کارگروه بررسی عوامل وقوع سیل شیراز علل وقوع حادثه دروازه قرآن را گردن مدیران قبلی و اقدامات گذشته انداخت.بر فرض اینکه این دلایل درست باشد چرا طی شش سال مدیریت دولت کنونی و مدیریت شهرداری و شورای شهر جدید شیراز کاری انجام نشده است؟
کد خبر: ۷۳۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۰ 07 April 2019

کارگروه بررسی عوامل وقوع سیل شیراز متشکل از دفتر فنی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شرکت آب منطقه ای، اداره کل منابع طبیعی، اداره کل مدیریت بحران استانداری، شهرداری شیراز، کانون کارشناسان رسمی دادگستری و سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس است.

این کارگروه دلایل وقوع سیل شیراز را اینطور بیان کرده است:

 

  • عدم تناسب حجم سیلاب و ظرفیت کانال احداثی:
    ظرفیت آبگیری کانال احداثی در دروازه قرآن در شرایط ایده آل و بدون مسدود شدن مسیر آن بین ۱۲ تا ۱۹ متر مکعب در ثانیه است که در این بارندگی بین ۴۰ تا ۴۵ متر مکعب در ثانیه آب به دهانه کانال می رسید.
  • کم شدن مقطع ورودی کانال به دلیل گرفتگی دریچه زباله گیر نصب شده در ورودی آن:
    هرچند حتی اگر هیچ گرفتگی هم ایجاد نمی شد به دلیل کوچک بودن دهانه کانال، باز هم سه چهارم آب سرریز می شد.
  • وجود نخاله‌های ساختمانی در مقاطع مختلف مسیرهای اصلی و فرعی منتهی به دروازه قرآن
  • تغییر در محیط طبیعی حوضه آبریز:
    تغییر در پوشش گیاهی، شیب زیاد حوضه آبریز و ساخت و سازهای متعدد در مسیر از جمله عوامل مؤثر بود. حوضه آبریز دروازه قرآن ۲۳ کیلومتر مربع و حوضه آبریز محله سعدی حدود ۵۶ کیلومتر مربع بوده است که میانگین زیاد شیب حوزه دروازه قرآن (حدود ۳۰ درصد) از دیگر دلایل بروز سیل در شیراز عنوان می‌شود.
  • تغییر در مسیر کانال انتقال آب به رودخانه خشک در زمان احداث پل امام علی (ع)

  • عدم بازنگری طرح جامع دفع آب های سطحی با توجه به گذشت ۳۰ سال از زمان تهیه آن

  • شدت بارش در مدت زمان کوتاه:
    بر اساس آمار ایستگاه آب منطقه ای استان واقع در خیابان ارم، میزان بارندگی در شیراز از هشت صبح تا ۱۲ ظهر روز پنجم فروردین، ۲۶ و ۹ صدم میلی متر بود که ۱۸ و چهار دهم میلی متر از آن ظرف مدت ۱۵ دقیقه یعنی از ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه تا ۱۱ و ۴۸ دقیقه باریده است. بدون تردید با توجه به اختلاف ارتفاع خیابان ارم با دروازه قرآن، میزان بارش در آن منطقه بیش از خیابان ارم بوده است. همچنین در حالی که در طول سال ۹۶ میزان کل بارندگی در این استان ۱۳۰ میلی متر بود، در روز پنجم فروردین ۹۸ ظرف مدت ۱۵ دقیقه، میزان زیادی باران در شیراز بارید که بیانگر شدت بارندگی در آن مقطع است که منجر به جاری شدن سیل شد.

 

 

این در حالیست که رئیس کل دادگستری استان فارس در مصاحبه‌ای گفته بود «آنچه در تحقیقات اولیه مشخص شده اینکه رودخانه منتهی به دروازه قرآن حسب اطلاعات واصله لایروبی نشده و مجرای عبور آب به طور کامل باز نبوده و همین امر موجب راه افتادن سیلاب مرگبار حاصله از بارندگی در کوه‌های اطراف شده است و با وجود اینکه سازمان هواشناسی از یک هفته قبل هشدارهای لازم در خصوص بارش شدید باران را اعلام کرده بود، متولیان امر در حوزه شهرداری پیش‌بینی و اقدامات پیشگیرانه لازم در خصوص لایروبی رودخانه مجاور دروازه قرآن و مهار سیلاب ناشی از بارندگی را مد نظر قرار نداده‌اند.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار