در نشست های «دین، نشاط، زندگی» مطرح شد:
در پنجاه و دومین جلسه از نشست های «دین، نشاط، زندگی» عوامل سوءظن و راه های درمان آن مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۷۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳ 12 August 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام و المسلمین «حدائق» در سلسله نشست های «دین، نشاط، زندگی» که با حضور زائران در صحن جمهوری اسلامی حرم مطهر رضوی برگزار شد، به موضوع سوءظن و درمان آن پرداخت.

وی سوءظن را یکی از رذایل اخلاقی نام برد و اظهار داشت: سوءظن اقسام مختلفی دارد که شامل سوء ظن به انسان، اولیاء الهی و خدا می شود.

این استاد حوزه ابراز داشت: اعتماد عمومی یکی از سرمایه های اجتماعی بشمار می رود و سوءظن نقطه مقابل آن است، بنابراین یکی از تبعات زیان بار سوءظن از بین بردن اعتماد در نظام خانواده و جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه سوءظن استرس آفرین است، گفت: یکی از علت های استرس و افسردگی های در جامعه کنونی، سوءظن های بی جاست، به خاطر همین سوءظن های بی جا، نظام خانواده خیلی از زوج ها جوان مورد تزلزل قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه با استناد به حدیث امام معصوم(ع) ابراز داشت: سوءظن انسان را از انجام کار خیر و نیک باز می دارد و عمل خیر انسان را به شر تبدیل می کند.

وی افزود: هم نشینی و زندگی با فاسد، طبع انسان را فاسد و سوءظن را در وی نهادینه می کند، عقاید انسان آلوده به صورت ناخود آگاه در وجود او اثر می گزارد.

این کارشناس دینی تکبر و بدبینی را نتیجه سوءظن دانست و اظهار داشت: احساس کمبود و عقده حقارت در خویشتن داشتن از دیگر علل سوءظن است، برخی افراد به خاطر اینکه ثروت یا زیبایی ندارند، به دیگران بد بین می شوند.

وی با استناد به حدیث امیر المومنین(ع) درباره درمان سوءظن گفت: اولین مرحله از درمان سوءظن، توجیه کردن اعمال و رفتار دیگران است، مومن باید با مشاهده عمل دیگران آن را حمل بر خیر و نیکی کند. به گفته وی عدم تجسس در زندگی شخصی افراد، انسان را از سوءظن باز می دارد.

لازم به ذکر است؛ سلسله نشست های «دین، نشاط، زندگی» از سوی اداره پاسخگویی به سوالات دینی آستان قدس رضوی ویژه زائران تدارک دیده شده است که هر روز از ساعت 17:30 با حضور کارشناسان مجرب در صحن جمهوری اسلامی حرم رضوی برگزار می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار