شهردار منطقه دو شیراز : این محل حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال است که بطور کامل رها شده و به محلی برای تجمع معتادین،انباشت نخاله و زباله و همچنین محلی برای دفن طلسم و سحر و جادوی رمالان و دعانویسان تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۶۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳ 29 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:اینک محله ای که بتوان آن را دباغی نامید،همانند سابق وجود ندارد و خیابانی پهن و بولوار مانند آن را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است و در محل سابق این محله تاسیساتی مربوط به اتوبوسرانی درون شهری شیراز و بوستان و حسینیه ساخته شده است.

دلیل دگرگونی و تخریب محله دباغی، وجود آسیب های اجتماعی عنوان شد.

انتشار کلیپ‌هایی از یک زمین مسطح و خاکی که هنوز رد چرخ بیل‌های مکانیکی و ماشین آلات سنگین در آن پیداست و گفته می شود این محل تا چند روز پیش قبور بخشی از ساکنین شیراز قدیم را در خود جای داده بود، موجب مطرح شدن نام دباغی شد و ادعا شد که تخریب قبرستان قدیمی مهرعلی کوچک یا دباغی در شیراز بخشی از هویت این شهر را مخدوش کرده است.

برخی شهروندان و فعالان فضای مجازی و اجتماعی این گورستان را تاریخی و بخشی از هویت شیراز می دانند اما شهردار منطقه دو شیراز آن را محلی برای تجمع معتادان و آسیب‌های اجتماعی عنوان و تخریب آن را از جانب شهرداری رد کرد.

یکی از کاربران فضای مجازی نوشت: تخریب شبانه قبرستان تاریخی محله دباغی شیراز،توطئه‌ای ضد شیعی و جنایتی فرهنگی است که از نبود فهم و درک متولیان این عمل خبیث در شناخت از اعتقادات دینی مسلمانان ساکن درسومین حرم اهل بیت(ع) در خصوص حفظ حریم حرمت قبورمتوفیانشان حکایت دارد.

یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: به عنوان شهروند ساکن در جوار آرامستان های تاریخی شیراز (دارالعلم) ضمن محکومیت این اقدام ننگین خواستارپیگیری قضایی، شناسایی و مجازات مسببین و دلجویی مصیبت دیدگان از تخریب قبور بستگانشان هستم.

به گفته برخی ساکنین شیراز در گورستان تاریخی مهرعلی کوچک یا دباغی قبرهایی با قدمت تاریخی چندین قرن نیز وجود داشته و سنگ قبر شخصی بنام مهرعلی در این قبرستان حدود ۴۰۰ سال قدمت دارد.


شهردار منطقه دو شیراز  اعلام کرد: شهرداری اقدام به تخریب این قبرستان نکرده و عده‌ای شبانه به این کار مبادرت کرده‌اند.

غلامرضا شهریاری افزود: از زمان شروع دوران مدیریتم در این منطقه تاکنون ساکنان مجاور قبرستان هزاران بار اعتراض خود را نسبت به وجود این محل که به مکانی برای تجمع معتادان و انباشت نخاله و ضایعات بوده اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: شهرداری منطقه زمینی را که در مجاورت این قبرستان وجود دارد را به بوستان زندگی تبدیل خواهد کرد.

شهردار منطقه دو شیراز گفت: عده‌ای شبانه اقدام به تخریب این قبرستان کرده‌اند و این درحالی است که تعدادی از اهالی محل پیش‌تر نیز تهدید به انجام این کار کرده بودند.

شهریاری عنوان کرد: تخریب این محل ارتباطی با شهرداری ندارد و زمانی که از این موضوع مطلع شدیم با عوامل شهرداری به محل اعزام و حتی با تخریبگران نیز درگیر شدیم که این موضوع صورت جلسه شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت سنگ قبوری که تخریب شده گفت: سنگ‌های این قبور محفوظ است و شهرداری منطقه نیز در حال احیای این قبرستان است.

قبرستان به محل دفن طلسم تبدیل شده است

وی اظهار داشت: این محل حدود ۵۰ تا ۱۰۰ سال است که بطور کامل رها شده و به محلی برای تجمع معتادین،انباشت نخاله و زباله و همچنین محلی برای دفن طلسم و سحر و جادوی رمالان و دعانویسان تبدیل شده است.

شهردار منطقه دو شیراز بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده تاکنون وجود قبر مشاهیر و بزرگان در این قبرستان مشخص نشده است.

وی اعلام کرد: اهالی محل و شورایاران این منطقه بارها درخواست بهسازی این قبرستان را داشته اند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی دارایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
بدابرخوب ایت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار