رئیس پارک علم و فناوری مازندران تاکید کرد: صنعت و دانشگاه برای ارتباط با یکدیگر نیاز به بازتعریف جدید از وظایف و نحوه عملکرد خوددارند.
کد خبر: ۸۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷ 30 August 2015
به گزارش تابناک به نقل از مهر بروایت از روابط عمومی پارک علم و فناوری مازندران، علی معتمد زادگان افزود: به‌نحوی‌که دانشگاه ها باید آموزش‌های خود را مبتنی بر نیاز جامعه و بازار کار تنظیم کرده و خلاقیت و کارآفرینی در فارغ‌التحصیلان ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر فضای دانشگاه‌ها سنتی است که یکی از علل این امر به نحوه مدیریت دانشگاه‌ها، امروز بهترین بیمارستان‌ها را پزشک‌های خوب اداره نمی‌کنند بلکه کارشناسان مدیریت آن‌ها را اداره می‌کنند، بنابراین مدیریت دانشگاه‌ها نیز باید به کسانی سپرده شود که رشته آن‌ها مدیریت آموزش عالی است..

معتمد زادگان بابیان اینکه در سال‌های اخیر حوزه صنعت، حالت گذاری را طی کرده است، اظهار کرد: هر صنعتی برای کیفی شدن ابتدا باید از مرحله کمی گذر کند. در سال‌های اخیر صنعت این رشد کمی را طی کرده و اکنون نوبت کیفی سازی صنایع است.

دانش فنی بومی، عامل کاهش قیمت تمام‌شده

رئیس پارک علم و فناوری مازندران بابیان اینکه ۹۵ درصد دانش فنی محصولات جدید صنایع غیربومی است، گفت: صنایع اکنون به مصرف‌کننده دانش فنی تبدیل‌شده‌اند و گاهی آن‌قدر دانش فنی برای این صنایع گران تمام می‌شود که ممکن است ۹۰ درصد ارزش آن محصول را دانش فنی در برگیرد و این هزینه‌ای است که صنایع بابت دانش فنی می‌پردازند و این امر نه‌تنها همواره صنایع را وابسته می‌کند بلکه قیمت تمام‌شده محصولات را بالا می‌برد و باعث می‌شود برخی از این محصولات به مرحله تجاری‌سازی نرسد.

وی تصریح کرد: اکنون یکی از مشکلات مهم صنایع (نقدینگی) است که به‌طورقطع با بومی کردن دانش فنی هزینه‌های کمتری پرداخت و به تأمین مالی صنایع نیز کمک خواهد کرد.

معتمد زادگان با تأکید بااینکه باید صنایع با کمک دانشگاه‌ها به سمت تولید فنی بومی حرکت کنند گفت: البته ممکن است بسیاری از صنایع سازوکار و نیروی انسانی کافی نداشته باشند بنابراین شرکت‌های کوچک و متوسط که متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است می‌توانند در تسریع این روند به صنایع کمک کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب واحدهای تحقیق توسعه ایفای نقش کنند..

رئیس پارک علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه در این اکوسیستم پارک‌های علم و فناوری می‌توانند حلقه وصل دانشگاه‌ها و صنعت باشند. اظهار کرد: پارک علم و فناوری فضایی است که فناوران و صنعتگران در آن با یکدیگر می‌توانند تعامل داشته باشند و آن‌هایی که علاقه‌مند هستند در حوزه‌های ریسک‌پذیر سرمایه‌گذاری کنند پارک‌های علم و فناوری فضای بهتری برای حضور این افراد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار