کارگرانی که مردن را به مصدومیت ترجیح می دهند
در این بازار کسادی کار، بیمه کارگران ساختمانی کمترین دلخوشی آنان است. اما مشکل اینجاست که اشخاص سودجویی پیدا می شوند که به اسم کارگر از مزایای بیمه کارگری بهره مند می شوند درحالی که کارگرهای واقعی از دریافت این بیمه عاجز مانده اند.
کد خبر: ۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۷ 26 February 2015

کارگری ساختمان به ویژه در مناطق سردسیری مثل اردبیل جزو شغل های فصلی محسوب می شود.

به گزارش تابناک اردبیل، در این بازار کسادی کار، بیمه کارگران ساختمانی کمترین دلخوشی کارگران روزمزد است. اما مشکل اینجاست که اشخاص سودجویی پیدا می شوند که به اسم کارگر از مزایای بیمه کارگری بهره مند می شوند درحالی که کارگرهای واقعی خود از دریافت این بیمه عاجز مانده اند.

پایین بودن هزینه ماهانه بیمه کارگری بعضی اشخاص را به این وسوسه می اندازد که به نام کارگر برای بیمه کارگری ثبت نام کنند.

دبیر انجمن صنفی کارگران ساختمانی از طرح پالایش بیمه شدگان کارگرهای ساختمانی در اردبیل خبر داد.

«مهدی عطایی» اظهار کرد: مجموعه هیات مدیره به همراه اعضای کمیته های تخصصی رشته های مختلف ساختمانی در کنار بازرسین انجمن با عزمی راسخ و استوار در پی انجام صحیح این طرح در استان است.

وی با اظهار تاسف از سوء استفاده برخی شاغلان در بخش های غیرساختمانی از مزایای بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، تاکید کرد آنهایی که به حقوق شرعی و قانونی جامعه کارگران ساختمانی دست اندازی کرده و موجبات محرومیت یکی از کارگران زحمتکش را از مزایای بیمه ای فراهم آورده اند به زودی تاوان آن را خواهند پرداخت. چراکه با اجرای طرح پالایش بیمه شدگان به زودی شاهد قطع بیمه پردازی شان و جایگزینی با کارگران واقعی محق خواهیم بود و باید در مراجع ذیصلاح جوابگو باشند.

همه ساله ده ها کارگر ساختمان حین کار جانشان را با سقوط از ارتفاع یا سوانح دیگری از دست می دهند. متاسفانه این گونه اتفاقات در استان اردبیل نه تنها کاهش نمی یابد بلکه سیرصعودی هم گرفته است.

مرتضی مقدم دبیر خانه کارگر استان اردبیل با بیان اینکه بیشترین حوادث در بخش ساختمانی در این استان اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در سال گذشته 10 نفر بر اثر حوادث ناشی از کار در استان اردبیل جان خود را از دست داده اند.

این ترس و وحشت کارگرها تنها به خاطر سقوط نیست. وحشت بعد از سقوط هم چیزی کم از سقوط کردن ندارد. وحشت هزینه های درمان در صورت زنده ماندن در بین کارگران ساختمانی این تفکر را ایجاد کرده است که مردن خیلی بهتر از نقص عضو شدن است. درصد بسیار کمی از کارگرها از بیمه تامین اجتماعی برخوردارند.

دبیر خانه کارگر استان اردبیل گفت: در حال حاضر از ۸۴ هزار کارگر ساختمانی شناسایی شده در استان اردبیل، تنها ۱۷ هزار نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی استان اردبیل هستند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار