رئیس ستاد فهما ادامه داد: سخنرانی های کوتاه درباره تعظیم جایگاه و عظمت حضرت احمدبن موسی(ع) و نیز اینفوگرافی ها و پوسترها را در اختیار ستاد بزرگداشت دهه کرامت قرار دهید تا در سطح ملی منتشر و توزیع شود. باید در بخش بین الملل هم به تبیین جایگاه حضرت احمدبن موسی(ع) توجه شود به ویژه در کشورهای همسایه. باید بعدی آنکه ملجا استان های جنوبی کشور آستان شاهچراغ(ع) است از این رو، باید به این ظرفیت توجه و برای آن برنامه های منسجم تدوین شود.
کد خبر: ۹۶۶۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۴ 25 May 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان: جلسه ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور به میزبانی آستان مقدس حضرت شاهچراغ علیه السلام صبح امروز (سه شنبه، 4 خرداد ماه) به صورت مجازی برگزار شد.

 

در این جلسه مجازی شعار سال و عناوین روزهای دهه کرامت 1400 اعلام و کارویژه های اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور با موضوع حضرت شاهچراغ(ع) و برنامه های محوری استان فارس برای بزرگداشت ششم ذی القعده بررسی شد. سایر موضوعات مرتبط با دهه کرامت 1400 در این جلسه مجازی به بحث و بررسی گذاشته شد.

 

به واسطه اهل بیت(ع) جمع های ایمانی شکل می گیرد

 حجت الاسلام والمسمین «حبیب‌رضا ارزانی» در این جلسه با بیان اینکه به واسطه اهل بیت(ع) جمع های ایمانی شکل می گیرد، اظهار کرد: جمع دهه کرامتی ها بر محور ایمان و ارزشمند است. شیراز مهد شعر، فلسفه و عرفان است و در ایران اسلامی جایگاهی ویژه دارد در میان امامزادگان هم آستان حضرت احمدبن موسی(ع) بعد از مشهد و قم در رتبه سوم قرار گرفته است. شاهچراغ هم به لحاظ حسب و نسب جایگاهی ویژه دارد و هم به لحاظ شخصیت خاص.

 

رئیس ستاد بزرگداشت دهه کرامت کشور ادامه داد: کاربرد تعابیری همچون سیدالسادات برای آن حضرت(ع)، باعث شده آستان شاهچراغ به عنوان یک قطب فرهنگی اجتماعی و عبادی کشور مطرح است. این حضرت(ع) مورد تکریم امام کاظم(ع) قرار داشته اند و از نظر مالی تمکن بالایی داشته و اهل جود و کرم و ورع بوده و از این رو، آستان مقدس‌شان به قطب فرهنگی اجتماعی تبدیل شده اند.

 

توجه ویژه به روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)

وی در ادامه با اشاره به بایدهای ستاد بزرگداشت دهه کرامت در سال 1400، تاکید کرد: نخست آنکه نهادها و سازمان ها برای شب ششم ذی القعده برنامه های خود را به ستاد بزرگداشت دهه کرامت اعلام کنند تا تبلیغات و فعالیت های رسانه ای گسترده روی آنها انجام شود تا این شخصیت نام‌آشناتر شود. دوم آنکه در شب ششم ذی القعده قرائت زیارت خاصه حضرت شاهچراغ(ع) به ویژه با همکاری کانون های فرهنگی هنری مساجد و نیز مساجد و دیگر اماکن معنوی و عبادی در قالب پویش انجام شود.

 

رئیس ستاد فهما ادامه داد: سخنرانی های کوتاه درباره تعظیم جایگاه و عظمت حضرت احمدبن موسی(ع) و نیز اینفوگرافی ها و پوسترها را در اختیار ستاد بزرگداشت دهه کرامت قرار دهید تا در سطح ملی منتشر و توزیع شود. باید در بخش بین الملل هم به تبیین جایگاه حضرت احمدبن موسی(ع) توجه شود به ویژه در کشورهای همسایه. باید بعدی آنکه ملجا استان های جنوبی کشور آستان شاهچراغ(ع) است از این رو، باید به این ظرفیت توجه و برای آن برنامه های منسجم تدوین شود.

 

وی در پایان بیان کرد: در بحث تبلیغ و اطلاع رسانی و استفاده از فضای مجازی نیز باید با قوت و قدرت بیشتری کار شود به ویژه آنکه کرونا همچنان در کشور شیوع دارد. با توجه به آنکه در همان ایام بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع)، روز انتخابات ریاست جمهوری واقع با توجه به آنکه نظام ما در ارتباط با اهل بیت(ع) طراحی شده است ضرورت دارد به انتخاب اصلح و حضور حداکثری همه آحاد مردم در انتخابات نیز در ویژه برنامه های گرامیداشت حضرت شاهچراغ(ع) توجه شود.

 

از برگزاری جشنواره چلچراغ تا افتتاح جشنواره سرود «امین ولایت»

بنابر این گزارش، حجت الاسلام «سلامی» در ادامه این جلسه مجازی با بیان اینکه 32 ارگان مسئول در ستاد بزرگداشت دهه کرامت را در هشت کمیته ساماندهی کرده ایم، اظهار کرد: این کمیته ها عبارتند از: فرهنگی هنری، کودک و نوجوان، فضاسازی و تزئینات شهری، هماهنگی تبلیغ در اماکن فرهنگی، اصناف، بانوان و خانواده، خدمات اجتماعی شورای دهه کرامت و ارتباطات و اطلاع رسانی که از هفته گذشته فعالیت شان را آغاز کرده اند.

 

معاون فرهنگی حرم احمدی و محمدی (حضرت شاهچراغ(ع)) با بیان اینکه علاوه بر برنامه های بیرون از آستان حضرت شاهچراغ(ع)، برای درون آستان هم برنامه های ویژه تدارک دیده شده است، تصریح کرد: توجه ویژه به ساحت حضرت احمدبن موسی(ع)، مطالبه آستان احمدی و محمدی است. اگر قرار است فضای تبلیغی در دهه کرامت ایجاد شود با محوریت امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ(ع) باشد و جایگاه این برادر بزرگوار امام رئوف(ع) به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در تبلیغات انعکاس مطلوب داشته باشد.

 

حجت الاسلام سلامی ادامه داد: در سالروز ولادت حضرت معصومه(ع) اجتماع بانوان محمدی و در صورت اجازه ستاد کرونای استان، پیاده روی از آستان مادر حضرت احمدبن موسی(ع) به سمت حرم شاهچراغ را برگزار می کنیم، در شب میلاد حضرت شاهچراغ نیز در محضر حجت الاسلام دکتر رفیعی به عنوان سخنران خواهیم بود.

 

وی از برگزاری جشنواره «چلچراغ» خبر داد و افزود: سال گذشته 1120 اثر از مراکز استان ها به دست ما رسید. در روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ، مراسم خطبه خوانی را در آستان مقدس برگزار می کنیم و برای دهه مبارک کرامت، تجدید میثاق و ابراز ارادت کارکنان به محضر حضرت شاهچراغ را تدارک دیده ایم. ویزیت رایگان بیماران در آستان در طول دهه کرامت، افتتاح جشنواره سرود «امین ولایت» در سطح ملی و رونمایی از کتاب «مدفونین در حرم احمدی و محمدی» شامل 90 تن از علما، بزرگان و امرای محلی و ... نیز از سوی آستان شاهچراغ برای دهه کرامت طراحی شده است.

 

توجه به ساحت حضرت سیدالکریم(ع)

در ادامه «مرتضی طاهریان»، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما در این جلسه با بیان اینکه همه دستگاه ها و استان ها به موضوع حضرت شاهچراغ(ع) توجه ویژه داشته باشند، گفت: از ارکان ستاد بزرگداشت دهه کرامت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است که سالروز وفات ایشان در روز پنجشنبه، 6 خرداد ماه اواقع شده و انتظار می رود دستگاه های عضو در این روز حتی در اندازه ارسال یک پیام به ساحت سیدالکریم(ع) عرض ارادت کنند.

 

شعار سال و اسامی روزهای دهه کرامت 1400

حجت‌الاسلام «جواد بهشتی‌پور»، مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) نیز در این جلسه با بیان اینکه برنامه های دهه کرامت با شعار اصلی «خدمت کریمانه، گره گشایی به رسم اهل بیت(ع)» اجرا می شود، گفت: همزمانی این دهه با ایام انتخابات و طرح بحث گره گشایی منجر به انتخاب این شعار و نیز انتخاب اسامی روزها به تناسب آن شد.

 

وی بیان کرد: تقاضا داریم از اعضای ستاد بزرگداشت دهه کرامت که به تناسب شعار انتخابی سال و نیز مناسبت های همزمان، برنامه ریزی کنند. در این راستا مسابقه «حدیث کرامت» به منظور پخش از رسانه ملی طراحی شده و برگزار می شود تا تبیین‌گر شعار سال و عناوین روزهای دهه کرامت سال 1400 باشد.

 

حجت الاسلام بهشتی پور با معرفی اسامی روزهای دهه کرامت اعلام کرد: این اسامی به ترتیب از یک تا 11 ذی‌القعده عبارتند از: «کریمه اهل بیت (علیهم السلام)، اسوه دختران تمدن ساز، ملجأ گره گشایی»؛«هم‌عهدی در مسیر ولایت، گره‌گشایی از امت»؛ «خیرخواهی و نشاط مومنانه برای گره گشایی عمومی»؛ «مسجد تراز اسلامی و انقلابی، محور گره گشایی و همدلی»؛ «امام زادگان و بقاع متبرکه، قطب های فرهنگی و گره گشایی اجتماعی»؛ «حضرت شاهچراغ علیه السلام، امین ولایت، الگوی روشنگری و گره گشایی»؛ «گره گشایی از مشکلات کشور با حضور پرشور و دولت مؤمن انقلابی»، «گره‌گشایی اقتصادی با پشتیبانی و مانع زدایی از تولید»، «گره‌گشایی از جهان اسلام با وحدت و مقاومت»، «تشکل‌های جوان و انقلابی؛ پرچمدار گره‌گشایی فرهنگی» و نهایتا «امام رضا علیه السلام؛ امام کرامت و گره گشایی».

 

برنامه های دهه کرامت باید مستندسازی شود

جواد رفائی، معاون فرهنگی و هنری بنیاد بین المللی امام رضا(ع) نیز در این جلسه، ابراز کرد: متاسفانه، کار شایسته ای آنچنان که باید برای حضرت شاهچراغ(ع) نشده است، می کوشیم در کارگروه هنری برای رفع این نقصیه برنامه ریزی کنیم.

 

وی با بیان اینکه مستندسازی در حوزه دهه کرامت یا انجام نشده یا بسیار محدود صورت گرفته است، تصریح کرد: ایجاد بانک جامع اطلاعات رضوی و حضرت فاطمه معصومه(س) از سال گذشته کلید خورده است. علاوه بر این، 40 حدیث مرتبط با گره گشایی برای انتشار در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی تهیه شده است.

 

رفائی با اشاره به برگزاری جلسه کارگروه هنری ستاد بزرگداشت دهه کرامت در روز چهارشنبه، 5 خرداد، بیان کرد: بررسی فعالیت های هنری و اعلام توانمندی های مجموعه های عضو، تبیین شیوه های جمع آوری و مستندسازی اطلاعات، بررسی برنامه های دستگاه های عضو و نیز معرفی طرح های مرتبط با شعار و عناوین روزهای دهه کرامت ازجمله دستورهای این جلسه است.

 

تدوین مهندسی فرهنگی استان فارس با محوریت آستان شاهچراغ(ع)

همچنین، در این جلسه «سهرابی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران در استان فارس واقع شده است، اظهار کرد: امسال اتفاق خوبی رقم خورده و آن تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان با محوریت حرم احمدی و محمدی است که به زودی رونمایی می شود. از محورهای اصلی این نقشه که پیش روی دستگاه های فرهنگی در پنج سال آتی است، این حرم مطهر بیشتر و بهتر معرفی می شود.

 

وی تاکید کرد: راه اندازی و فعالیت بنیاد فرهنگی «امین ولایت» در تقویم فعالیت سال 1400 و سال های آتی دیده شده است تا برنامه های فرهنگی هنری را برای شناشاندن و معرفی حضرت شاچراغ(ع) اجرا می کند.

 

دهه کرامت؛ موسم ترویج فرهنگ زیارت

در ادامه نیازی، مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری فارس نیز در این نشست با بیان اینکه همدلی مردم استان فارس در همه عرصه ها نشانه بینش بالای آنها است، گفت: نمونه بارز این همدلی ها، کمک های مومنانه در دوره کرونا است که شامل بیش از سه میلیون و 500 هزار بسته معیشتی می شود. دهه کرامت فرصتی مناسب برای ترویج فرهنگ زیارت است. چنان که قبل از دوره کرونا، شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع)، میزبان زائران بسیار بود.

 

وی با بیان اینکه کمک به محرومان و نیازمندان جامعه باید در برنامه های دهه کرامت دیده شود، یادآور شد: استفاده از فضای مجازی به نفع خواسته های دین و مذهب و برنامه های دهه کرامت به ویژه در شرایط کرونایی کشور اهمیت ویژه ای دارد.

 

برچسب ها: دهه کرامت ، شاهجراغ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار