آیا تحمیل کنندگان این خسارت ها به مردم محاکمه خواهند شد؟
یک آدم بیسوادی وارد کارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی زده می‌زند که شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث کنید. به تو چه ارتباطی دارد ؟ اصلا تو می‌فهمی سد یعنی چه؟‌ چه کسی به تو این اجازه را داده است که چنین کاری را انجام دهی؟ من که خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم...
کد خبر: ۸۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 27 August 2015

«مدیر محترم، با سلام؛ احتراماً از جنابعالی دعوت به عمل می آید تا در اردوی تفریحی و آموزشی بازدید از سد بزرگ گتوند ویژه مدیرمسئولان و سردبیران و سرپرستان نشریات استان که در روز سه شنبه ۱۲ آذر ماه برگزار می گردد حضور بهم رسانید؛ زمان حرکت؛ ساعت ۶ و نیم صبح، درب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان»

به گزارش تابناک خوزستان، این، آخرین تلاش دولتمردان سابق برای به حاشیه بردن انتقادات و اعتراضات به آبگیری سد گتوند بود. دعوت عجیب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از خبرنگاران برای حضور در آنچه اردوی تفریحی و سیاحتی سد بزرگ گتوند عنوان می شد، آنهم در روزهایی که نخگان و صاحب نظران در حال انتشار نقطه نظرات انتقادی خود درباره این سد در رسانه ها بودند.

این دعوت اما با تحریم خبرنگاران خوزستانی مواجه شد. پس از بارها تکذیب های دولت سابق در خصوص خسارت بار نبودن این سد، حالا دانشگاه تهران هم مطالعاتی انجام داده که بر اساس آن، حداقل 350 میلیاردتومان نیاز است تا اثرات نامطلوب آبگیری این سد اصلاح شود. اگرچه گزینه پیشنهادی وزارت نیرو، اعتباری 580میلیارد تومانی نیاز دارد.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه هر دو طرح در حال بازبینی است، گفت: تنها در صورتی که بتوانیم آب شور را از گتوند خارج کنیم مشکلات پیش‌رو برطرف می‌شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب در خصوص هزینه اجرای هر دو طرح می گوید: هزینه گزینه وزارت نیرو 850 میلیارد تومان و گزینه پیشنهادی دانشگاه تهران حدود 350 میلیارد تومان می‌شود که البته با این حساب می‌توان گفت که هزینه طرح دانشگاه تهران کم‌هزینه‌تر از طرح پیشنهادی وزارت نیرو است.

رحیم میدانی در این رابطه اعلام کرده است که نظر موسسه آب دانشگاه تهران این است که باید آب شور موجود در کف مخزن از سد خارج شود و قرار است بعد از اعلام نتیجه دانشگاه تهران و تایید نهایی آن پروژه انتقال آب شور که پیش از این وزارت نیرو در حال اجرای آن بود، ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: پیشنهاد وزارت نیرو درباره تخلیه آب شور از گتوند انتقال به خلیج فارس بوده که البته دانشگاه تهران یک گزینه دیگر را مبنی بر تخلیه برخی حوضچه‌های تبخیری اعلام کرده و معتقد است که لازم نیست انتقال به خلیج فارس صورت بگیرد.

البته این مبالغ برای اصلاح وضع موجود است و هنوز کارشناسان و منتقدانی هستند که معتقد به برچیده شدن این سد هستند.

آبگیری سد گتوند در اواخر دولت محمود احمدی نژاد، انتقادات بسیاری را برانگیخته بود و رسانه ها بارها نسبت به اثرات و پیامدهای منفی این آبگیری هشدار داده بودند.

برآورد هزینه 350 تا850میلیارد تومانی تخلیه آب شور سد گتوند

این در حالیست که شرکت آب نیرو همواره سعی کرده است تا از اجرای این پروژه و آبگیری سد دفاع کند. این شرکت تیرماه در جوابیه ای به سایت تابناک مدعی شده بود ساخت سد گتوند شوری آب را کاهش داده و نه افزایش! ولی حالا صحبت از رقم های میلیااردی از350تا850 میلیاردتومانی برای تخلیه آب شور است و معاون امور آب وزیر نیرو اذعان می کند که بهتر بود قبل از تکمیل فرایند سد و آبگیری از آن تخلیه آب شور صورت می‌گرفت.

حال باید دید آیا براستی با اجرای طرح های تخلیه ی آب شور، مشکلات و پیامدهای سد گتوند پایان خواهد یافت؟ پاسخ هر چه باشد، نکته مهمتر این است که براستی چه زمانی تحمیل کنندگان این خسارت به کشور مورد بازخواست و محاکمه قرار خواهند گرفت؟

به گزارش تابناک خوزستان، مصطفی پورمحمدی در آخرین ماههای صدارت احمدی نژاد، در کسوت رئیس سازمان بازرسی کشور در نامه ای به رئیس جمهور عوارض آبگیری سد گتوند را گوشزد کرده بود اما پاسخ احمدی نژاد در جمع کارکنان وزارت صنعت، معدن و تجارت به این انتقادات این بود: «یک آدم بیسوادی وارد کارهای تخصصی می‌شود و به ما نامه رسمی زده می‌زند که شما این سد را در این نقطه نسازید و در جای دیگری احداث کنید. به تو چه ارتباطی دارد ؟ اصلا تو می‌فهمی سد یعنی چه؟‌ چه کسی به تو این اجازه را داده است که چنین کاری را انجام دهی؟ من که خودم مهندس عمران هستم در این باره اظهار نظر نمی‌کنم چرا که احداث یک سد مطالعات زمین‌شناسی و هیدرولوژیکی فراوانی را می طلبد، در انتهای نامه هم تهدید می‌کنند که اگر این کار را انجام ندهید با شما برخورد می‌کنیم.»


پیش از این مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشوردر نامه رسمی به مقامات دولتی، نتیجه بررسی های آن سازمان درخصوصادعایجانمایی غلط سد گتوند علیا را به ایشان ابلاغ کرده بود.»

حالا آنچه مسلم است عوارض و خسارت های مادی و معنوی آبگیری سد گتوند و تاثیر منفی آن بر زندگی مردم منطقه، محیط زیست و کیفیت آب کارون است و شهروندان خوزستانی منتظر بازخواست و محاکمه ی عوامل این خسارت ها هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
(((شهروندان خوزستانی منتظر بازخواست و محاکمه ی عوامل این خسارت ها هستند.)))
هههههههه. تابناک جان این حرفتون خیلی جالب بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار