روز گذشته در حالی سال تحصیلی جدید با حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس آغاز شد که نمایندگان، این تصمیم وزارت آموزش و پرورش را خطری برای سلامت آن‌ها و معلمان دانسته و از تناقض گویی دولت در نحوه بازگشایی مدارس و بی برنامگی و بی تدبیری انتقاد کردند.
کد خبر: ۸۹۶۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶ 06 September 2020

به گزارش تابناک سمنان: روز گذشته در حالی سال تحصیلی جدید با حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس آغاز شد که نمایندگان، این تصمیم وزارت آموزش و پرورش را خطری برای سلامت آن‌ها و معلمان دانسته و از تناقض گویی دولت در نحوه بازگشایی مدارس و بی برنامگی و بی تدبیری انتقاد کردند.

امروز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بعد از دو هفته تعطیلی جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه برگزار شد، جلسه‌ای که بیشتر تحت تاثیر روند بازگشایی مدارس قرار گرفت؛ نشست پارلمان با نطق محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی شروع شد؛ او به ارائه گزارشی از سفر خود به استان خوزستان پرداخت و تاکید کرد، با نظارت مستمر پیگیر به سرانجام رسیدن تصمیمات گرفته شده است.

سفری که نمایندگان از آن به نام حضور میدانی رییس مجلس یاد کرده و از او برای شروع این کار تشکر کردند. علاوه بر نامه قدردانی نمایندگان استان خوزستان، تعداد دیگری از بهارستان نشین‌ها ادامه این کار را باعث تقویت قدرت نظارتی و افزایش شان مجلس دانستند؛ محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز در این باره گفت، این سفر‌ها باعث درک بهتر مشکلات مردم خواهد شد. علیرضا سلیمی نماینده محلات نیز اظهار کرد: «حضور میدانی می‌تواند باعث درک بیشتر آلام مردم و تاثیرگذاری در فرآیند قانونی و نظارت شود.»

امروز نمایندگان مترصد فرصتی برای بیان تذکر حول دو موضوع بودند «بی برنامگی دولت در بازگشایی مدارس» و «افزیش هفت برابری قیمت کود شیمیایی»؛ هاجر چنارانی نماینده نیشابور در این باره گفت:‌ ای کاش وزارت بهداشت آماری را منتشر می‌کرد، مبنی بر اینکه چقدر کودکان مبتلا به کرونا شده و یا اینکه ناقل هستند. در این صورت حداقل تصمیم گیری برای بازگشایی مدارس طبق نتایج علمی و نه نتایج دیمی صورت می‌گرفت.

منصور آرامی نماینده بندرعباس این طور واکنش نشان داد: «بیش از هفت ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و مسئولین وزارت آموزش و پرورش یک مرتبه و در یک تصمیم ناگهانی اعلام کردند، مدارس از ۱۵ شهریورماه حضوری بازگشایی می‌شوند، اما آیا می‌دانید در بسیاری از نقاط کشور همچون هرمزگان، روستا‌های محرومی وجود دارند که هیچ زیرساخت مناسبی جهت فاصله گذاری فیزیکی و تدریس مجازی وجود ندارد.»

جبار کوچکی نژاد نماینده رشت نیز گفت، تناقض گویی درباره زمان برگزاری کنکور سراسری به بازگشایی مدارس هم سرایت کرده است، تصمیم گیری که نتیجه‌ای جز سرگردانی دانش آموزان و والدین نداشته، لازم است مجلس با برگزاری جلسه‌ای ویژه‌ای به مشکلات حوزه آموزش و پرورش ورود کند.

همچنین محمد حسن آصفری، نماینده اراک با لزوم نظارت جدی در مدارس تاکید کرد و گفت، در شرایطی مدارس شروع به کار کردند که حتی برخی از معلمان و دبیران از آن اطلاعی نداشته و در خیلی از مناطق، حتی مدارس ضدعفونی نشده بودند. اکنون هم نباید اجازه داد سلامت دانش آموزان به خطر بیفتد. کرونا مساله جدی است؛ بعد از تذکرات پی در پی نمایندگان رییس مجلس از کمیسیون آموزش و تحقیقات خواست در این باره جلسه‌ای را برگزار کند.

نمایندگان در تذکرات متعدد دیگری از «افزایش قیمت کود شیمیایی» انتقاد کردند. غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان آباد در این باره گفت: «افزایش ۵۰ درصدی قیمت انواع کود‌های شیمیایی انگیزه اقتصادی را از کشاورزان به ویژه گندم کاران گرفته لذا برای جبران این افزایش هزینه‌ها باید قیمت خرید تضمینی مناسبی متناسب با افزایش قیمت‌ها تعیین شود.»

محمد پاک مهر، نماینده بجنورد نیز با گلایه از دولت برای حمایت نکردن از کشاورزان اظهار کرد: «چرا در فصل کاشت محصولات کشاورزی قیمت انواع کود‌های شیمیایی به عنوان نیاز کشاورزان ۵۰۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به طوری که میانگین کود مصرفی برای هر هکتار دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.» موضوعی که کمال حسین پور نماینده پیرانشهر به گونه‌ای دیگر مطرح کرد. او گفت که حذف ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی و کود شیمیایی باعث گرانی ده برابر کود و سویا شده و کشاورزان را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است، فکری برای رفع این مشکل بکنید؛ با این تذکرات رییس مجلس از کمیسیون کشاورزی خواستار بررسی این موضوع شد.

علاوه بر این تذکرات امروز نمایندگان با کلیات طرح اصلاح بندی از آیین نامه داخلی مجلس موافقت کردند که در صورت تصویب جزییات آن کمیسیون حقوقی و قضایی با هشت عضو تشکیل خواهد شد؛ بدین شکل که با الحاق تبصره‌ای به بند ۳۸ آیین نامه پیش بینی شده که تعیین حداقل اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی به عهده هیات مشترکی از روسای شعب و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گذاشته شود؛ مجلس در روز چهارشنبه تکلیف تشکیل کمیسیون حقوقی بعد از گذشت چهار ماه از شروع به کار دوره یازدهم تعیین خواهد کرد.

امروز ایرادات شورای نگهبان در برخی از طرح‌ها و لوایح رفع شد، مواردی که در مجلس دهم به تصویب رسیده بود. این طرح‌ها و لوایح شامل لایحه اهداف و وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جونان، لایحه عضویت ایران در موسسه بین المللی تحلیل سامانه‌های کاربردی، طرح حمایت از تاسیس و تقویت موسسات و مراکز آموزش عالی غیر دولتی، طرح اصلاح ماده ۴۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، طرح تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی است.

وزیر جهاد کشاورزی چهارشنبه هفته جاری به مجلس می‌آید و به سوال علی خضریان نماینده تهران درباره واردات گندم پاسخ می‌دهد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار