رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: چندنرخی گوشت مرغ و وجود قیمت بصورت تعاونی،دولتی و غیردولتی در سطح استان فارس وجود ندارد و همه واحدهای صنفی موظف هستندقیمت گذاری ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان را به ازای هرکیلوگرم گوشت مرغ رعایت کنند و در غیراینصورت متخلف هستند و باید با آنها برخورد شود.
کد خبر: ۹۶۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱ 25 May 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: از نیمه فروردین ۱۴۰۰ تا چند روز اخیر بازار گوشت مرغ در شیراز و استان فارس دچار کمبود این محصول پروتئینی شد که این وضعیت دردسرهایی را برای شهروندان ایجاد و موجب تشکیل صف های طولانی در مقابل مرغ فروشی ها شد.
مسئولان جهاد کشاورزی فارس پیش از این بارها دلیل بروز و عدم رفع این مشکل را اخلال دلالان و واسطه‌ها در بازار عنوان کردند.

گرانفروشی عجیب و دسته جمعی


طی حدود یک هفته گذشته اما مشکل کمبود مرغ در بازار فارس و شیراز به یکباره حل شده اما به وضوح، مرغ فروشان در سطح بازار بصورت همزمان نرخ مصوب را رعایت نمی‌کنند.
در حالی که نرخ مصوب عرضه گوشت گرم مرغ در بازار همچنان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است، بیشتر واحدهای صنفی عرضه کننده این کالا در شیراز و فارس نرخ فروش مرغ را حتی در تابلوهای واحد صنفی خود ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۳۳ هزار تومان درج کرده‌اند.
عمومیت یافتن این گرانفروشی دسته جمعی در اغلب واحدهای صنفی آنقدر عجیب بوده که خبرنگار ایرنا را به سطح خیابان های شیراز کشاند که شاید دلیل این موضوع را بیابد.
تعدادی از مرغ فروشی های سطح کلانشهر شیراز به شرط عدم درج نام آنها حاضر به گفت و گو با خبرنگار ایرنا شدند.
همگی این فروشندگان اعلام کردند که در روزهای اخیر از اتحادیه صنفی مربوطه با آنها تماس برقرار و اعلام شده است که مجاز به فروش گوشت مرغ با قیمت بالاتر از نرخ مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان هستند.

نرخ مصوب مرغ همچنان ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است


خبرنگار ایرنا برای اطلاع از قیمت گذاری گوشت مرغ سراغ روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس رفت.
رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این باره به ایرنا گفت: نظارت بر قیمت گذاری و برخورد با متخلفین وظیفه صنعت ،معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی است.
علیرضا واحدی پور نرخ کنونی عرضه گوشت گرم مرغ را به ازای هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: نرخ مصوب اکنون در فروشگاه های زنجیره ای و بازارچه های شهرداری و شرکت های تعاونی در سطح استان و شیراز رعایت می شود اما بسیاری از واحدهای صنفی به یکباره طی روزهای اخیر نرخ را بالا برده‌اند و گرانفروشی می کنند.
وی اضافه کرد: برخورد با متخلفین و گرانفروشان وظیفه جهاد کشاورزی نیست.
رییس اداره روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: چندنرخی گوشت مرغ و وجود قیمت بصورت تعاونی،دولتی و غیردولتی در سطح استان فارس وجود ندارد و همه واحدهای صنفی موظف هستندقیمت گذاری ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان را به ازای هرکیلوگرم گوشت مرغ رعایت کنند و در غیراینصورت متخلف هستند و باید با آنها برخورد شود.

۵۷۱ میلیارد جریمه گرانفروشان مرغ در فارس


مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۶ فقره پرونده در حوزه مرغ و تخلفات مرغداری‌ها،کشتارگاه‌ها و واحدهای صنفی در شعبات تعزیرات حکومتی این استان تشکیل و رسیدگی شده است.
غلامرضا سالاری افزود: گران فروشی، امتناع از عرضه و تقلب ازجمله تخلفاتی بوده که در حوزه مرغ رسیدگی و متخلفین ۵۷۱ میلیارد ریال جریمه نقدی شده اند.
وی در ادامه وظیفه این سازمان را رسیدگی به تخلفات دانست و گفت: در حوزه مرغ،گوشت و دام نظارت و مدیریت با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صمت است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس بیان کرد: جهاد کشاورزی در نرخ گذاری متولی است و نظارت بر قیمت مرغ تا محل کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی است.
وی گفت: نظارت و قیمتگذاری بازار مرغ برعهده ۲ سازمان جهاد کشاورزی و صمت است.

۴۷۶ پرونده تخلف عوامل و شبکه توزیع مرغ در فارس


معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مشکل ایجاد شده در بازار مرغ استان فارس را متاثر از کمبود نهاده و خوراک مرغ در سال ۹۹ عنوان کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۵۲ مورد بازرسی از کشتارگاه ها فارس انجام شده که ۶۴ مورد پرونده تخلف به ارزش ۱۵۷ میلیارد ریال تشکیل شده است.
مهدی حسنی افزود: در پی بازرسی از مرغداری های استان فارس نیز ۱۲ پرونده به ارزش ۱۲۱ میلیارد ریال تشکیل شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون مجموعا هزار و ۶۲۴ مورد بازرسی در حوزه مرغ فارس صورت گرفته که ۴۷۶ پرونده تخلف برای کلیه عوامل و شبکه های توزیع مرغ این استان تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر نیز بازرسی بصورت جدی از شبکه های توزیع و تولید مرغ در حال انجام است.
حسنی ادامه داد: کارگروه تنظیم بازار کشور نرخی جدید فروش مرغ را از ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد و گشت نظارت و بازرسی ها در سطح استان فارس نیز بصورت مداوم انجام شده است.
وی افزود: استقرار بازرسان در محل کشتارگاه ها از ساعت ۲۱ هر شب تا پایان توزیع در حوالی ساعت ۱۱ صبح روز بعد بصورت مداوم در حال انجام است تا ورود و خروج کنترل شود.
وی ادامه داد: لیست توزیعی مویرگی با کمک بسیج و اتاق اصناف از محل کشتارگاه های نیز بصورت روزانه تهیه و بر توزیع آن نیز نظارت می شود.
حسنی اضافه کرد: کنترل و ردیابی ماشین های حمل گوشت مرغ تا مقصد نیز به صورت مستمر در حال انجام است که بصورت اتفاقی خودروها انتخاب می‌شوند و بازرسان آنها را کنترل می کنند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه لیست کشتارگاه ها در جهت توزیع گوشت به واحدهای صنفی نیز راستی آزمایی می شود و موارد تخلف کشف و صورت جلسه می شود،گفت: بازرسی های سرزده از کشتارگاه ها ،واحدهای صنعتی و صنفی نیز توسط گشت های ویژه برای میزان مرغ تحویلی و نرخ فروش و سایر تخلفات برای ساماندهی بازار مرغ انجام شده است.
او اظهار داشت: از ناظرین افتخاری و بسیج اصناف و مردم براساس پرونده هایی که از قبل تشکیل شده بود نیز برای ساماندهی بازار مرغ استان استفاده شده است.

مردم گرانفروشی مرغ را اطلاع دهند


حسنی تصریح کرد: در صورت کشف هرگونه مغایرت یا تخلف، عاملان کشتارگاه احضار و در صورت اثبات برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی در ادامه بیان کرد: مردم می توانند موارد تخلف در حوزه بازار مرغ را به سامانه ۱۲۴ یا ۱۳۵ و یا ۳۲۳۴۰۰۰۰ اطلاع دهند تا برخورد با متخلفین سریعا انجام شود.

چراغ سبزی نباید برای گرانفروشی روشن شود


معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعی از چراغ سبز یا تماس از اتحادیه صنفی مربوطه در خصوص تعدی از نرخ مصوب دارد؟ گفت: اگر چنین تماسی برقرار شده باشد تخلف است زیرا در حال حاضر بازرسان سازمان صمت این استان برای هرگونه تخلف و گرانفروشی پرونده تشکیل می دهند.
حسنی عنوان کرد: قیمت مصوب کارگروه ساماندهی بازار مرغ اکنون به ازای هرکیلوگرم گوشت مرغ گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شده است و فروش آن حتی یک ریال بالاتر از این نرخ تخلف است.
خبرنگار ایرنا تا لحظه انتشار این گزارش موفق به مصاحبه با مسئولان اتحادیه صنف مرتبط نشد و در صورت پاسخگویی، آماده انعکاس دیدگاه مسئولان این اتحادیه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار