مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تاکنون هیچ علایمی از بیماری طاعون در حیات وحش استان اردبیل مشاهده نشده است.
کد خبر: ۷۴۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵ 09 August 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید رضا موسوی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی ستاد مدیریت بحران اردبیل اظهار کرد: با وجود اینکه در مرکز کشور بیش از 400 راس حیات وحش به دلیل مشاهد بیماری طاعون تلف شده و از چرخه خارج شده است اما با همکاری دامپزشکی مراقبت‌های لازم انجام می‌شود که تاکنون مورد مشکوکی از بیماری طاعون در حیات وحش استان اردبیل مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه ما با مدیریت دام اهلی نباید اجازه دهیم تا سایر حیات وحش دچار بیماری و یا برخی مشکلات شوند، گفت: ما در سال گذشته نیز با مراقبت و پیگیری‌ها و نظارتی که اکیپ‌های بازرسی ما انجام داده‌اند اجازه ندادیم تا بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان ظهور و بروزی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: ما در قالب کارگروه مخاطرات محیط زیستی در سه محور پیشگیری، آمادگی و مقابله سعی داریم تا با بحران‌های استانی و منطقه‌ای و حتی کشوری مقابله کنیم.

موسوی عنوان کرد:‌ آنچه که در این زمینه مهم به نظر می‌رسد بحث پیش‌بینی و پیشگیری در رفع مخاطرات و بحران‌های زیست محیطی است که نمونه آن را در آلودگی‌های مقطعی رودخانه‌ها و ضرورت پایش آن مشاهده می‌کنیم.

این مسئول افزود: عدم مدیریت صحیح منابع آب به خشک شدن تالاب‌ها و به وجود آمدن بحران‌های مختلف منجر شده است که در برخی از موارد نمونه‌هایی از این بحران‌ها را شاهد و ناظر هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل به فعالیت ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا و محیط زیست سالم اشاره کرد و یادآور شد: ما به صورت مرتب میزان ذرات معلق را با بهره‌گیری از پنج پارامتر ارزیابی می‌کنیم و در همین راستا داده‌های ارائه شده را مورد توجه و دقت نظر قرار داده و سعی بر ارتقای وضعیت کاهش آلایندگی هوا داریم.

موسوی از شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد در سطح استان خبر داد و بیان کرد: این ریزگردها گاه منشا داخلی و گاه خارجی دارند که ما در حوزه داخلی سعی کردیم این کانون‌ها که منبع و منشا تولید ریزگرد هستند شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم.

وی گفت:‌ اولین آسیب خشکسالی که قطعا به کم شدن حق‌آبه زیست محیطی منجر می‌شود در این حوزه نمایان است به طوری که حیات وحش، تالاب‌ها و منابع طبیعی به خطر افتاده و بدون اینکه تامین اعتبار برای ترمیم آنها داشته باشیم روز به روز شاهد ضعف و نارسایی در این حوزه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ضرورت تشکیل کارگروه‌های توانمند در حوزه کنترل اثرات زیست محیطی طرح‌های بزرگ صنعتی و سدسازی‌ها را بیان کرد و افزود: آنچه که در این زمینه باید به آن بها دهیم توجه به ارزیابی‌های زیست محیطی قبل از اجرای طرح‌ها و پروژه‌ه‌ها است که امروزه در سدسازی‌ها و اجرای پروژه‌های بزرگ صنعتی مورد توجه است.

موسوی ادامه داد: ما سعی داریم تا با مدیریت درست اثرات زیست محیطی را در قبال اجرای طرح‌ها به حداقل برسانیم و در کنار آن در مناطق مدیریتی جلوی چراهای غیرمجاز و شکار و صید غیرقانونی را بگیریم به طوری که سازمان محیط زیست از سال گذشته ممنوعیت شکار و صید را اعمال کرده است.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه هیچ علایمی از بیماری طاعون در بین حیات وحش استان مشاهده نشده است، گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که با دامپزشکی به انجام رسانده‌ایم سعی‌مان بر این بوده تا بتوانیم نسبت به کنترل بیماری‌ها و برخی آسیب‌های دیگر اقدامات و هدف‌گذاری‌هایمان را به درستی انجام دهیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار