روزگار آشفته میدان مطهری
جدا از شهروندانی که هرچند وقت یکبار حتما مسیرشان به این میدان می‌افتد، همه مسافران و زائران هم حتی اگر اقامت یکی دوروزه در قم داشته باشند برای زیارت، خرید یا عبور و مرور راهشان به میدان مطهری می‌افتد و چهره آن و خاطره اش در ذهن‌شان باقی می‌ماند و هزار حیف که سالهاست همه مسافران خاطره‌ی نازیبا و سرسام آوری از میدان مهم استان قم دارند.
کد خبر: ۹۲۵۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۲ 21 December 2020

به گزارش تابناک قم، میدان مطهری، مرکز شهر قم محسوب می‌شود، از آن قسمت‌هایی که همه شهروندان حداقل هفته ای یکی دوبار مسیرشان به آنجا می‌افتد و شاید زیرلبی غرهایی هم بزنند. وجود حرم حضرت معصومه(س) در محدوده این میدان و همچنین بازارها و میدان تره بار از دلایل اهمیت و شلوغی همه روزه این میدان هستند. البته در مرکز شهر بودن و همچنین شاهراه شهر بودن هم جزو دلایل اصلی این شلوغی های همیشگی است.

جدا از شهروندانی که هرچند وقت یکبار حتما مسیرشان به این میدان می‌افتد، همه مسافران و زائران هم حتی اگر اقامت یکی دوروزه در قم داشته باشند برای زیارت، خرید یا عبور و مرور راهشان به میدان مطهری می‌افتد و چهره آن و خاطره اش در ذهن‌شان باقی می‌ماند و هزار حیف که سالهاست همه مسافران خاطره‌ی نازیبا و سرسام آوری از میدان مهم استان قم دارند و بماند درد دل شهروندانی که مدام چشمشان به مشکلات ریز و درشت این میدان میخورد و غر می‌زنند و منتظر یک حرکتی از سوی مسئولین هستند.

از کدام مشکل‌های این میدان بنویسیم که هیچکدامش به هیچ وجه قابل قبول نیست چرا که در جوار بارگاه حضرت معصومه (س) بودن نیازمند رسیدگی‌های فراوانی است. ظاهر این میدان، آنطور که شایسته است نمای خوبی ندارد، گاراژها و تعمیرگاه‌های ماشینی که بهم ریختگی و نامرتبط آن‌ها در شأن میدان و حرم نیست، حفره بزرگی که سالهاست برای تاسیس مترو در وسط این میدان ایجاد شده و جدا از خرابی‌ای که در وضع ظاهری میدان ایجاد کرده، رفت آمد عابرین پیاده و ماشین‌ها را هم به شدت دچار اختلال کرده و مغازه داران را هم ناراحت و نزدیک ده سال است که شهروندان به امید ساخت مترو و بهتر شدن اوضاع دندان روی جگر میگذارند.

گویا بالاخره بعد از 10 سال سختی و مشکل قرار است کم کم فاز اول مترو به بهره برداری برسد و به گفته معاون شهردار قم، به طور هفتگی روند پیشرفت پروژه کنترل شده و در صورت بروز مشکلات رفع می‌شود.

در خصوص مشکلات ترددی که در میدان مطهری بخاطر احداث مترو پیش آمده هم گویا ایستگاه میدان مطهری هم در حال تکمیل است و مسیرها بازگشایی خواهد شد و تنها هسته مرکزی میدان به عنوان کارگاه باقی خواهد ماند.

البته حذف گره ترافیک و عبور و مرور خودروهای سواری از این میدان به دلیل موقعیت خاصی که برای شهر دارد امکان‌پذیر نیست ولی قطعا طرحی برای روان‌سازی و کاهش بار ترافیک آن وجود دارد و مسئولین بایستی دنبال آن طرح باشند.

طبق صحبت‌های معاون امور هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، در ساماندهی آینده برای این میدان قرار است از یک طرح معماری واحد و یکپارچه‌ای استفاده شود به عنوان مثال، ارتفاع، رنگ نما، نوع پنجره و حتی تابلو نوشته‌ها باید هماهنگی وجود داشته باشد و برای ساماندهی میدان سرمایه‌گذارانی آماده همکاری هستند که در آینده نزدیک اصلاح یکی از اضلاع این میدان آغاز خواهد شد.

غلامرضا جانقربان معاون شهردار قم بابیان اینکه ۱۸ عنصر تاثیرگذار در میدان مطهری درگیر هستند، گفت: ما برای مطالعات جامع برای چنین پروژه‌هایی باید تمام این عناصر سازنده و تاثیرگذار را ببینیم که بتوانیم یک مطالعه خوب و طراحی داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت کنونی و فعالیت گاراژها، به‌هم‌ریختگی میدان تره‌بار سابق و پیرامون آن‌ افزود: مطالعات میدان مطهری در ۲۶ هکتار در سال ۹۷ با یک شرکت بسیار معتبر که طرح تفصیلی قم را نوشته است، اجرایی شد که در حال حاضر مطالعات بیش از ۶۰ درصد پروژه تحویل داده‌شده است.

رفع هرچه سریع‌تر مشکلات این میدان هم به نفع خود مسئولین و خوش‌نامی آنهاست هم به سود مردم و لذت و تعریف و تمجید مسافرین، هم مشکلات ظاهری و تردد حل میشود و هم مردم دیگر هنگام عبور از این محیط جای غر، دعا میکنند. با اجرای وعده های بهبود اوضاع میدان مطهری پس از سالها، قطعا اوضاع شهر بهتر خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار