بررسی وضعیت سینماهای بخش خصوصی در شیراز و بلاتکلیفی حوزه هنری استان فارس در ماه‌های اخیر شاید نمونه‌ای از بلبشوی فرهنگی شیراز باشد.
کد خبر: ۸۶۸۰۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰ 28 June 2020

تابناک فارس به نقل از فارس:فرهنگ و هنر در شهرستان شیراز طی سال‌های گذشته مسیر خوبی را سپری نکرده است. از روزگاری که نمایش بی‌شرمانه «خوک، بچه، آتش» در این شهر به نمایش گذاشته شد و کارهای منافی عفت در منظر عموم صورت پذیرفت تا چندساله اخیر همواره شیراز در زمینه فرهنگ و هنر وضعیت بسیار نامناسبی داشته است.

اصغر فرهادی کارگردان٬ امروز در شهر شیراز تست کرونا داده است. دلیل این آزمایش آغاز فیلم‌برداری فیلم جدید فرهادی در شهر شیراز است. قهرمان نام این فیلم است که باز هم توسط یک شرکت سرمایه‌گذاری غربی تولید خواهد شد و خب طبیعی است که شخص سرمایه‌گذار برای یک اثر هنری روی کالایی سرمایه‌گذاری می کند که خواسته‌اش را بر آورده کند.

برای شرکت‌های هنری غربی که یکی از اهداف مهمشان تغییر ذائقه و فرهنگ ایرانی‌هاست چه کسی بهتر از اصغر فرهادی می‌تواند تصویر سیاهی را از ایران به نمایش بگذارد.

بین اهل هنر و علاقه‌مندان به سینما با اختلاف زیاد بهترین اثر هنری فرهادی فیلم درباره الی است. در این فیلم فرهادی هم نویسنده هم کارگردان و هم تهیه‌کننده اثر بود٬ اما در هیچ‌کدام از جشنواره‌های خارجی دیده نشد.

اما فیلم‌های جدایی نادر از سیمین و فروشنده برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره اسکار شدند جدایی گلدن گلوب و فروشنده علاوه بر اسکار جایزه جشنواره کن را به خود اختصاص داد.

این درحالی است که فروشنده حتی به اعتقاد طیف زیادی از علاقه‌مندان فرهادی بدترین فیلم سال‌های اخیر او محسوب می‌شود.

چه شخصیتی قرار است در فضای سومین حرم اهل بیت(ع) نقش‌آفرینی کند؟

موارد مذکور را بگذارید کنار تمامی مواضع تند و رادیکالی ایشان در فتنه 88 و حتی حمایت‌های ایشان از بعضی از محکومین به قصاص، تا متوجه باشید چه شخصیتی قرار است در فضای سومین حرم اهل بیت(ع) نقش‌آفرینی کند.

اما نگرانی‌ها تنها به این علت نیست که سازنده فیلم چهارشنبه سوری و گذشته قصد دارد فیلمش را در شیراز تولید کند، علت اصلی ماجرا این است که چرا شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (علیهم‌السلام) در ایران باید جولانگاه غرب‌زده‌های هنری در ایران بشود.

کسانی که وقایع و اتفاقات شهر شیراز را دنبال می کنند حتما به خاطر دارند که صادق سبا مجری معلوم‌الحال شبکه بی بی سی قسمت مهم مستند ایران‌گردی‌اش را در شهر شیراز تولید کرد و بعد از بازگشتش به کشور انگلستان تازه متولیان فرهنگی و امنیتی کشور متوجه شدند سبا چه خیانت‌هایی را در این مستند مرتکب شده است.

بسیاری از اهالی سینما معتقدند که فرهادی شروع و پایان فیلم‌هایش را با هدف انتخاب می‌کند، این ادعا وقتی مهم‌تر می‌شود که یادمان بیاید الان در دهه کرامت واقع شده‌ایم و شیراز یکی از مرتبط‌ترین شهرها با این روزهای با برکت محسوب می‌شود.

عبارت سومین حرم اهل بیت توسط رهبر معظم انقلاب در شرایطی بیان شد که به‌زعم بسیاری از مفسرین کلام ایشان رهبر معظم انقلاب قصد داشتند سمت‌وسوی مسیر فرهنگی شهرستان شیراز و استان فارس را ترسیم کنند، مسیری که توسط مدیران فرهنگی غرب‌گرای شهر شیراز هیچ‌گاه محقق نشد.

وضعیت سینماهای شیراز شاید نمونه‌ای از بلبشوی فرهنگی شیراز باشد

بررسی وضعیت سینماهای بخش خصوصی در شیراز و بلاتکلیفی حوزه هنری استان فارس در ماه‌های اخیر شاید نمونه‌ای از بلبشوی فرهنگی شیراز باشد.

مجهزترین مجموعه‌های هنری شیراز متعلق به چه جریانی است؟

در بحث نقشه فرهنگی شیراز وقتی حساسیت‌ها بالا می رود که یادمان باشد مجهزترین مجموعه‌های هنری شیراز متعلق به چه جریانی است و هیئت رئیسه غالب مجموعه‌های ادبی فرهنگی شیراز را چه طیفی اداره می‌کنند و به فرهنگ‌آیندگان شهرستان شیراز جهت می‌دهند.

این مجموعه به صورت خزنده و ملایم آنچنان خود را موجه جلوه داده‌اند که برخی از بزرگان استان جزو شیفتگان آنان محسوب می‌شوند. در روزگاری که علاقه به حکمت و فلسفه روزبه‌روز بیشتر می‌شود باید دید که کدام جریان خزنده فرهنگی برگزارکننده همایش‌های فلسفی عرفانی و هنری شهرستان شیراز هستند.

به امید روزی که تمام مناسبات فرهنگی شهرستان شیراز براساس افق سومین حرم اهل بیت (علیهم‌السلام) در ایران شکل بگیرد و مدیران فرهنگی استان خود را ملزم کنند که در راه تحقق این عنوان عظیم و با برکت قدم بردارند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار