کد خبر: ۹۳۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹ 13 September 2015
انزلی - ایرنا - ارتباطات و دسترسی مناسب به اینترنت در جهان امروز نقش بسیار مهم و حساسی را در تمامی بخشهای زندگی انسان از اقتصادی گرفته تا اجتماعی دارا است و یکی از ملاکهای توسعه یافتگی هر جامعه ای محسوب می شود.
[شهر انزلی نیازمند زیرساختهای قوی مخابراتی است]

بندرانزلی بعنوان یکی از مراکز مهم تجاری ،گردشگری و بهره مند از نیروهای تحصیلکرده با بیش از 15 هزار کاربر اینترنت نیازمند زیرساختهای قوی مخابراتی است.
امری که بسیاری از مسوولان سازمانها و ادارات شهرستان نیز بر آن تاکید دارند.
در شرایطی که امروزه از امور بندری ، گمرکی ،فعالیتهای تجاری و بانکی تا استعلامهای پلیس +10 ، ارسال اخبار ، پرداخت قبوض ، امور پستی و حتی خرید کالاها وابسته به خطوط اینترنتی است ضعف این بخش مشکلات عدیده ای را در زمینه های مختلف اعم از اقتصادی و فرهنگی برای مردم ایجاد می کند.
اغلب ما وقتی با کندی اینترنت یا قطع و وصل مکرر اینترنت مواجه می شویم انگشت اتهاممان را متوجه مخابرات بعنوان متولی ایجاد زیرساختها می کنیم اما کارشناسان معتقدند عوامل بسیاری در کیفیت اینترنت موثر است.
سید صادق میر نظامی کارشناس کامپیوتر در این خصوص به ایرنا گفت : مشکلات موجود در زمینه اینترنت در انزلی را می توان به سه مشکل اصلی زیرساختهای مخابراتی ، شرکتهای خدمات دهنده و کاربران مربوط دانست.
*زیرساختهای مخابراتی
وی اظهار کرد : زیرساخت خطوط مخابراتی بندرانزلی قدیمی است و هنوز از همان سیستم کابلی استفاده می شود در حالی که ما در شهرهای دیگر گیلان مثل رشت از زیرساخت فیبر نوری استفاده می کنیم.
وی افزود : تنها استفاده ای که از فیبر نوری در شهرستان انزلی شده برای ارسال دیتا و پهنای باند از مخابرات استان به شهرستانها است.
میر نظامی تصریح کرد : از هر مرکز مخابراتی یک فیبر نوری تا مرکز استان رفته است اما از مرکز مخابراتی تا کافوها (کاربران نهایی) از سیستم قدیمی استفاده می شود.
به گفته وی از مشکلات این کابلها پهنای باند محدود است یعنی مقدار اطلاعات (دیتایی )که میتوان از روی این خطوط ارسال و دریافت نمود محدود است.
این کارشناس کامپیوتر متذکر شد : برای بهبود شرایط اینترنت نیاز است که تمامی مشترکین تلفن تا مراکز مخابراتی از سیستم فیبر نوری بهره ببرند.
وی در ادامه تصریح کرد : کابلهای موجود زیرزمینی و متعلق به 20 تا 30 سال قبل است آن هم در حالی که سطح آبهای زیرزمینی در انزلی بالا است.
میرنظامی افزود : رطوبت بالا و بارندگی روی زیرساخت و محلهای اتصال کابلهای زیر زمینی به پستهای تلفن کاربران تاثیر گذار است.
اما به گفته کارشناسان علاوه بر این زیرساختها مسائل عدیده دیگری نیز در این زمینه تاثیر گذار است.
*شرکتهای خدمات دهنده اینترنت یا isp
بخش دیگری از مشکل نیز به شرکتهای خدمات دهنده اینترنت یا آی اس پی ها باز می گردد.
این کارشناس کامپیوتر اظهار کرد : در این شهرستان دو مشکل عمده وجود دارد یکی تجهیزات مانند پورتها و دیگری سایر تجهیزات مستقر در چهار مرکز مخابراتی موجود.
به گفته وی فرسودگی برخی تجهیزات مورد استفاده و قدیمی بودن و ناسازگاری با شرایط محیطی و سیستمهای مخابراتی شهرستان بر روی خطوط اینترنت تاثیر منفی دارد.
وی افزود : مشکل دیگر پهنای باند است که به دو قسمت اعطای پهنای باند توسط خود مخابرات استان به ispهای شهرستان باز می گردد.
وی خاطرنشان کرد : در شهرستان انزلی به دلیل کمبود شرکت های خدمات دهنده اینترنت و نماینده بودن صرف آن شرکت ها سبب می شود سیاست گذاری اختصاص پهنای باند به این شهرستان از شرکت مادر که در مرکز کشور قرار دارد صورت گیرد.
به گفته وی این شرکتها برای سود بیشتر پهنای باند کمی را به شهرستان و نمایندگی هایشان جهت خدمات دهی اینترنت اختصاص می دهند کما این که همین شرکتها در سایر شهرهای گیلان خدمات بهتر سرعت بالاتر و قیمت پایین تر ارائه می دهند.
میرنظامی تصریح کرد : نباید از زیرساخت قوی شهرهای دیگر مانند مرکز استان نیز به راحتی بگذریم.
*کاربران اینترنت
این کارشناس سهم قابل توجهی از قطعی های اینترنت و کندی سرعت را مربوط به کاربران اینترنت می داند.
به گفته وی علاوه بر عدم استفاده از تجهیزات مناسب و سازگار با خطوط مخابراتی محلی ، نداشتن امنیت کافی بر روی دستگاههای ارتباطی با اینترنت موجب می شود که دستگاههای ارتباطی کاربران توسط بعضی از کاربران مخرب هک شده و از پهنای باند و حجم آنها سوء استفاده شود.
میرنظامی همچنین به ویروسهای کامپیوتری بعنوان یکی از عوامل بروز مشکل اشاره و تصریح کرد : فعال بودن این ویروسها بر روی گوشی های همراه و کامپیوتر موجب کم شدن پهنای باند و سرعت اینترنت و حجم دریافت فایل کاربران می شود.
به گفته وی باز بودن بروز رسانی خودکار برخی نرم افزارها از دیگر عواملی است که می تواند سرعت اینترنت را پایین بیاورد.
وی تصریح کرد : استفاده از برخی نرم افزارها بر روی سیستم های کامپیوتر و گوشی های همراه بسیار رایج بوده و بسیاری از نرم افزارهای غیر مورد نیاز مرتبا خود را بروز رسانی می کنند و در بسیاری موارد حتی از کاربر اجازه و پرسشی نمی شود.
میرنظامی ،به عنوان نمونه از نرم افزار ویروس یاب و سیستم عامل بعنوان بروز رسانی های مفید اما غیرضروری در زمان کار کاربر با اینترنت یاد کرد که برای جلوگیری از کاهش سرعت اینترنت می تواند در زمان دیگری انجام پذیرند.
میرنظامی افزود : می توان تنظیمات مربوط به ویروس یابها یا خود سیستم عامل را به نحوی انجام داد که از حالت بروز رسانی خودکار به حالت بروز رسانی دستی تغییر پیدا کنند.
*اهمیت زیاد مشکلات داخلی
به گفته کارشناسان زیرساخت مخابراتی واحدی که کاربر در آن مستقر است نیز در سرعت و کیفیت اینترنت موثر است.
میرنظامی ، عواملی مانند فرسودگی سیمهای تلفن داخلی ، داشتن چندین اتصال و داشتن چندین اتصال بین سیم ارتباطی از پست تلفن به سیمکشی داخلی را نیز مانع از سرعت مناسب اینترنت خواند.
به گفته وی درصد بالایی از کاربران این مشکل را دارند که سهم زیادی در کندی سرعت و قطعی لینک ارتباطی کاربر با شرکت خدمات دهنده اینترنت را به خود اختصاص می دهد.
یکی از مسوولان اداره مخابرات انزلی ضمن رد قدیمی بودن زیرساختهای مخابراتی از تلاش برای ارتقای زیرساختها خبر داد.
وی که خواست از ذکر نامش خودداری شود اظهار کرد : ارتباط با چهار مرکز مخابراتی با فیبر نوری است.
وی هزینه بر بودن را مانع اتصال فیبر نوری به تمامی واحدها دانست ولی خاطرنشان کرد : این امر در برنامه های آینده این اداره قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد : تمام سایتهای مربوط به توسعه تری جی و فور جی حفاری شده و همه روستاهای انزلی از اینترنت برخوردارند.
بر این اساس بخش مهمی از راه حل رفع مشکلات اینترنت در دست کاربران است.
*توصیه ها و راهکارها
میرنظامی ، برای بهبود شرایط استفاده از خدمات اینترنت راهکارهایی را به کاربران توصیه کرد.
استفاده از تجهیزات ارتباطی مناسب ارتباط با اینترنت و به ویژه متناسب با ساختار مخابراتی محلی کاربر
انجام عملیات امنیت و رمزگذاری قوی تر بر روی دستگاههای ارتباطی با اینترنت ( استفاده از سیستم رمزگذاری WPA2 )
استفاده از ویروس یاب و انجام بروز رسانی هفتگی آن( به طور مثال استفاده از نرم افزار ویروس یاب اویرا که رایگان نیز هست ) بررسی تنظیمات مربوط به نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی همراه و سیستمهای کامپیوتری و غیرفعال نمودن حالت بروز رسانی خودکار مانند انتی ویروس ،خود سیستم عامل و بسیاری از نرم افزارهای نصب شده بر روی گوشی تلفن همراه که قابلیت بروز رسانی خودکار در آنها به صورت پیش فرض فعال بوده است.
زیرساختهای واحد مسکونی یا تجاری بهتر است که کاربر از پست مخابراتی تا محل شروع سیمکشی داخلی تلفن از یک کابل روکش دار یک تکه استفاده نموده که این کار باعث بالا رفتن کیفیت لینک کاربر می شود.
آگاهی کافی از شیوه های پیشگیری از مشکل می تواند به کاربران اینترنت برای بهره مندی از این شاهراه ارتباطی کمک کند.
بندرانزلی از مراکز مهم تجاری ، اقتصادی و گردشگری در شمال کشور محسوب می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار