رئیس اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی خراسان شمالی با تاکید براینکه لغو تحریم ها و تعامل فعال با جامعه بین المللی می تواند بازارهای از دست رفته را تقویت و در موفقیت صادرات فرش استان تاثیرگذار باشد،ایجاد زیرساخت های مورد نیاز استان را موجب ارتقا و رشد در این حوزه دانست.
کد خبر: ۷۷۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۲ 15 August 2015

به گزارش تابناک خراسان شمالی،محمد صمدی در خصوص ارائه راهکار برای جذب سرمایه گذار در شهرک فرش استان،گفت:درحال حاضر بازار جهانی فرش در رکود نسبی به سر می برد و ارزش کل صادرات جهانی فرش کاهش یافته و به رقم 1300 میلیون دلار رسیده است.

وی افزود:  در سال گذشته جمهوری اسلامی ایران با صدور حدود   330 میلیون دلار فرش معادل 25 درصد این بازار را در اختیار داشته است.
صمدی با بیان اینکه کاهش حجم تجارت خارجی ایران با ایالات متحده،اتحادیه اروپا و کانادا به سبب تحریم های اقتصادی ظرف چند سال گذشته به صادرات فرش ایران لطمه زیادی وارد کرده است، متذکر شد: اگر چه ایران به 80 کشور دنیا فرش صادر می کند اما بزرگترین خریداران فرش دنیا اتحادیه اروپا و ایالات متحده هستند.

وی افزود: این درحالی است که  کشورهای مذکور به تنهایی ظرفیت جذب 250 میلیون دلار فرش دستباف را در سال دارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی امکان جذب سرمایه گذار خارجی و حتی داخلی به شهرک تخصصی فرش خراسان شمالی در شرایط فعلی بسیار ضعیف دانست و گفت: هزینه تولید فرش دستباف در ایران ظرف سال های اخیر به سبب بالارفتن دستمزد کارگران بافنده و مواد اولیه نسبت به بزرگترین رقیب جمهوری اسلامی ایران که کشور هندوستان است بسیار بالا رفته است به گونه ای که بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی به ایجاد کارگاه های فرش بافی در هند مبادرات کرده اند.
وی با بیان اینکه کشور هندوستان بیش از 2 برابر ارزش صادرات فرش ایران در سال فرش دستباف صادر می کند، تصریح کرد: راه اندازی شهرک تخصصی فرش در شرایط فعلی در محدوده ای به وسعت 170 هزار متر مربع در استانی که کمتر از 10 درصد فرش کشور را تولید می کند اقدام کارشناسانه ای نبوده است.
صمدی تصریح کرد: چنانچه در اثر لغو تحریم ها و تعامل فعال با جامعه بین المللی بازارهای از دست رفته احیا شوند می توان امیدوار بود که شهرک فرش استان خراسان در صادرات فرش موفقیت هایی کسب کند.
 
وی افزود: این موفقیت منوط به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز،آگاهی از ذوق و سلیقه و ترجیحات مصرف کنندگان در بازارهای اصلی و کامل شدن زنجیره تولید در این شهرک صنعتی است.
وی متذکر شد: همچنین  تبدیل شدن شهرک به یک خوشه صنعتی که در آن کارگاه های رنگرزی،تولیدنخ،پرداخت،مرکز طراحی دایر شده باشد موفقیت آن را تضمین خواهد کرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی گفت:تولید  فرش بدون آگاهی از نیازهای بازارهای اصلی و بر اساس طرح ها و نقشه های چند قرن پیش و در سایزهایی که با متراژ آپارتمان های فعلی بازارهای هدف همخوانی ندارد نمی تواند بازار فروش وسیعی در خارج داشته باشد. صمدی خاطرنشان کرد: از آنجا که نقش فرش در ایجاد اشتغال برای روستاییان و بافندگان که در زمره محروم ترین اقشار جامعه هستند اهمیت بیشتری نسبت به ارزآوری آن دارد ضروری است که وزارت محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست نماید که در بودجه سال 1395 اعتباری برای ایجاد زیرساخت های شهرک تخصصی فرش استان در اختیار سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری یا وزارت محترم جهاد کشاورزی گذارده شود. وی درهمین زمینه افزود: در صورت سودآور بودن فعالیت ها در شهرک فرش،شهرک های تعاونی تولیدی استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی و برخی از استان ها مجاور نیز می توانند در شهرک مزبور سرمایه گذاری نمایند.
وی متذکر شد: به هر حال گسترش دامنه فعالیت های شهرک تخصصی فرش از طریق ایجاد (موزه فرش های عتیقه استان های کشور)تأسیس مراکز توزیع فرش و فروشگاههای اختصاصی که انواع فرش را متناسب با بودجه خانوارهای گوناگون عرضه می کنند و می تواند در موفقیت اتی شهرک مزبور نقش آفرین باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار