تصویر زیبای سکه و انواع منجق و ملیله، درخشش پولک‌ها و مرواریدهای زیبا و تلالو نور آفتاب بر لباس کردی و سنتی ایلام خاطره‌ای دل انگیز است که نشانگر فرهنگ و سنت غنی ایلامی است.
کد خبر: ۷۵۰۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 31 May 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛با تغییرات ایجاد شده در سطح جامعه فرهنگ‌های بومی و محلی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و فرهنگ و آداب و رسوم ایلامی در معرض فراموشی قرار می‌گیرد. تغییرات لباس در ایلام به مانند سایر عناصر و رویدادهای فرهنگی است اما از نظر شدت کمترین تغییرات را می‌توان در نقاط عشایری و روستایی دور افتاده مشاهده کرد در این نواحی هنوز مردم برای لباس سنتی خود ارزش و احترام خاصی قائل هستند.

تصویر زیبای سکه و انواع منجق و ملیله، درخشش پولک‌ها و مرواریدهای زیبا و تلالو نور آفتاب بر لباس کردی و سنتی ایلام خاطره‌ای دل انگیز است که نشانگر فرهنگ و سنت غنی ایلامی است.

 پوشاک زنان ایلام/ سرون ( sarvan )

 سرون نوعی پوشش سر برای زنان است که در برخی نقاط استان ایلام از جمله شهرستان‌های سیروان، چرداول و ایوان کاربرد دارد؛ در گذشته زنان بیشتر نقاط استان مقداری از موی طرفین خویش را پس از بافتن در دو طرف صورت آویزان می‌کردند که به آن چتر می‌گفتند و بقیه موی سر کاملا پوشیده می‌شد چنین پوششی از قدیم الایام مورد استفاده ایلامی‌ها بوده و بعضا الان نیز از آن استفاده می‌کنند.

گل‌ونی (golvani ) 

از گل ونی برای پوشش سر زنان استفاده می‌شود، نوعی سرپوش از جنس حریر یا نخی که در اندازه‌های مختلف کوچک و بزرگ تولید می‌شود و جنس آن نازک بوده و زمینه مشکی دارد و با گل و نقش‌های ساده اسلیمی در رنگ‌های مختلف تزئین شده است مناطق چرداول، ملکشاهی و سیروان از گل‌ونی بیشتر استفاده می‌کنند و آن را به صورت سه گوش روی سر انداخته و سرپوش را روی آن به دور سر می‌بندند که یک حجاب زیبا محسوب می‌شود.

قتره (چادر کامل مرسوم در ایلام)

نوعی چادر زنانه که بر خلاف چادرهای مرسوم دیگر نقاط کشور بسیار بزرگ بوده و دارای مقداری آستین گشاد بوده که با عبور دادن دست‌ها از آن دیگر نیاز چندانی به کنترل آن در بیشتر مواقع نیست، تقریبا بالا پوش تمامی زنان عشایر و روستایی و برخی زنان میانسال و استان ایلام است که بعضا در بین دختران جوان این دیار نیز کارایی دارد. 

یل (کت)

نوعی کت زنانه از جنس مخمل است و تزئینات اندکی مثل کمرچین دارد و موارد استفاده از آن نیز مانند کمر چین نزد زنان این نواحی است؛ یل دارای جیب در طرفین بوده و آستین دار دوخت می‌شود و دکمه‌هایی برای نما در جلوی آن تعیین شده است.

سخمه (جلیقه)

سخمه از مخمل یا پارچه رنگی دیگر دوخته می‌شود و فاقد آستین بوده و بر روی لباس کردی زنان و دختران جوان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در سخمه حداکثر تزئینات به‌کار رفته و بیشتر این تزئینات شامل انواع آویزهای نقره‌ای و سکه طلایی است که جلو و پشت آن را می‌گیرد و نمایی بسیار زیبا ایجاد می‌کند. 

قی ون (شال کمر)

پارچه‌ای بلند و یک رنگ که امروزه در نقاط عشایری و روستایی کاربرد دارد و از آن به‌عنوان شال کمر استفاده می‌کنند در مراسمات عروسی هم به‌عنوان لباسی تزئینی کاربرد زیادی دارد، این پارچه ضمن حفاظت از کمر برای جابجایی وسایل و کار در طی روز، جلوه‌ای زیبا به لباس سنتی ایلامی می‌بخشد. 

بیگانگی با هویت خطری است که نسل‌های آینده ما را تهدید می‌کند. در حقیقت برگزاری جشن‌های میلادی، ولنتاین، نحوه غیر صحیح پوشش و... جایگزین آداب و رسوم و باورهای زیبا و بی‌نظیر ما شده است و این تغییر و تحول متاسفانه ادامه می‌یابد. نباید اجازه داد فرهنگ‌های غربی جایگزین فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی شود، چرا که هویت ما وابسته به این فرهنگ زیبا است./ع

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار