چفرهنگهای تهاجمی
شیفته شدن برخی خانواده ها به شبکه های خارجی ،خسارتهای رفتاری،کرداری و فرهنگی بزرگی را به همراه دارد
کد خبر: ۷۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲ 23 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،با ظهور اینترنت و ماهواره در سایه پیشرفت تکنولوژی و گسترده شدن برد رسانه ایی ،اکنون همه مردم در معرض فرهنگهای مختلف موجود در جهان قرار دارند.کافیست در خانه در مقابل تلویزیون نشسته و با فشاردادن تنها یک دگمه از نقطه ایی به نقطه دیگری از دنیا سفر کرده و با فرهنگ،زبان،آداب و رسم و سبک زندگی آن نقطه از جهان آشنا شوید.

با این اوصاف تداخل فرهنگها در جوامع مختلف رخ میدهد.اگر فرهنگ غالب و کلان در یک کشور نتواند به جامعه آن کشور خود را نزدیک کند آنوقت فرهنگ کشور دیگری که خرده فرهنگ به حساب می آمد بعنوان فرهنگ تهاجمی وارد میشود و بجای فرهنگ کلان آن کشور قرار میگیرد و بعنوان فرهنگ غالب از سبک زندگی گرفته تا طرز فکر و حتی زبان آن مردمان را تغییر میدهد.

اکنون جامعه کشور مانیز در معرض تهاجمات فرهنگی بیگانه قرار دارد.عدم آگاهی،عدم آشنایی و حتی دیگر خواهی ما ایرانیها ،موجب شده تا ما براحتی فرهنگهای تهاجمی را بپذیریم و شیفته آن گردیم.

شبکه های ماهواره ایی ترکیه یکی از مصادیق بارز این موضوع است.پیامهایی که در سریالها،اخبار و فیلمهای این شبکه ها نهفته است ،به سرعت به مخاطبین خود در ایران منتقل میشود و سبک زندگی ،پوشش،رفتار و حتی زبان مخاطبین را تغییر میدهد.

شیفته شدن برخی خانواده ها به این شبکه ها ،خسارتهای رفتاری،کرداری و فرهنگی بزرگی را به همراه دارد.بگونه ایی که در برخی خانواده ها دیگر اثری از فرهنگ وآداب و رسوم محلی و ایرانی دیده نمیشود .

اینجاست که موضوع تبلیغ،فرهنگ سازی و تلاش مسئولین برای زنده نگه داشتن فرهنگ غنی توام با رفتار و کردارهای هنجارگونه اجتماعی برجسته میشود.

اخیرا روزنامه خبری صباح ترکیه طی مطلبی نوشته است : ، ۸۰ درصد شرکت کنندگان در کلاس های زبان ترکی در تهران را زنان تشکیل می دهد.

زنان ایرانی که اولین کلمات ترکی را از سریال های ترکیه می آموزند، آرزو می کنند که روزی این سریال ها به زبان اصلی تماشا کنند.

هر ساله در یکی از مراکز فرهنگی آموزش زبان ترکی در تهران ۵۵۰ زبان آموز زبان ترکی را یاد میگیرند.

شرکت در کلاس های آموزش زبان ترکی برای افراد بالای ۱۵ سال آزاد است.

کسانی که بدون هیچ گونه زمینه قبلی در این کلاس ها شرکت می کنند، با شرکت در ۱۲ ترم که هر کدام سه ماه طول می کشد، ظرف سه سال به این زبان مسلط خواهند شد.

علاوه بر کسانی که برای تجارت و تحصیل در ترکیه نیازمند آشنایی با زبان ترکی هستند، خانم های خانه دار ایرانی نیز برای تماشای سریال های ترکیه زبان ترکی می آموزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار