پورمجاهد:
تصمیم‌گیری در ارتباط با قیمت نان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد به نحوی که با شرایط موجود افزایش قیمت حق نانوایان به حساب می‌آید، از طرفی پذیرش قیمت جدید از سوی مردم موضوعی مهم است، چون جامعه کشش افزایش قیمت را ندارد، در همین راستا به نظر می‌رسد باید از راهکارهایی، چون کاهش هزینه‌های نانوایی بهره برد تا علاوه بر رضایت مصرف‌کنندگان مشکلات نانوایان نیز تا حدی حل شود.
کد خبر: ۹۶۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ 26 May 2021
مدتی است زمزمه گرانی قیمت نان نقل محافل شده تا جایی که برخی از استان‌ها این افزایش قیمت را اعمال کردند، اما چندی نگذشت که مشخص شد تصمیم افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان خودسرانه بوده و از سوی مراجع رسمی اعلام نشده است.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از فارس؛ پرواضح است با افزایش دامنه تورم، افزایش دستمزد و افزایش مواد اولیه سودای افزایش قیمت نان که آخرین بار در اسفندماه سال ۹۸ در همدان صورت گرفت بارقه‌های امید را برای نانوایان روشن نگاه داشت. اگرچه دیری نپایید و مراجع رسمی این تصمیم را خودسرانه اعلام کردند و بخشنامه صادر شده دولتی حکایت از افزایش قیمت نان نداشت و به گفته مسؤولان قیمت نان تغییر نمی‌کند و خبری از گرانی در میان نیست.

بدون تردید نان قوت غالب مردم است از همین رو تغییر قیمت نان باید در شرایط مناسب صورت گیرد به طوری که جامعه کشش افزایش قیمت را داشته باشد و منجر به کوچک شدن سفره مردم نشود. از سوی دیگر نانوایان نیز با افزایش قیمت‌های سالانه از جمله بیمه، دستمزد و خمیرمایه روبرو هستند و قطعاً با افزایش قیمت مواد اولیه هزینه تمام شده آن‌ها افزایش می‌یابد در حالی که قیمت نان ثابت بوده و تغییری نکرده است.

بی‌شک تصمیم در این حوزه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد به نحوی که با شرایط موجود افزایش قیمت نان حق نانوایان به حساب می‌آید، از طرفی پذیرش قیمت جدید از سوی مردم موضوعی بس مهم است. به نظر می‌رسد باید از راهکارهایی، چون کاهش هزینه‌های نانوایی و ثبات قیمت نان بهره برد تا علاوه بر رضایت مصرف‌کنندگان مشکلات نانوایان نیز تا حدی حل شود و نان باکیفیت در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه نان قوت غالب مردم محسوب می‌شود اظهار کرد: در حال حاضر جامعه از لحاظ اقتصادی کشش افزایش قیمت نان را ندارد از طرف دیگر هم نانوایی‌ها دچار افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد کارگر شدند از همین رو امروز با این موضوع دست به گریبان هستیم.

ظاهر پورمجاهد با اشاره به اینکه با افزایش قیمت خمیرمایه و اجرت کارگر در سال جدید هزینه‌های تمام شده نانوایی‌ها افزایش می‌یابد افزود: اگر نانوایان تقاضای افزایش قیمت نان را دارند منطقی است چراکه هزینه تمام شده آن‌ها بیشتر از قبل شده است.

وی در ادامه افزایش قیمت نان را کشوری دانست و گفت: قیمت نان باید به صورت منطقه‌ای دیده شود چراکه مباحث خروج نان از استان و مشکلات دیگری را به دنبال دارد.

افزایش قیمت نان در برخی از استان‌ها خودسرانه بود

معاون اقتصادی استاندار همدان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ استانی اطراف همدان در غرب کشور افزایش قیمت نان نداشته و تغییر قیمت ۵۰ درصدی ناشی از تصمیم خودسرانه برخی از نانوایی‌ها در برخی از استان‌ها یا تهران بوده که با ابلاغ بخشنامه دولت مبنی بر خودداری از افزایش قیمت نان مواجه شده است.

وی با تأکید بر اینکه مردم انتظار افزایش قیمت نان را ندارند یادآور شد: راهکاری که برای کاهش هزینه تمام شده نان توسط استان اجرایی شده شامل تولید خمیرمایه نان در داخل استان و افزایش سهمیه آرد نانوایان بدون تخلف بوده است.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: با بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و دستگاه‌های متخصص قیمت نان کارشناسی شده است اگرچه در برخی از موارد شاهد نبود کیفیت مورد نظر نان در همدان هستیم.

وی با بیان اینکه گاهی برخی از واحد‌های صنفی حداقل حقوق تعیین شده کارگران را پرداخت می‌کنند به طوری که به ندرت نانوایی‌ها سقف حقوق را می‌پردازند بیان کرد: بحث آرد و نان و نانوایی‌ها پیچیدگی خاصی دارد.

اجاره مجوز نانوایی‌ها خلاف قانون است

معاون اقتصادی استاندار همدان به مجوز‌های اجاره‌ای در همدان اشاره کرد و گفت: گاهی مجوز نانوایی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان مورد معامله و اجاره ماهیانه قرار می‌گیرد که خود عاملی در افزایش قیمت تمام شده و خلاف بر قانون است.

وی متذکر شد: تنها صاحب نانوایی و یا مباشر این واحد صنفی با تایید اماکن مجاز به فعالیت هستند و این مهم چندین بار در شورای آرد و نان مطرح شده، اما در حال حاضر شاهد ۳۰ فقره مجوز اجاره‌ای در همدان هستیم.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه مشکلات پس پرده آرد، نان و نانوایی‌ها وجود دارد که اقدامات و تصمیمات در این حوزه را دشوار می‌کند ادامه داد: به منظور جلوگیری از اجاره مجوز نانوایی‌ها و خرید و فروش آرد به عنوان اولین استان در کشور تحویل آرد از طریق رمز پویا در سامانه بانک سپه پیگیری شد به نحوی که رمز پویا تنها به صاحب نانوایی تحویل داده شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه این اقدام هم بازدارنده نبود و رمز پویا به مستاجر داده می‌شد تصریح کرد: آرد و نان برکت خداوند است و نباید در این حوزه خدشه‌ای وارد شود.

معاون اقتصادی استاندار همدان یادآور شد: چند مدت پیش بازرسان متوجه خانمی شدند که در همدان مبادرت به واسطه‌گری و خرید و فروش آرد می‌کند این خانم از استان گلستان به همدان آرد می‌آورد و واسطه‌گری می‌کرد در حالی که کارخانه‌های آرد استان ظرفیت تولید دارد.

وی خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با مصوبات کارشناسی شده و اقدامات به روز این حوزه را ساماندهی کنیم.

تغییر قیمت نان سالانه انجام شود

رئیس اتحادیه نانوایان همدان نیز با بیان اینکه نرخ نان نباید سه سال یکباره تغییر کند اظهار کرد: تغییر سه سال یکبار نان شوک به جامعه و مصرف‌کننده وارد می‌کند در حالی که پذیرش افزایش سالانه بر اساس تورم ساده‌تر خواهد بود.

ابوذر گل‌محمدی با تأکید بر اینکه همه مردم پذیرفتن هر ساله اردیبهشت ماه کرایه تاکسی بر اساس تورم افزایش می‌یابد به نظر قیمت نان نیز باید چنین ساز و کاری داشته باشد اضافه کرد: خمیرمایه نان ۱۰ کیلویی ۲ سال گذشته ۱۴۰ هزار تومان بود در حالی که امروز به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه از افزایش ۱۳۰ درصدی بیمه در دو سال گذشته یاد کرد و افزود: متاسفانه کارگران خبره نانوایی به شهر‌ها و استان‌های دیگر مهاجرت کردند بنابراین شاهد تهیه و توزیع نان با آن کیفیت مورد نظر نیستیم.

چالشی به نام نبود کارگران خبره در پخت نان

رئیس اتحادیه نانوایان همدان در ادامه به معضل نبود کارگران خبره اشاره کرد و گفت: نانوایان توان پرداخت حقوق و مزایای کارگران را ندارند پس با کمبود کارگر مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: هر سال هزینه‌های جاری نانوایی‌ها اعم از مواد اولیه و حامل‌های انرژی چندین درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند، چه طور می‌توان انتظار داشت نان با قیمت ثابت به فروش برسد.

گل‌محمدی با بیان اینکه مسؤولان بررسی کنند با افزایش قیمت‌های امروزی هزینه تمام شده یک قرص نان چقدر می‌شود؟ و آیا قیمت فعلی برای نانوا مقرون به صرفه است؟ ادامه داد: تعیین قیمت نان باید بر اساس قیمت تمام شده هر قرص نان در هر سال باشد.

وی یادآور شد: مسکن‌های مقطعی دردی از نانوایان دوا نمی‌کند بنابراین تنها درخواست ما از مسؤولان استانی توجه به صنف نانوایان است چراکه این قشر هم مانند بقیه مردم با تورم امروزی زندگی می‌چرخانند و برخی نیز اجاره خانه پرداخت می‌کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان همدان متذکر شد: اگر گران شدن نان ممکن نیست مسؤولان تدبیری برای کاهش هزینه‌های این صنف در نظر بگیرند تا دخل و خرج نانوایی‌ها با هم بخواند و نان با کیفیت به دست مصرف کننده برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار