوم رعایت بستر و حریم رودخانه‌ها تاکید دارند که مسامحه در اجرای قانون بالاخره کار دست دولت و مردم داد و سیل اخیر قریب به اتفاق ساختمان هایی که در حاشیه رودخانه‌ها ساخته شده بودند را تخریب کرد و جان بسیاری را گرفت.

به گزارش تابناک گیلان، شاید در نیمه تابستان کسی انتظار بارش باران‌های سیل آسا را نداشت و اصلا هم پیش‌بینی نمی‌شد چنین بارانی، با چنین وسعتی بیاید. اما ناگهان آسمان غرید و بارش‌ها شروع شد.

اولین خبرها از وقوع سیل در شهرهای سقز و بانه مخابره شد؛ ماشین‌هایی که غوطه‌ور بودند و آب به بالای سقف‌هایشان رسیده بود. اما هنوز کسی انتظار بارش باران در مرکز کشور با این وسعت را نداشت. هواشناسی البته پیش‌بینی وقوع رعد و برق و طوفان و بارش باران را کرده بود اما همانطور که احمدی، کارشناس سازمان هواشناسی هم گفت: بارش پیش‌بینی شده بود اما نه با این وسعت!

بارش‌ها که به البرز و تهران رسید، فاجعه تازه شروع شد و آمارها حاکی از فوت دست کم 12 شهروند و مفقود شدن 20 نفر دیگر حکایت داشت. منابع محلی در مناطق مختلف مرزن‌آباد، سوادکوه، امامزاده داوود، کن و کرج هم گفتند که بیش از 500 خودرو را آب برده است.


تاکتیک معنادار اعلام سیل توسط هواشناسی گیلان تا کی ادامه دارد!؟


اینها تنها بخشی از خسارت‌های جانی و مالی سیل در سیل اخیر بود اما نکته اصلی و تاسف بار در این ماجرا فقط کشته‌شدن افراد ساکن یا مسافران در حال استراحت در حاشیه رودخانه‌ها نبود، بحران از خراب شدن خانه‌ها شروع شد. خانه‌هایی که در مسیر رودخانه‌ها ساخته شده بودند و آب پی ساختمان را برد و ساختمان هم فرو ریخت.

به گزارش تابناک گیلان، اما نکته ای که به شدت با اعصاب و روان گیلانی ها حتی شاید بیش از این ویرانی ها و خانه خراب شدن ها بازی کرد،عدم قبول مسئولیت دستگاه های مربوطه ، بی تفاوت بودن و شانه خالی کردن های مرتب آن ها که جملگی این موارد، توهین به شعور مردم را گواهی می داد.


تاکتیک معنادار اعلام سیل توسط هواشناسی گیلان تا کی ادامه دارد!؟


اما همین سیل اخیر و هجمه های فراوان مردم و رسانه ها باعث خلق پدیده ای نادر در کشور و به دنبال آن در گیلان شده است.

پس از سیل اخیر،سازمان هواشناسی گیلان و در کل، مجموعه هواشناسی کشور برای جلوگیری از هجمه های بعدی راهی را انتخاب کرده که اگرچه در موارد احتمالی در آینده،خود را از هرگونه اتهام مبرا می کند اما بسیار قابل تامل است که گویا باید با دیدن هر توده کم فشار و پر فشار در نقشه های هواشناسی گیلان،منتظر یک سیل باشیم!

باتوجه به بارش های یکی دو روزه اخیر،سازمان هواشناسی باز هم اطلاعیه ای صادر کرد که با هم می خوانیم:

سازمان هواشناسی هشدار داد شرایط ناپیدار جوی می تواند منجر بــه احتمال آب گرفتگی معابر عمومی در شهرها، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های محلی شود.

به گزارش تابناک گیلان، پيرو اخطاريه شماره 30 چهارشنبه مورخ 94/06/25 به اطلاع مي رساند : با توجه به ادامه فعاليت سامانه بارشي بر روي كشور، طي امروز و فردا تداوم ناپايداري هاي همرفتي به شكل رشد ابرهاي جوششي و بارش شديد باران گاهي همراه با رعد و برق و وزش با شديد موقتي در مناطقي از نيمه شــمالي كشور به ويژه سواحل درياي خزر، دامنه هاي البرز و شمال شرق كشور پيش بيني مي شود كه مي تواند منجر بــه احتمال آب گرفتگي معابر عمومي در شهرها، سيلابي شدن مسيل ها و طغيان رودخانه هاي محلي بـه شـرح زيـر شود:

جمعه: استانهاي گيلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالي، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، آذربايجان غـربي، كردستان، زنجان، اصفهان و دامنه هاي البرز در استانهاي قزوين، البرز، تهران و سمنان

شنبه: استانهاي مازندران،دامنه هاي البرز در استانهاي قزوين، البرز، تهران و سمنان، نيمه غربي اصفهان همچنين اين شرايط طي روزهاي جمعه و شنبه، به ويژه در ساعات بعد از ظهر و اوايل شـب، بـا توجـه بـه نفـوذ جريانات مرطوب جنوبي و امكان وقوع ناپايداريهاي محلي، در استانهاي هرمزگان، كرمان و دامنـه هـاي زاگـرس مركزي و جنوبي در استانهاي چهارمحال و بختياري، لرستان و فارس نيز پيش بيني مي شود. از اين رو توصيه مي شود جهت كاهش خسارات احنمالي تمهيدات لازم بكار گرفته شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار