رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با بیان اینکه ارزش ارزی صادرات استان تهران در چهارماهه نخست سال جاری شش میلیارد دلار بوده است، گفت: از این مقدار 3.4 میلیارد دلار مربوط به صادرات خدمات و 2.6 میلیارد دلار آن مربوط به صادرات کالاست.
کد خبر: ۹۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱ 07 September 2015
محمدرضا مس فروش روز دوشنبه افزود: بخش اعظم صادرات کشور نیز از طریق استان تهران انجام می شود، بطوری که 60 درصد صادرات صنایع دستی و فرش کشور از طریق این استان صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: سالانه 65 درصد از ثبت سفارشات ملی در کشور هم به ارزش 50میلیارد دلار از طریق استان تهران انجام می شود. 
به گفته مس فروش از میان پنج هزار صادرکننده ملی کشور نیز افزون بر یک هزار و 500 صادرکننده متعلق به استان تهران هستند. 
وی صدور کارت صادرات الکترونیکی در کوتاه ترین زمان را یکی از اقدامات مهم انجام شده به منظور تسهیل صادرات در استان عنوان کرد و گفت: این کار در راستای رویکرد تشویقی برای صادرات صورت گرفته که با این اقدام، تعداد مراجعات روزانه به سازمان از یک هزار نفر به 40 نفر کاهش یافته است. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران با اشاره به اینکه پیش از این، کارت های بازرگانی به صورت دفترچه ای بود، افزود: اکنون این کارت ها در راستای سهولت استفاده و افزایش سرعت به شکل کارت های اعتباری درآمده است. 
به گفته وی 450هزار واحد صنفی در استان تهران فعالیت می کنند که 370هزار واحد دارای مجوز و مابقی درحال طی مراحل قانونی به منظور دریافت مجوز هستند. 
مس فروش با تاکید براینکه رویکرد دولت یازدهم حرکت به سمت ایجاد مراکز خرید مجتمعی(مگا مال) است یادآور شد: افزون بر400 مجتمع خرید از این نوع مراکز در تهران در دست ساخت است.
وی سهولت پیگیری، نظارت راحت تر و رعایت اصل مشتری مداری را از جمله مزایای مجتمع های خرید عنوان کرد. 
مس فروش تجمیع اتحادیه ها را یکی از برنامه های در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اعلام کرد و درخصوص فعالیت آنها گفت: افزون بر 494 اتحادیه در تهران وجود دارد که تلاش می شود اتحادیه های همگن با یکدیگر تجمیع شود. 
وی تلاش برای کشف کالای قاچاق و تدوین ایده ای نوین برای بازرسی از اصناف را از دیگر برنامه های در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران خواند و درخصوص ساماندهی صنایع نیز گفت: کل مساحت اراضی که در اختیار سازمان قرار دارد افزون بر چهارهزار و 500 هکتار است، ولی 17هزار واحد صنعتی فعال که شکل گیری بخش عمده ای از آنها مربوطه به سال های دور است به اشکال مختلف در خارج از شهرک های صنعتی مستقر شده اند. 
وی خاطرنشان کرد: در این راستا در سفر قبلی رییس جمهوری به استان تهران، کلنگ ساخت شهرک صنعتی به مساحت سه هزارهکتار به زمین خورد که آماده سازی 800 هکتار آن آغاز شده است. 
به گفته مس فروش سعی می شود با درنظر گرفتن مزایایی برای واحدهای صنعتی، این واحدها نسبت به جابجایی ترغیب شوند. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تصریح کرد: به همین منظور بخشودگی برخی اقساط و پیگیری برای تدوین طرحی به منظور بازگرداندن پنج درصد از تسهیلات به واحدهای صنعتی که به شهرک ها منتقل می شوند از جمله طرح های تشویقی برای این واحدها است.
* رفع موانع تولید 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی ها، شرایط خاص و سیاست های جمعیتی استان تهران گفت: نگاه دولت یازدهم به بخش صنعت توسعه ای است و رفع موانع تولید، رشد صادرات غیرنفتی و اشتغال از اولویت های آن در این بخش بشمار می رود. 
مس فروش با تاکید براینکه سیاست دولت در زمینه اشتغال، رسیدن به اشتغال متوازن است، افزود: در طول یکسال اخیر آرامش نسبی در فضای کارو تولید در استان حاکم بوده و صنایع دانشگاهی هم از رشد قابل توجهی برخوردار شده اند. 
وی ممنوعیت استقرارصنایع در شعاع 120کیلومتری استان تهران در طول 50 سال گذشته را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در شرایط کنونی استان عمده تمرکز خود را بر صنایع تک(پیشرفته) قرار داده و تلاش می شود با تغییر نگرش سرمایه گذاران، آنها را به سمت این صنایع و تولید محصولاتی سوق داده شود که در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: کلیات استقرار صنایع دانش بنیان حدود سه ماه پیش در کمیسیون زیربنایی دولت در 12 گروه اصلی با یک هزار و 100 زیرعنوان تصویب شد اما تاکنون به صورت رسمی ابلاغ نشده است. 
وی نیاز نداشتن به زمین وسیع، استفاده 35درصدی از نیروهای متخصص و تحصیل کرده و دانش محور بودن را از جمله ویژگی های صنایع پیشرفته ذکر کرد. 
مس فروش به فعالیت معادن سیمان، شن، ماسه، سنگ آهک و گچ دراستان تهران هم اشاره کرد و گفت: هر چند استان تهران مانند برخی استان ها از جمله یزد و کرمان از ظرفیت بالای معادن برخوردار نیست، اما وجود این معادن به عنوان یک زنجیره اقتصادی برای استان تهران بسیار مهم و دارای ارزش است.
وی تصریح کرد: به رغم حساسیت بالا در زمینه واگذاری معادن به دلایل زیست محیطی و ارزش بالای زمین در تهران در برخی موارد به فعالیت های معدنی با دیده اغماض نگریسته می شود.
مس فروش خاطرنشان کرد: اقدام بزرگ دیگر دولت یازدهم درحوزه فعالیت های معدنی، فراهم کردن زمینه مناسب برای مشارکت، تامین نظر و خواست مردم در بحث اجاره معادن در نقاط مختلف کشور از جمله استان تهران است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار