بررسی صنعت گردشگری در منطقه ارس
اینجا جلفا؛ شهری تاریخی و جذاب در مسیر جاده ابریشم است که امروز مرکزیت منطقه آزاد ارس را در ذهن ترسیم می کند. اینجا سیل خروشان گردشگران برای رزرو هتل و مهمانسرا ازهم پیشی می گیرند و گاه در لابلای انبوه مسافران به چادری در یک فضای ورزشی اکتفا می کنند.
کد خبر: ۹۵۳۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۹ 16 September 2015

به گزارش تابناک تبریز اگرچه هتل ها و مراکز اقامتی منطقه آزاد ارس در جلفا، در روندی رو به رشد مامنی برای گردشگران میلیونی این منطقه به شمار می رود اما با وجود افزایش روزافزون شمار گردشگران این منطقه، سرمایه گذاری در این بخش فرصتی مغتنم برای سرمایه گذاران بخش خصوصی محسوب می شود.

امروزه صنعت گردشگری، در اقصی نقاط دنیا مورد توجه قرار داشته و نقش آن در توسعه اقتصادی کشورها نقشی انکار ناپذیر است؛ به همین منظور توسعه این صنعت علاوه بر وجود جذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، نیازمند وجود مراکز اقامتی مناسب و مفرح می باشد.

منطقه آزاد ارس با مرکزیت جلفا با وجود کاربری مهم اش در حوزه تولید و صنعت، از جمله بسترهای توسعه صنعت گردشگری در شمال غرب کشور محسوب می شود که در یکی دو سال اخیر رشد شتابنده ای در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته است.

با در نظر گرفتن این نکته که توسعه این صنعت ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با توسعه زیر ساخت ها و اماکن رفاهی و اقامتی دارد، به نظر می رسد منطقه آزاد ارس در این زمینه با کمبودهایی مواجه است که بخش خصوصی محور اصلی رفع آن محسوب می گردد.

موقعیت جغرافیایی ممتاز ارس از نظر هم مرزی با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهموری ارمنستان و مجاورت با ترکیه اهمیت این منطقه را از نظر راهبردی دو چندان کرده است و فرصت های بی پایان سرمایه گذاری در صنعت هتلداری را در مسیر توسعه قرار داده است.

از سوی دیگر مدیریت سازمان منطقه آزاد ارس همپا با سایر شاخص های توسعه این منطقه برنامه مدونی برای گسترش زیرساخت های اقامتی و رفاهی دارد .

با وجود چندین هتل ممتاز، هتل آپارتمان، کاشانه مهمان و مراکز تفریحی و تجاری، به نظر می رسد توسعه زیرساخت های اقامتی و رفاهی در منطقه آزاد ارس به دلیل نو پا بودن منطقه نتوانسته در این سالها همپا با شاخص های دیگر به پیش رود و این مساله در روزهای اوج مسافرپذیری منطقه از قبیل ایام نوروز و تعطیلات عید فطر کاملا مشهود است.

کمبود مراکز اقامتی در منطقه آزاد ارس موجب شده است که گردشگران ورودی به منطقه از اقصی نقاط کشورمان، برای اقمات شبانه ناچار به برگشت مسیر 140 کیلومتری تبریز- جلفا و استفاده از مراکز اقامتی کلان شهر تبریز شوند.

علی معماری گردشگری از کرمانشاه در این زمینه می گوید: به رغم جاذبه های فراوان منطقه در حوزه آثار باستانی، تاریخی ، طبیعی و مراکز تجاری متعدد و مفرح، مراکز اقامتی و رفاهی این منطقه نیازمند توسعه است.

سوسن عابدین پور که خود مترجم و راهنمای گردشگری است و به همراه چند گردشگر خارجی از تهران آمده است، می گوید: دیدن زیبایی های منطقه گردشگران خارجی را مشعوف کرده و با توجه به هم مرزی منطقه با جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان ، توسعه زیرساخت ها می تواند منجر به جذب گردشگر خارجی از قاره های مختلف بشود .

بهزاد مرامی، مسافری از شیراز نیز که برای اولین بار و در عید فطر به منطقه آزاد ارس سفر کرده، می گوید: ارس هم از نظر اماکن تاریخی، طبیعی و هم از نظر مراکز تجاری و خرید دارای جاذبه های زیادی است که دیدن همه آنها مستلزم اقامت است ولی یافتن هتل مناسب در این روز حکم کیمیاست.

مدیر امور گردشگری منطقه آزاد ارس از طراحی یک سایت 700 هکتاری توریسم برای بهینه سازی اسکان و رفاه گردشگران منطقه خبر می دهد و می گوید: تا کنون 170 هکتار از این مساحت برای ایجاد پروژه هایی در حوزه رستوران داری، تفریحی و اقامتی برای متقاضیان واگذار شده است.

به گفته مهدی عباسی از جمله طرح های منطقه آزاد ارس برای توسعه زیرساخت های اقامتی می توان به طرح در حال اجرای هتل چهار ستاره فخر آذربایجان اشاره کرد که در زمینی به وسعت هفت هزار و 568 متر مربع و با سرمایه گذاری بیش از 100 میلیارد ریال در پنج طبقه و 80 اتاق در خوش آب و هواترین نقطه این منطقه احداث می شود.

ساخت هتل شباهنگ به وسعت یک هزار و 975 متر مربع با سرمایه گذاری 50 میلیارد ریال در پنج طبقه و 30 اتاق از دیگر طرح های مدیریت عالی منطقه آزاد ارس در راستای ارتقای سطح خدمات اقامتی و رفاهی به گردشگران و مسافران ورودی به منطقه است.

همچنین در راستای تلاش برای رفع چالش کمبود مراکز اقامتی در منطقه آزاد ارس، هتل سه ستاره تاج با یک هزار و 500 متر مربع وسعت در پنج طبقه با 38 اتاق و با سرمایه گذاری 40 میلیارد ریالی به مسافران و گردشگران روزافزون منطقه آزاد ارس خدمات ارایه دهد.

عباسی از جمله راهبردهای حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس را نشاط آفرینی و ایجاد لحظات شاد و مفرح برای گردشگران اعلام و خاطر نشان کرد: پنج پروژه تفریحی از جمله شهر بازی، کمپ عشایر، باغ پرندگان و مجتمع ورزش های آبی توسط بخش خصوصی به زودی تکمیل و به بهره برداری می رسد.

وی توجه به مبلمان شهری و زیبا سازی را نیز یکی دیگر از راهبردهای این سازمان ذکر کرد و گفت: کمیته ای به منظور سامان دهی و زیبا سازی فضای شهری تشکیل شده که کار ساخت، تکمیل و تجهیز پارک های مسافر و بوستان ها را بر عهده دارد.

واقعیت این است که منطقه آزاد ارس با وجود مراکز صنعتی متعدد نه به واسطه برخورداری از فناوری های جدید و امتیاز 'منطقه آزاد'، بلکه به واسطه طبیعت بکر و جاذبه های زیبای گردشگری و تاریخی که در دامن خود پنهان کرده، بهشت گمشده آذربایجان است که با برنامه ریزی بهتر می تواند به بستری برای جذب گردشگر از منطقه قفقاز و حتی کشورهای آسیای میانه تبدیل شود.

کلیسای چوپان، حمام های تاریخی، کلیسای سن استپانوس، آبشار آسیاب خرابه، روستای پلکانی نمنق، روستای تاریخی اشتبین و برج دوزال از جمله آثار تاریخی منطقه آزاد ارس است که در دل زیبایی های ارس آرمیده و استفاده گردشگران ورودی به منطقه از آنها نیازمند ایجاد و توسعه زیرساخت های اقامتی و رفاهی در حاشیه رودخانه مرزی ارس می باشد.

باید به بالین این منطقه زیبا سفر کرد و از جای جای آن دیدن کرد زیرا که ندیدن این زیبایی ها ظلمی است بر خود؛ باید از نزدیک نظاره گر حیات وحش غنی و کوهستان وحشی ارس باشی تا از زیبایی های خدادادی کوه های سر به فلک کشیده آرمیده در خط مرزی کشورمان در منتهی الیه شمال غرب لذت ببری.

بیشتر کسانی که برای نخستین بار به این منطقه سفر کرده و در دل طبیعت آن قدم می نهند بر مسحوری خود در جاذبه های ارس اعتراف می کنند.

نگاهی اجمالی به شاخص های توسعه منطقه آزاد ارس در سال های اخیر نشان می دهد که اقدامات قابل توجهی در حوزه هایی مانند توسعه صنعت و تجارت، گسترش زیر ساخت های ارتباطی با اولویت شهر جلفا و افزایش تعداد مراکز فروش با رویکرد مشتری مداری انجام شده است .

منطقه آزاد ارس در استان آذربایجان شرقی در محدوده شهرستان های جلفا، کلیبر و خداآفرین در شمال غرب ایران واقع شده و بنا بر ارزیابی های صورت گرفته از سوی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران، پس از کیش، دومین منطقه آزاد توسعه یافته و در حال رشد کشور است.

این منطقه که در مجاورت دو کشور جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) و ارمنستان قرار گرفته، دارای 51 هزار هکتار وسعت است که در حدود 140 کیلومتری شهر تبریز قرار داشته و با شهر تهران نیز 761کیلومتر فاصله دارد.

شهر جلفا به عنوان مرکز این ناحیه صنعتی-تجاری، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه ای صد ساله بوده و مرز مشترک ایران و جمهوری خودمختار نخجوان در شهر جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران، پس از فرودگاه های تهران مطرح است.

گزارش از: نعمت مرادپور

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :