در حالی که گفته می شود سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای یاری رساندن به توسعه به همدان می آیند، لزوم تببین پروسه نتیجه دهی سرمایه گذاری به مردم بیش از پیش احساس می شود.
کد خبر: ۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳ 14 March 2015

  در حالی که گفته می شود سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای  یاری رساندن به توسعه به همدان می آیند، لزوم تببین پروسه نتیجه دهی سرمایه گذاری به مردم بیش از پیش احساس می شود.

 به گزارش تابناک همدان ؛ در قانون اساسی مدرن ایران بیش از سه دهه قبل اصل مترقی 44 در جهت خصوصی سازی در کشور پیش بینی شده بود اما به دلیل شرایط مختلف کشور چون جنگ تحمیلی و عدم ایجاد زیر ساخت‌ها شاید بتوان گفت عملا به این موضوع نگاه جدی در دهه‌های اخیر نشد و کشور با سرمایه گذاری‌های دولتی و بزرگ شدن بدنه دولت مواجه شده است

 از سوی دیگر وابستگی بیش از 70 درصدی به تامین بودجه از نفت و تبعات آن که با تحریم‌ها دامن گیر کشور شده، یکی از عوملی است که خواسته یا ناخواسته دیدگاه دولت مردان را به سوی توجه به بخش خصوصی و خصوصی سازی اقتصاد برده است.

این آرمان با تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و تبیین این منشور در کشور خود موجب شده که شاید مهم‌ترین اولویت نماینده دولت در همدان جذب سرمایه گذار باشد، در حالی که دولت نه تنها توان مالی سرمایه گذاری ندارد بلکه از نظر قانونی نیز منع شده است هرچند استان همدان در یک سال اخیر با شتابی بالا به دنبال استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی چه در بخش اقتصادی و چه در بخش گردشگری برای توسعه است .

استاندار همدان در همین خصوص معتقد است جاذبه‌های فراوانی که در این استان وجود دارد بسیاری از سرمایه گذاران راجهت سرمایه گذاری در این زمینه‌ها به سوی خود جلب می‌کند .

محمد ناصر نیکبخت ادامه داد: امروز با وجود اتوبان ساوه و در ادامه ساخت اتوبان از ساوه به سمت همدان، فاصله تهران تا همدان به دو ساعت و نیم تقلیل یافته، در حالیکه در اغلب اوقات سال مسافرین باید شش یا هفت ساعت راه را برای رسیدن به شمال کشور طی کنند .

آثار تاریخی همدان و شهرهای اطراف بیشتر از استان اصفهان است

نیکبخت ظرفیت بالای استان را برای جذب و جلب گردشگران از دلایل منحصر به فرد بودن استان دانست و گفت: آثار تاریخی همدان و شهرهای اطراف بیشتر از استان اصفهان است ، آب و هوای استان همدان بسیار ایده آل است و دور تا دور استان را کمربند سبزی از مراتع و درخت فراگرفته که این موارد باعث شده در سالهای اخیر بسیاری از شهروندان استان تهران برای زندگی استان همدان را انتخاب کنند همچنین دو منطقه ویژه اقتصادی در جهان آباد همدان و ملایر را نیز در حال تکمیل داریم .

استاندار همدان با تاکید بر ورود بخش خصوصی به میدان اشتغال‌زایی کشور بیان داشت: در هفته دولت امسال چهار هزار میلیارد تومان پروژه صنعتی و معدنی و هزار میلیارد تومان پروژه گردشگری عملیات اجرایی خود را در استان همدان آغاز کردند که می تواند نوید اشتغال خوبی را به دنبال داشته باشد .

نیکبخت با اشاره به محدودیت‌های اعتباری بخش دولتی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی افزود: وقتی بخش خصوصی وارد میدان اقتصادی می‌شود توسعه و اشتغال‌زایی سرعت قابل توجهی به خود می‌گیرد .

استاندار همدان با بیان اینکه تا دو سال آینده مشکل بیکاری استان را حل می‌کنیم، عنوان کرد: بی احتیاطی کرده و به مردم قول داده‌ایم که تا دو سال آینده مشکل بیکاری در استان حل می‌شود که برای حل این موضوع تمامی سازمان‌ها باید همکاری لازم را داشته باشند .

نیکبخت با بیان اینکه عزم ملی یعنی استفاده از توان مردم و بخش خصوصی و مدیریت جهادی یعنی این سرمایه‌ها به خوبی مدیریت شود ، اذعان داشت: استان همدان با گذشته فرق کرده چون اکنون از نظرات صاحب نظران و متخصصان به خوبی استفاده می‌شود .

وی اظهار داشت: برای بنده همه امور استان مهم است و باید پیگیر باشیم اما حل مشکلات اقتصادی و توسعه استان در اولویت است و در این راه دوری استان از حاشیه‌ها به توسعه کمک خواهد کرد زیرا سیاسی کاری و جناح بازی، دردی از مردم درمان نمی‌کند

 وی با تأکید بر استقبال از سرمایه گذاران در استان همدان، ادامه داد: من تا به حال در هیچ کجای ایران سرمایه گذاری نکرده‌ام اما وقتی یک واحد تولیدی راه اندازی می‌شود و اشتغال‌زایی می‌کند، به وضعیت اشتغال دلگرم می‌شوم و به همین دلیل از سرمایه گذاران استقبال می‌کنم .

 استاندار همدان با بیان اینکه دولت با وجود همه مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها فرصت را برای استفاده استان‌ها از صندوق توسعه ملی فراهم کرده است، اظهار داشت: پیگیری سهم دستگاه‌ها از صندوق، پیگیری معوقات طرح‌های اجرایی و برنامه بانک‌ها از جمله مواردی است که از مدیران می‌خواهیم هرچه سریع‌تر پیگیری کنند .

وی با اشاره به فعالیت خوب بانک‌های استان در پرداخت سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی، یادآور شد: تکلیف دستگاه‌ها با بانک‌ها باید هرچه سریع‌تر مشخص شود .

 وی کلنگ زنی مجموعه بزرگ گردشگری همدان را بهانه و انگیزه ای برای ورود سرمایه گذاران بیشتر به استان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه کلنگ زنی این طرح باعث شد که سه سرمایه گذار جهت راه اندازی هتل پنج ستاره در همدان اعلام آمادگی کنند .

استاندار همدان ادامه داد: سرمایه گذار این مجموعه گردشگری جهت سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی اعلام آمادگی کرده که 500 میلیارد تومان آن قطعی شده است .

 نیکبخت همچنین بیان داشت: قرار بر این بود که 100 واحد کمپینگ در کنار هایپر استار و هتل پنج ستاره مجموعه گردشگری همدان احداث شود که به 300 واحد افزایش پیدا کرد .

وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت سرمایه گذاری «شستا» جهت اجرای چند پروژه معدنی در استان همدان، اظهار داشت: این شرکت همچنین آمادگی خود را جهت راه اندازی واحد پتروشیمی اعلام کرده که این اعلام آمادگی پس از کلنگ زنی مجموعه گردشگری انجام شد .

 استاندار همدان زمان برگزاری همایش سرمایه گذاران را با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی اواخر آبان ماه عنوان کرد

 مجموعه مدیریتی استان همدان زیر ساخت‌های لازم برای جذب سرمایه گذار را فراهم معرفی می‌کند

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیزگفت: مجموعه مدیریتی استان همدان زیر ساخت‌های لازم برای جذب سرمایه گذار را فراهم معرفی می‌کند .

امیر خجسته عنوان کرد: فرودگاه همدان یکی از زیر ساخت‌ها بوده که به اتمام رسیده و 10 کیلومتر از آزاد راه ساوه - همدان نیز باقی مانده است که امسال به اتمام می‌رسد .

وی ایجاد راه آهن را از دیگر زیر ساخت‌ها برای جذب سرمایه گذار عنوان کرد و گفت: این طرح به دلیل نبود ریل در حال حاضر تعطیل شده است .

 وی اضافه کرد: تاکنون استان همدان موفق به جذب 40 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری خصوصی در زمینه پتروشیمی ، فولاد و دارو سازی شده است .

خجسته افزود: برای منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد فامنین نیز 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که این طرح می‌تواند زمینه اشتغال 30 هزار شغل را فراهم کند .

خجسته بر جذب اعتبارات ملی تاکید کرد و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرای باید برای جذب اعتبارات ملی تلاش کنند .

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: چهار هزار میلیارد تومان سرمایه از طریق بخش خصوصی برای راه اندازی پتروشیمی ابن سینا، شهرک دارویی و فولاد فامنین در استان همدان جذب شده است

توسعه استان در شرف یک تحول بزرگ است

 وی با اشاره به اینکه توسعه استان در شرف یک تحول بزرگ است، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌ها باید جبران مافات کرده و با ایجاد تحولات امید را در بین مردم استان همدان ایجاد کنیم .

خجسته افزود: امسال 27 کیلومتر از آزادراه همدان به ساوه باقی مانده بود که با پیگیری تنها 10 کیلومتر از این میزان باقی مانده است و باید تا قبل از رسیدن فصل سرما به اتمام برسد .

وی با بیان اینکه 40 میلیارد تومان به فرودگاه همدان اختصاص یافته است، گفت: پروژه ریل گذاری همدان به میزان 100 کیلومتر در حال انجام است که به سبب نبود ریل کار خوابیده است و به دنبال تأمین ریل از هند و چین هستیم .

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس درباره جذب سرمایه گذار عنوان کرد: چهار هزار میلیارد تومان سرمایه از طریق بخش خصوصی برای راه اندازی پتروشیمی ابن سینا، شهرک دارویی و فولاد فامنین در استان همدان جذب شده است .

وی با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد ایجاد 30 هزار شغل پیش بینی شده است، گفت: پتروشیمی هگمتانه در حالی که سرمایه گذار کار را رها کرده بود با پیگیری مداوم مجمع نمایندگان استان و استاندار همدان دوباره احیا شد .

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی افزود: پتروشیمی ابن سینا نیز به زودی با یک هزار و 200 هکتار زمین کلنگ زنی می‌شود و تا دیروز به دنبال سرمایه گذار بودیم در آینده سرمایه گذاران در همدان صف خواهند کشید .

خجسته با اشاره به ساخت شهرک داروسازی در همدان بیان داشت: یکی از مشکلات همدان زیر ساخت‌ها بود که اکنون زیر ساخت‌ها آماده است و همدان با منطقه ویژه جهان آباد به منطقه ای صنعتی تبدیل خواهد شد .

 پتروشیمی هگمتانه در آستانه افتتاح است

 وی که ایجاد کننده اشتغال را در کشور قهرمان ملی عنوان می‌کرد، افزود: پتروشیمی هگمتانه در آستانه افتتاح است و دو هزار شغل ایجاد می‌کند و همدان در آستانه یک تحول عظیم در بخش اشتغال قرار دارد .

 خجسته اضافه کرد: دولت دیگر توان سرمایه گذاری ندارد چرا که به دنبال کوچک سازی است .

مدیر کل امور اقتصادی استانداری همدان نیز در خصوص گزینه‌های سرمایه گذاری در استان همدان عنوان کرد: استان همدان در زمینه کشاورزی و صنایع فرآوری آن ظرفیت مناسبی دارد و پتانسیل‌های مناسبی برای ساخت واحدهای بزرگ داریم .

احمد فضلعلی ادامه داد: واحدهای دامپروری، پرورش شتر مرغ،صنایع تبدیلی و فرآوری سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی و صنایع فرآوری شیر می‌تواند از گزینه‌های سرمایه گذاری باشد .

وی با اشاره به برگزاری جلسات با سرمایه گذاران داخلی و خارجی عنوان کرد: با افراد صاحب سرمایه ایرانی وخارجی جلسات زیادی داشته‌ایم تا به جذب آنان بینجامد .

مدیر کل امور اقتصادی استانداری همدان اذعان داشت: با سرمایه گذاران کشورهای خارجی رایزنی‌هایی در حال انجام است و هیئت‌هایی از استان همدان به این کشورها سفر کرده‌اند و از کشورهای دیگر نیز برای آشنایی با ظرفیت‌های تجاری استان هیئت تجاری دعوت می‌شوند .

وی با اشاره به اینکه همدان در زمینه ایجاد صنایع فولاد، پتروشیمی و خدمات برتر ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری دارد، عنوان کرد: در زمینه خدمات فنی مهندسی و گردشگری از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم .

مدیر کل امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های استان همدان یک مزیت است، افزود: در دیگر نقاط کشور ممکن است کمتر این شرایط وجود داشته باشد .

فضلعلی افزود: همه تلاش مسئولان استان در این است که از امکانات و توان سرمایه گذاری‌های داخلی در کنار سرمایه گذاری‌های خارجی استفاده لازم را ببرد .

 نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی همدان نیز به موانع سرمایه گذاری و راهکارهای رفع آن در استان اشاره کرد .

 سرمایه همواره در حاشیه امنیت حرکت می‌کند

محمد مسعود خیری با اشاره به اینکه سرمایه همواره در حاشیه امنیت حرکت می‌کند، بیان داشت: امنیت سرمایه گذاری یک اصل است و موانع سرمایه گذاری در استان بخشی ملی است وبخشی استانی که نشات گرفته از وضع کشور است .

وی اذعان داشت: برخی موارد چون وضع قوانین و رفع موانع کسب کار از موارد اصلی مانع بودن سرمایه گذاری در کشور و استان است و عدم ثبات در تصمیمات اقتصادی نیز یکی دیگر از این عوامل است .

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی همدان با اشاره به اینکه سفیر شدن مهدی سنایی در روسیه موجب اعلام آمادگی سرمایه گذاران این کشور برای حضور در همدان شده است، بیان داشت: سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از توان دولت خارج است و نیاز است سرمایه گذاران همدانی خود برای توسعه استان وارد عمل شوند .

خیری با تاکید براینکه خواست همه مسئولان استان توجه به لزوم سرمایه گذاری در همدان است، افزود: پس از جذب سرمایه گذار باید به دنبال حفظ او بود،چرا که هر فردی که می‌خواهد وارد این عرصه شود قطعا وضعیت واحدهای موجود را بررسی و سپس وارد میدان می‌شود .

در این بین که شاهد استقبال از سرمایه گذاران در استان هستیم باید به به برخی نکات نیز توجه کرد تا از فرصت ایجاد شده سو استفاده نشد ،تا جایی که دیده می‌شود در برخی پروژه‌ها مسئولان استان خواستار تسریع در صدور مجوز تغییر کاربری وصدور مجوز زیست محیطی هستند.

ناگفته پیداست بررسی‌ها زیست بومی برای تغییر یک منطقه به صنعتی زمان بر و نیاز مند کار دقیق کارشناسی است پس باید توجه کرد به خاطر سرمایه گذاری ظرفیت‌های طبیعی استان از بین نرود چرا که این داشته‌ها را باید به آیندگان نیز برسانیم .

 از سوی دیگر مسئولانی که از سرمایه گذاری سخن به میان می‌آورند باید به دنبال تفسیرآن برای آحاد مردم نیز باشند چرا که سرمایه گذاری پروسه ای زمان بر است وممکن است نتیجه آن حتی در دولت‌های آتی در استان دیده شود،پس لازم است و نبایدانتظار نادرست ایجاد نکنیم .

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار