مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزشی و اقدام‌های فرهنگی برای ماماها شاخص زایمان‌های طبیعی در این استان به ۱۲ درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۸۴۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱ 05 May 2020

شاخص زایمان طبیعی در استان بوشهر افزایش داد

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزشی و اقدام‌های فرهنگی برای ماماها شاخص زایمان‌های طبیعی در این استان به ۱۲ درصد افزایش یافت.

نوشین امیرعضدی روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت و ارائه آموزش‌های لازم از سوی ماماها آمار سزارین در استان بوشهر از ۵۳ درصد در سال ۹۳ به ۴۱ درصد پس از اجرای این طرح رسیده‌است.

وی بیان کرد: افزایش تمایل مادران باردار به زایمان طبیعی و فیزیولوژیک نتیجه برگزاری کلاس‌های آموزشی آمادگی برای زایمان طبیعی و بیان علمی خطر ناشی از زایمان سزارین و مزایای زایمان فیزیولوژیک از سوی ماماها در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت است.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد: براساس رویکرد طرح تحول سلامت روند کاهشی زایمان سزارین همچنان باید ادامه داشته باشد تا به شاخص ۳۰ درصد برسد.

امیر عضدی گفت: سال ۲۰۲۰ میلادی از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان سال مشارکت پرستار و ماما نام‌گذاری شد که این نشان دهنده اهمیت نقش و خدمات ماماها است.

وی افزود: مادران باردار در دوران کرونایی قشری آسیب‌پذیر هستند و ماماها در مراقبت‌ها، پایش و پاسخگویی تلفنی به سئوال‌های این قشر در مراکز بهداشت نقش بسزایی دارند.

مسئول واحد مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد: این استان در زمان حاضر تنها ۲ مادر باردار مبتلا به کرونا دارد که با مراقبت‌های لازم دوره بارداری خود را ادامه می‌دهند.

وی افزود: کلاس‌های آمادگی زایمان در زمان شیوع بیماری کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود و ماما دراین دوره هم به ارئه آموزش و خدمات ادامه می‌دهند.

امیر عضدی گفت: فعالیت تخصصی ماماها یکی از شاخص‌های سلامت استان‌ها است و این خدمات پایه و اساس سلامت بانوان محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ماماها به صورت تخصصی در بیمارستان‌ها،‌ مراکز مشاوره، بهداشت و مطب‌های خصوصی خدماتی چون مشاوره و مراقبت‌های قبل، حین و بعد از زایمان، مراقبت‌های نوزادان و شیردهی و کلاس‌های آمادگی برای بارداری و زایمان به بانوان ارائه می‌دهند.

منبع/ ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار