پرسش : زني 20 ساله هستم. 8 ماه است که ازدواج کرده ام. فاصله سني من و همسرم 9 ماه است. او در شهر دوري شاغل است. همسرم به من محبت مي کند ولي بعضي اوقات که عصباني مي شود همه خانواده مرا با حرف هاي زشت خود زير سوال مي برد و انتظار کمک مالي از خانواده ام دارد.
کد خبر: ۸۱۳۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 23 August 2015
شوهرم به خانواده ام حرف هاي زشت مي زند

پاسخ مشاور : خواهر گرامي، همه ما حال خوبمان را از چند منبع مي گيريم. اين منابع خانواده، ازدواج، تحصيلات، شغل، رابطه عاطفي، دوستان، علايق و ... است. شما و همسرتان نيز از اين قاعده مستثنا نيستيد. در پيامکتان عنوان کرده ايد شما و همسرتان به دليل شغلي از يکديگر دور هستيد بنابراين جاي خالي يکديگر را احساس مي کنيد و در موقعيت هايي که به حمايت عاطفي همديگر نياز داريد با کوچک ترين اختلالي در اين ميان، رابطه تان ماهيت عاطفي و حمايتي خود را از دست مي دهد. پيشنهاد مي شود با بررسي دقيق اوضاع، موانع ارتباط خود و همسرتان را شناسايي کنيد.



از شوهرتان کمک بخواهيد

درصورتي که از همسرتان در اين راه کمک بخواهيد، به وي نيز نشان داده ايد که براي حل سوء تفاهم ها تلاش مي کنيد. اجازه ندهيد افکار يا برداشت هاي ديگران از مسايل، شما را تحت تاثير قرار دهد. پس از شناسايي موانع براي هريک راه حلي را پيش بيني کنيد. به عنوان مثال اگر مطرح کردن مسايل مربوط به مديريت مالي باعث ايجاد بحث بين شما و شوهرتان مي شود، با توافق هم بررسي اين موضوع را به زماني موکول کنيد که درکنار هم هستيد تا دچار سوء برداشت نشويد.

مسائل حساسيت برانگيز را کشف کنيد

اشاره کرديد شوهرتان به شما محبت مي کند و فقط در بعضي مواقع به شدت عصباني مي شود، اگر اين عصبانيت اغلب درباره مسائل مالي است مي تواند ناشي از حساسيت همسرتان راجع به اين مسئله باشد. در اين زمينه به خصوص آموخته هايي که شوهرتان از خانواده اش به همراه دارد، بسيار حائز اهميت است. به طور مثال «تصميم گيري در رابطه با مسايل مالي به عهده مرد است و زن نبايد در اين مسايل دخالت کند.» همه ما با باورها و ارزش هاي مختلفي بزرگ شده ايم و نمي توانيم ديگران را به دليل تفاوت فکري شان با ما زير سوال ببريم و بايد تفاوت ديدگاه را پذيرفت. نگراني مردان در رابطه با مسايل مالي بيش از زنان است. به طور مثال در زندگي مشترک، برخي مردان از طريق خرج کردن اعمال قدرت مي کنند و اگر احساس کنند نمي توانند خرج کنند، شروع به فروپاشي مي کنند. مطرح نکرديد همسرتان به چه دليل از خانواده شما انتظار کمک مالي دارد. در پاسخ مي توان گفت گاهي خانواده دختر با توجه به توان مالي و آنچه از نظر عرفي يا رسم و رسوم منطقه اي وجود دارد، اقدام به تامين مايحتاج زندگي مشترک دخترشان مي کنند. بنابراين در بعضي خانواده ها، والدين به زندگي فرزندانشان کمکي مي رسانند ولي اين امر به معناي وظيفه يا عرف نيست.

نکاتي براي پيشگيري از توهين شوهرتان

براي پيشگيري از توهين مجدد به خانواده تان بهتر است در برخورد با شوهرتان به نکاتي که در ادامه مطرح مي شود، توجه بيشتري داشته باشيد.

1 -مرزهاي خانواده ها را مشخص کنيد. درباره روابط خانوادگي، نحوه رفت و آمد، برنامه هاي ديداري و ... مذاکره کنيد و به يکديگر يادآور شويد تحت هيچ شرايطي خانواده يکديگر را هدف قرار ندهيد يا انتقاد نکنيد.

2 -لازم نيست هر چيزي را که بين شما اتفاق مي افتد به خانواده ها منتقل کنيد. مسايل را خودتان دو نفره حل کنيد.

3 -پدرها و مادرها از عيوب فرزندان خود مطلع هستند بنابراين لازم نيست بعد از هر دلخوري با همسرتان، اين نقاط ضعف را به والدين وي گوشزد کنيد و موجبات درگيري هاي بعدي را فراهم کنيد.

4 -والدينتان را با يکديگر مقايسه نکنيد و دائم از محاسن خانواده خود نزد خانواده همسرتان سخنوري نکنيد.

5 -مهم تر از همه اين که در صورتي که بتوانيد عصبانيت خود را کنترل کنيد، مسايل را بزرگ و بغرنج نکنيد و به راحتي از کنار آن ها بگذريد، مسلما روزهاي خوشي در انتظار شما و همسرتان خواهد بود.

سيمين قرباني

کارشناس ارشد مشاوره خانواده

زندگی سلام / خراسان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار