مراسم بزرگداشت شهید آیت‌الله دستغیب همزمان با شهادت این عالم گرانقدر در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۰۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵ 09 December 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: هر سال 20 آذرماه گرامیداشت بزرگ مردی در این شهر است که نه تنها در شیراز و استان فارس بلکه آوازه‌ تقوا و مبارزات انقلابی‌اش در ایران پیچیده است؛ امسال نیز بزرگداشت شهید آیت‌الله دستغیب به همت نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان برگزار می‌شود.

این مراسم روز چهارشنبه 20 آذرماه با سخنرانی حجت‌الاسلام حیدری کاشانی، مداحی مجتبی رمضانی و اجرای نجم‌الدین شریعتی در مسجد عتیق شیراز، جایی که محل سخنرانی‌های تاثیرگذار و آتشین شهید دستغیب بود، برگزار می‌شود.

این مراسم همزمان با نماز مغرب وعشا برگزار می‌شود همچنین در این روز ساعت 9و نیم صبح مرقد مطهر این شهید بزرگوار در حرم شاهچراغ(ع) گلباران می‌شود.

علاوه بر آن مراسم بزرگداشتی نیز در روز پنج‌شنبه 21 آذرماه همزمان با نماز مغرب و عشا در مسجد شهید آیت‌الله دستغیب در معالی‌آباد شیراز برگزار می‌شود.

 


شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب در شب عاشورای 1292 شمسی در شهر شیراز در یک خانواده روحانی پای به عرصه وجود گذاشت. وی به ساده‌زیستی شهره بود و نقش مهمی در مبارزات انقلابی در شیراز به ویژه لغو جشن هنر در این شهر در سال 57 داشت.
بنا بر آنچه مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرده است «جشن هنر هر ساله در شیراز برگزار می‌شد. در سال 57 نیز قرار بود این مراسم در فاصله‌ 12 شهریور مطابق با شب عید فطر تا 21 شهریور به اجرا درآید اما از اوایل تابستان آن سال، علمای شیراز با محوریت آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب به طور علنی بر روی منابر مخالفت خود را با برگزاری جشن هنر شیراز اعلام کردند».

آیت‌الله دستغیب از اوایل تابستان سلسله سخنرانی‌هایی در مسجد جامع شیراز در مخالفت با برگزاری جشن هنر آغاز کرد. اعتراضات و مخالفت‌هایی که از اوایل تابستان 1357 در ارتباط با برگزاری جشن هنر شیراز آغاز شده و در نهایت به تظاهرات گسترده ماه رمضان و سرکوب خونین معترضان منجر شده بود، سرانجام رژیم پهلوی را به لغو این جشن اجبار کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار