تابناک: مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: هم اکنون کمتر از 70 قلاده یوزپلنگ و یا در بهترین حالت، حداکثر 70 قلاده یوزپلنگ در کشور داریم که این یعنی انقراض سومین گربه سان کشورمان بسیار نزدیک است.
کد خبر: ۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹ 24 January 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مرتضی اسلامی دهکردی در اولین رویداد تداکس نقش جهان در تالار شریعتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با شمارش اعداد 101،102 و 103 سخنرانی خود را آغاز و اظهار کرد: این تعداد ثانیه لازم است تا سرعت یک یوزپلنگ از صفر تا صد برسد، سرعتی که بی‌شک باور انسان نمی‌شود و طی تحقیقات به عمل آمده نشان داده که سرعت یوزپلنگ دو دهم ثانیه از خودروی فراری انزو بیشتر است.

وی با شمارش مجدد 101،102،103 افزود: این میزان زمان یعنی سه ثانیه لازم است تا یک هکتار از مراتع به کویر تبدیل شود و در همین سه ثانیه گذشته این اتفاق رخ داد. این در حالی است که هر روز توسعه صنعت بیش از پیش می‌شود و همه انسان‌ها و کشورها به سمت صنعت هجوم برده‌اند.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه با افزایش تخریب محیط زیست یکسری از تشکل‌های اجتماعی در قالب سمن‌ها شکل گرفت، ادامه داد: در ایران شیر آسیایی و ببر مازندران را که مثل آنها نداریم به راحتی از دست داده ایم و زمان به گونه‌ای پیش می‌رود که سومین گربه سان ایرانی یعنی یوزپلنگ را هم به لیست انقراض اضافه کرده‌ایم.

اسلامی دهکردی با اشاره به اینکه پژوهش‌های انجام شده نشان می‌داد که جمعیت یوزپلنگ ایرانی بیش از 70 قلاده است، با تعجب گفت: آنچه انتهای بررسی‌های ما نشان داد این بود که ما هم اکنون کمتر از 70 قلاده یوزپلنگ یا در بهترین حالت و حداکثر 70 قلاده یوزپلنگ خواهیم داشت.

وی به کارهای انجام شده برای کاهش تلفات این جانور اشاره کرد و افزود: بررسی زیستگاه‌ها، بررسی سرگین‌ها، صحبت با دانش آموزان و مردم محلی، برگزاری همایش‌های متعدد، استفاده از روش‌های خلاقانه پژوهشی و تلاش برای ثبت یک روز به نام این حیوان شاهکار خلقت از جمله کارهایی بوده که انجام داده‌ایم و نشان دادیم که به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی می‌توانیم.

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: امروز سمن‌های موفق محیط زیستی کشور بسیار انگشت شمار هستند و عمدتا همگی از سه مشکل اصلی پول، چه کاری انجام بدهیم؟ و ساختار نا مناسب رنج می‌برند.

اسلامی دهکردی در خصوص این مشکلات اظهار کرد: حفاظت بدون پول فقط حرف است و هزینه‌های حفاظت هزینه های سنگینی است، اما شما زمانی می‌توانید پول به دست آورید که ایده‌ای جدید داشته باشید چراکه ایده جدید خریدار دارد و در درجه اول به دلیل نو بودن دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: برای مشکل چه کاری انجام دهیم نیز اول باید وضع موجود را بررسی کنید سپس به یک شناخت کامل از مشکل برسید و سپس به پیدا کردن راه حل بپردازید .

مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی تصریح کرد: ساختار، بی شک حلقه گمشده همه سمن‌های کشور است چراکه توافق در مورد ساختارها مهم است، اما متاسفانه این تعامل و توافق در ساختارهای ما در سمن‌ها وجود ندارد.

اسلامی دهکردی به بازگرداندن امید از آستانه انقراض اشاره کرد و افزود: اجرای پروژه یوزپلنگ ایرانی آرزویی بزرگ و هدفی بلند است که باید اجزا سیستم درست کنار هم باشند تا این هدف به بار بنشیند و ما زمانی می‌توانیم اجزای یک سیستم را درست کنار هم بنشانیم که اطلاعات ما در خصوص فعالیتی که می‌خواهیم انجام دهیم کامل باشد.

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران باید اطلاعات محیط زیستی خود را بالا ببرند و فرزندان خود را نسبت به محیطی که می‌خواهند در آن زندگی کنند و از آن استفاده کنند آگاه سازند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار