نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل وظیفه کمیته امداد را ایجاد انگیزه جهت فعال‌سازی مؤسسات مالی و خیریه دانست و گفت: ساماندهی مؤسسات خیریه ضرورت ویژه دارد و مؤسسات خیریه هم به‌صورت شبکه‌ای می‌توانند با هم مرتبط شده و در پیشبرد برنامه‌ها همدیگر را یاری کنند.
کد خبر: ۷۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹ 15 August 2015

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، آیت‌الله سیدحسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، عصر پنج‌شنبه، 22 مردادماه، در مراسم تجلیل از 1500 خانوار خودکفا شده در اردبیل وظیفه کمیته امداد را ایجاد انگیزه جهت فعال‌سازی موسسات مالی و خیریه دانست و گفت: ساماندهی موسسات خیریه ضرورت ویژه دارد و موسسات خیریه هم به صورت شبکه‌ای می‌توانند با هم مرتبط شده و در پیشبرد برنامه‌ها همدیگر را یاری کنند.
عاملی با انتقاد از عملکرد برخی موسسات خیریه که از خارج از استان در این استان فعال شده‌اند، افزود: این موسسات متاسفانه از اسامی مقدس استفاده می‌کنند و به هیچ کس پاسخگو نیستند و باعث تاسف است که پشت آنها برخی نهادهای نظامی ایستاده است.
امام جمعه اردبیل تصریح کرد: این موسسات در عملکرد خود در استان تجدید نظر کنند؛ چرا که به عنوان مثال اگر زکاتی جمع می‌شود باید برای حمایت از مددجویان خود همان استان صرف شود.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل خاطرنشان کرد: برخی افراد در کشور به کمیته امداد اعتقادی ندارند و می‌گویند به مانند کشورهای اروپایی می توان با تامین اجتماعی کمک لازم از نیازمندان را اجرایی کرد و عزت وی نیز حفظ می شود و نام مددجو نیز اطلاق نمی شود.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: کمیته امداد باید اثبات کند که در کنار تامین اجتماعی حضورش در حیطه های خاص ضرورت دارد و وقتی عنوان مددجو به فردی طرح شد برای خوکفایی وی قدم بزرگی برداشته می شود.
عاملی وظیفه کمیته امداد را حفظ عزت جامعه و به واسطه آن حیات اجتماعی جامعه دانست و افزود: سرمایه کمیته امداد تربیت عاطفی جامعه و پرورش عواطف انسانی از سوی این نهاد اجرایی مورد تاکید است.

تسهیلات کمیته امداد اردبیل در سال‌جاری بصورت 100 درصدی جذب می‌شود
مجید خدابخش، استاندار اردبیل گفت: در صورت جذب 100 درصدی تسهیلات کمیته امداد در سالجاری، کمیته امداد کشور از آذرماه سالجاری تسهیلات اختصاصی به این استان را افزایش خواهد داد.
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم شهری به عنوان شهر بدون مددجو در استان اردبیل معرفی شود ، افزود: این طرح می تواند غیرت و همت ساکنان آن شهر و خیرین را به نمایش بگذارد.
خدابخش با بیان اینکه استان اردبیل دارای چهره های شاخص و برجسته ای در عرصه ها و حوزه های مختلف است، تصریح کرد: متاسفانه سطح درآمد استان نصف میانگین کشوری است و وابسته بودن بخش عمده درآمد به حوزه کشوری سنتی موجب شده سطح درآمد ها پایین باشد.
استاندار اردبیل با بیان اینکه مجامع خیرین در این استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: مردم اردبیل از سطح بالای احساس و عواطف و کمک به هم نوع برخوردارند.
وی مددجویان خودکفا شده را الگویی برای جوانان دانست و گفت: چنین افرادی باید به صورت گسترده از رسانه ها معرفی شوند، تا مردم و بویژه جوانان بدانند نباید به صرف استخدام تکیه کنند و زمینه های اشتغال برای آن ها فراهم است.
بهروز زلالی مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل نیز با بیان اینکه 9.2 درصد از جمعیت استان در قالب ۳۱ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد هستند، گفت: بیشترین درآمد سالانه ثبت شده از خانوارهای خودکفا شده ۲۰۰ میلیون ریال و کمترین ۸۴ میلیون ریال است.
وی افزود: بطور میانگین سالانه ۱۲۰ میلیون ریال درآمد در بین این خانواده ها به ثبت رسیده است و در بین خانواده هایی که به طور موردی از خدمات کمیته امداد استفاده کرده اند نیز درآمد ۱۳۴ میلیون ریالی به ثبت رسیده است.
زلالی عامل موفقیت مشاغل ایجاد شده را بازرسی های موردی کمیته امداد دانست و تصریح کرد: سال گذشته ۴۹ هزار مورد بازدید از طرح ها انجام شد.
مدیر کل کمیته امداد استان اردبیل با بیان اینکه ۸۵۰ دوره آموزشی در استان برگزار شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۷۳ درصد طرح ها توسط کمیته امداد و مابقی توسط بخش خصوصی به اجرا درآمده است.
وی از افزایش چهار هزار خیر به جمع خیرین کمیته امداد در طول ماه رمضان خبر داد و گفت: ۱۶ هزار و ۷۶۳ خیر حمایت از چهار هزار و ۲۸۵ فرزند را بر عهده گرفته اند.
زلالی افزود: در توانمند سازی هزار و ۵۰۰ نفر از مددجویان، ۴۴ درصد طرح های دامداری، ۱۲ درصد فرش، شش درصد تولید و صنعت، ۳۲ درصد طرح های خدماتی و مابقی سایر موارد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار