رئیس اداره روشنایی حرم مطهر رضوی، بزرگترین موقوفه حرم را مربوط به امور روشنایی خواند و از وجود لوستر قدیمی 250 ساله و بیش از یک هزار عدد ساعت که 400 دستگاه آن دیجیتال است در ادارات، اماکن و قسمت‌های مختلف حرم امام رضا(ع) خبر داد.
کد خبر: ۷۶۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹ 14 August 2015
35 هزار لامپ روشن در بزرگترین موقوفه آستان قدس رضوی/ وجود بیش از 1000 ساعت و لوستر 250 ساله دست‌ساز در حرم امام رضا(ع)

به گزارش تابناک خراسان رضوی، مهدی حق‌طلب در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از اداره روشنایی حرم مطهر رضوی در جمع خبرنگاران گفت: کار اداره روشنایی نگهداری نور و چراغ‌های حرم مطهر است که در سه واحد، طراحی و ساخت، تعمیر و نگهداری و تنظیف لوسترها فعالیت می‌کند.

وی ساخت لوسترهای متناسب با فضای معنوی حرم مطهر رضوی، تعمیر و نگهداری وسایل روشنایی، تعویض لامپ‌های سوخته، تنظیف آئینه کاری‌ها، درهای طلا، سیاه‌پوشی اماکن متبرکه در مراسم خاص را از جمله وظایف اداره روشنایی عنوان کرد و گفت: اداره روشنایی با حدود 21 نفر نیروی رسمی و 670 نیروی افتخاری در دو شیفت صبح و عصر در حرم مطهر مشغول به خدمت است که روزانه حدود 90 نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

حق‌طلب ، ساخت جار و لوستر متناسب با فضای معنوی حرم مطهر رضوی، تعمیر و نگهداری وسایل روشنایی، تعویض لامپ‌های سوخته، تنظیف تمام دیوارها، درب‌های طلا، پنجره و ایوان‌های داخل حرم مطهر، چیدن میز چراغ‌ها در اعیاد و مناسبت‌ها و تزئین جایگاه در مراسم ویژه را نیز از جمله وظایف این اداره دانست.

رئیس اداره روشنایی حرم مطهر رضوی با اشاره به وجود بیش از 1400 لوستر در حرم مطهر رضوی، بیان کرد: بحث ایمنی و حفظ قطعات از مهمترین وظایف این اداره است. اکثر لوسترهای حرم مطهر با توجه به گذشت زمان عتیقه شده‌اند. حتی در حرم مطهر لوستر 250 ساله دست‌ساز داریم و قاعدتاً امانت‌داری این قطعات یکی از وظایف مهم ماست.

وی افزود: بزرگترین موقوفه آستان قدس رضوی مربوط به اداره روشنایی است. به عنوان مثال موقوفه مرحوم حسین آهنگر را می‌توان نام برد که از سال 49 هر سال گروهی با ریسه‌ها و چراغ‌هایشان به مشهد می‌آیند و چراغانی صحن غدیر، کوثر، هدایت و قسمتی از صحن جامع را به مناسبت دهه کرامت انجام می‌دهند و بعد از ولادت امام رضا(ع) به شهرشان برمی‌گردند.

به گفته وی، وظیفه نگهداری و تعمیر ساعت‌های حرم مطهر نیز جزو وظایف اداره روشنایی حرم مطهر رضوی است.

رئیس اداره امور روشنایی به وجود 2 ساعت قدیمی 120 و 70 ساله در صحن انقلاب و آزادی حرم مطهر رضوی اشاره‌کرد و گفت: بیش از یک هزار ساعت در ادارات، اماکن و قسمت‌های مختلف حرم مطهر رضوی وجود دارد که 400 عدد از این ساعت‌‌ها دیجیتال است و ما مدعی هستیم حداکثر فاصله زمانی ساعتهای حرم مطهر با ساعت رسمی کشور 30 ثانیه است.

حق‌طلب در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در رابطه با این‌که آیا فقط حرم مطهر حیطه‌ی کاری این اداره است یا شامل مراکز وابسته به آستان قدس رضوی نیز می‌شود، گفت: نصب کلیه لوستر‌های مساجد، کتابخانه‌‌ها، مؤسسات و مراکز وابسته به آستان قدس رضوی در سطح شهر بر عهده اداره امور روشنایی این آستان مقدس است.

رئیس اداره امور روشنایی در پایان افزود: طی تمهیدات به عمل آمده با آستان حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه آیت‌الله شهید مدرس قرار بر این شد تا لوستر‌های این آستان نیز توسط اداره روشنایی حرم مطهر رضوی تهیه شود.

گفتنی است اداره امور روشنایی حرم مطهر، از قدیمی‌ترین اداراتی است که هم‌زمان با ساخت اولین بقعه بر روی مضجع مطهر به وجود آمده و گویا اولین خادم رضوی ، اولین خدمتگزار روشنایی حرم هم بوده است که از آن زمان تا به حال هماهنگ با توسعه حرم مطهر این اداره نیز توسعه یافته و از واحد به بخش و از بخش به اداره تبدیل شده که در حال حاضر شامل سه بخش ساخت و ساز، تعمیر و نگهداری و تنظیف می‌باشد و عمده فعالیت‌های آن در زمینه ساخت و ساز لوستر و جار و تعمیر و نگهداری آن است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار