نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ مصرف آب در 40، 50 سال رها بوده است افزود: از 2 سال پیش که به عمق معضل کم آبی پی بردیم تازه به فکر مدیریت آب افتاده ایم اما تغییر شیوه مصرف کار آسانی نیست.
کد خبر: ۸۸۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳ 03 September 2015
عبدالرضا مصری افزود: کرمانشاه از نظر بحران آب وضعیت بهتری از میانگین کشوری دارد زیرا در برخی استانها آب بیش از 65 درصد روستاها با تانکر تامین می شود اما با این حال اکنون استان در یک دوران خشکسالی قرار گرفته و بشدت نیازمند مدیریت منابع آب است.

وی با بیان اینکه تاکنون در استان بحران آب نداشته ایم و به اصطلاح خیلی لارج زندگی کرده ایم، اضافه کرد: زمانی بود که استان منابع عظیم آبی داشت و اغلب کشتها هم به صورت سنتی دیم بود؛ در آن دوران از حفر چاههای غیرمجاز و برداشتهای بی رویه از منابع آبی استان اغماض کردیم که چه بسا آبی کردن زمینهای دیم تشویق هم می شد اما الان که به بحران رسیده ایم تازه متوجه معضل شده ایم.

به گفته مصری سراب نیلوفر، سراب یاوری و چشمه های طاق بستان کرمانشاه خشک شد، تازه فهمیدیم که منابع آبی مدیریت می خواهد.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه هزینه آبی کشت ذرت در کشور ما 2 برابر درآمد این محصول است گفت: کاشت ذرت به نفع برزیل است که بیش از 2 هزار میلیمتر بارندگی دارد نه ما؛ بنابراین از آنجایی که امکان رقابت در تولید ذرت نیست واردات این محصول به صرفه تر است.

به گفته مصری کشتهای مناسب برای کرمانشاه، کشتهای آب بر نیست ضمن اینکه محصولات کم آب برهم باید در فصل خود کشت شوند.

وی بحران کم آبی را موضوعی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی توصیف کرد و با بیان اینکه اجتماعی بودن آن به معنی لزوم همکاری و هماهنگی همگان است گفت: موضوع از این نظر اقتصادی است که مثلا یک ذرت کار چون پولی بابت آب چاهش نمی دهد، تنها به کاشت ذرت و سود آن فکر می کند و هدررفت آب برایش مهم نیست.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی افزود: فرهنگی هم هست زیرا باید این آگاهی و نگرش را در میان مردم تقویت کنیم که برداشتهای بی رویه از منابع آبی علاوه بر تشدید بحران کم آبی و خشکسالی، موجب ته نشین شدن منابع آبی و در نتیجه رانش در زیرزمین و شوری زمینها می شود که دیگر قابل کشت نخواهند بود؛ اتفاقی که برای پسته کاران در رفسنجان و کرمان و... روی داد.

به گفته مصری، این موضوع سیاسی هم هست چرا که ممکن است به اختلافات و درگیری مردم بر سر آب منجر شود و امنیت جامعه را به خطر اندازد که در برخی مناطق شاهد آن بودیم.

وی در عین حال کم آبی را از دیدگاهی متفاوت لطف خداوند دانست زیرا باعث آگاهی از این معضل و تلاش برای رفع آن می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار