کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه بهترین راهکار برای مدیریت مصرف آب در باغات را تجهیز باغات به سیستم‌های نوین آبیاری عنوان کرد.
کد خبر: ۹۶۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰ 30 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،خسرو زره‌گر، با بیان اینکه اکثر باغات به شکل سنتی آبیاری می‌شوند، گفت: میزان هدررفت آب در آبیاری سنتی خیلی زیاد است، لذا برای مدیریت مصرف آب در باغات، باغداران باید به سمت استفاده از روش‌های نوین آبیاری بروند.
      
وی با بیان اینکه باغاتی که مجهز به سیستم‌های آبیاری نوین نیستند اغلب به صورت غرقابی آبیاری می‌شوند، گفت: در شیوه غرقابی که در بیشتر باغات اجرا می‌شود، کشاورز با ایجاد کرت‌هایی در زمین، آب را به درخت می‌رساند.

کارشناس هواشناسی کاربردی کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: آبیاری به شیوه غرقابی بازدهی پایینی دارد، چون بخش زیادی از آب هنگام عبور از کرت‌ها در زمین فرو رفته و هدر می‌رود.

زره‌گر تصریح کرد: توصیه می شود در شیوه آبیاری غرقابی با سنگ چینی و پوشش دادن مسیر عبور آب، در راستای مصرف بهینه آب در آبیاری عمل شود تا ضمن کاهش هدررفت آب از طریق تبخیر، از فرورفت آب در داخل خاک در مسیر عبور آب هم جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: بهترین نوع آبیاری باغات برای مدیریت مصرف آب استفاده از روش آبیاری قطره‌ای است.

وی در ادامه زمان آبیاری را هم در مدیریت مصرف آب حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: بهترین زمان برای آبیاری باغات ساعات خنک مثل ساعات اولیه صبح و یا غروب به بعد است، چون در ساعات گرم روز میزان هدررفت آب به واسطه گرمی هوا و دمای بالای خاک زیاد است.

زره‌گر با بیان اینکه دمای هوا ظهرها به اوج خود می رسد، گفت: آبیاری باغات در این زمان با هدررفت بالای آب همراه است، چون بخش زیادی از آب آبیاری به ویژه در روش‌های سنتی آبیاری تبخیر شده و هدر می‌رود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار