نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: هنر صنعت فرش ایران خصوصاً تبریز با چالش هایی روبه رو هست که تولید و فروش آن را با مشکل جدی مواجه کرده از این رو تلاش در جهت رفع آنها شکوفایی اقتصاد ملی در این بخش را به همراه دارد.
کد خبر: ۷۶۹۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 06 August 2019

به گزارش تابناک تبریز، حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم در اختتامیه نمایشگاه فرش دستباف تبریز با تبیین چالش های پیش روی هنر صنعت فرش گفت: یکی از این چالش ها افزایش تعداد رقبا است که کشورهای نظیر چین، افغانستان و ترکیه رقیب سرسخت ایران هستند و در بحث فرش هند، مصر، پاکستان، مراکش، رومانی، آلبانی و بلغارستان به تکاپو افتاده اند تا فرش تولید کنند.

امام جمعه تبریز افزود: کشورهای رقیب با استفاده از طرح ها و نقشه های ایران اقدام به تولید فرش کرده اند که نتیجه آن وارد شدن صدمه های جبران ناپذیر به این هنر صنعت بوده است.

وی تحریم را یکی دیگر از چالش های این عرصه برشمرد و گفت: بواسطه تحریم های اقتصادی تحمیل شده صادرات فرش نیز تحت الشعاع قرار گرفته و فعالان این عرصه را در تنگنا قرارداده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: البته در برهه ای که تحریم ها شدت یافته است سیر صعودی را در صادرات این کالای بسیار ارزشمند ارز آور شاهد بودیم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه ناهماهنگی تولید با نیاز بازار و تحقیقات اندک در این خصوص چالشی دیگر را به هنر صنعت فرش وارد ساخته است، گفت: کمبود اطلاعات به روز درباره خواسته ها و گرایش های مصرف کنندگان، عدم حساسیت به نیاز مشتریان، عدم آشنایی دقیق با بازارهای هدف و عدم مشارکت در نمایشگاه های بین المللی این صنعت را به مشکلات زیادی مواجه کرده است.

امام جمعه تبریز گفت: نبود بررسی دقیق برای تأمین نیاز مشریان، حتی مصرف کنندگان داخلی را نسبت به تهیه فرش دستباف بی میل کرده است.

وی عدم تبلیغات و بازاریابی را از دیگر چالش های هنر صنعت فرش عنوان کرد و ادامه داد: برای رسیدن به اهداف کارآمد در این بخش، اجتناب از تبلیغات سنتی و هماهنگی در تمامی ابعاد تبلیغات بسیار ضروری به نظر میرسد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم بحران اقتصادی حاکم بر جهان را از دیگر چالش ها دانست و گفت: فرش کالایی لوکس به حساب می آید، از این رو میزان درآمد خانوارها و تقاضای آنها در تجارت فرش دستباف بسیار موثر است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه استفاده از مواد اولیه نامرغوب این هنر صنعت را با چالش روبه رو ساخته است، گفت: افزایش بهای مواد اولیه مرغوب و به تبع آن افزایش قیمت کالای تمام شده باعث گرایش به مواد اولیه نامرغوب از سوی تولید کنندگان شده است که کیفیت محصول تولید شده را کاهش و رغبت مشتری برای خرید آن را کم کرده است.

امام جمعه تبریز فقدان تنوع در نقشهای فرش را یکی دیگر از چالش ها دانست و ادامه داد: این موضوع باعث شده مردم تمایل خرید فرش های ماشینی با تنوع نقش و رنگ را بیش از گذشته داشته باشند.

وی سرقت طرح های ایرانی و ارائه طرح مشابه ایرانی با نازلترین قیمت ها از سوی رقباء را از دیگر چالش های این عرصه عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، فقدان حمایت مالی و کافی از بافندگان را دیگر چالش این حوزه عرصه برشمرد و گفت: پایین بودن دست مزدها و بیمه نبودن دست اندرکاران فرش چالش بزرگ دیگر در عرصه تولید و فروش فرش دستباف ایران به حساب می آید.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای رفع این چالش ها راهکارهایی هم وجود دارد، تصریح کرد: حمایت های دولتی یکی از این راهکارها است چرا که امروزه باقی ماندن در فرش نیازمند درآمد کافی به خانوارها است.

امام جمعه تبریز انتقال سلیقه مشتری به بدنه تولید را از دیگر راهکارها دانست و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف اعزام هیات های تجاری، تبلیغاتی به کشورهای هدف صادراتی بسیار مهم و ضروری است.

وی خلاقیت در طرح و ثبت آنها و تشویق طراحان را به کشیدن طرح هایی مطابق با سلایق مشتریان بدون خدشه دار شدن اصالت طرح های ایرانی را دیگر راهکار شکوفایی هنر صنعت فرش عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم تاکید کرد: باید با بازنگری موشکافانه، خلاقیت و نوآوری ها به این عرصه وارد شود و در قالب الگوی فرش ایرانی به ثبت جهانی برسد که البته در این زمینه از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اقداماتی شروع شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید از فعالان این عرصه در قالب جشنواره ها تجلیل به عمل آید اضافه کرد: باید نظام عرضه مستقیم را با حمایت و نظارت دولت اصلاح شود و به جای نمایشگاه، فروشگاه محوری دنبال شود‌.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مشتری مداری یکی دیگر از راهکارهای رونق تولید و فروش فرش دستباف است، گفت: فرش نه تنها یک کالای زیبا و نفیس است بلکه کالایی کاربردی و مصرفی است که مشتری مداری در آن باعث بالا رفتن ارزش افزوده و جایگاه هنری فرش میشود.

وی آموزش را دیگر راهکار رونق این هنر صنعت بیان کرد و گفت: برای افزایش توان رقابتی آموزش مدون، پیشرفته و مستمر در بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان امری ضروری و بسیار مهم است./*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار