کد خبر: ۷۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۵ 05 August 2015

رییس پزشکی قانونی شهرستان ساوجبلاغ سهم اعتیاد در بروز خشونت های همسرآزاری را ۶۵ درصد اعلام کرد و گفت: این آمار دو سال گذشته کشور تاکنون است.

به گزارش خبرنگار مهر، چند سالی است که استان البرز بالاترین آمار طلاق در کشور را دارد و پرونده های بسیاری نیز با موضوع خشونت های همسر آزاری در مراکز قضایی وجود دارد.

به گفته رییس پزشکی قانونی شهرستان ساوجبلاغ، طبق آمار دو سال گذشته کشور، سهم اعتیاد در خشونت های همسر آزاری ۶۵ درصد بوده است .

لادن جعفر نژاد در گفتگو با مهر اظهار کرد: خشونت های اعمال شده در همسرآزاری شامل ضرب و شتم، خشونت کلامی، تحقیرکردن، تهدید کردن و یا بیان ابراز تنفر از همسر است.

وی در ادامه گفت: آمار پرونده آسیب های حاصل از همسر آزاری شهرستان ساوجبلاغ در سال های ۹۲ و ۹۳ به ترتیب برابر ۳۲۶ و ۳۶۷ مورد است و این در حالیست که آمار در سال جاری و تا پایان تیرماه برابر ۱۰۸ مورد گزارش شده است.

متولی مقابله با خشونت های همسرآزاری مشخص نیست

رییس پزشکی قانونی ساوجبلاغ در ادامه از دیگر خشونت های حاصل از همسر آزاری سخن گفت و افزود: این خشونت ها می تواند اجتماعی و شامل مواردی مانند منع کردن فرد از ارتباط با خانواده اش، عدم ادامه تحصیل و یا اشتغال باشد، ندادن خرجی و نفقه به عنوان خشونت اقتصادی نیز از دیگر مصادیق همسر آزاری است.

جعفرنژاد در ادامه با اعلام اینکه آمار دقیق همسر آزاری در کل دنیا به خصوص در کشورهای اسلامی مشخص نیست، گفت: بسیاری از زنان به علت ترس از طلاق، از دست دادن همسر و یا بی سرپرست ماندن فرزندانشان در صورت مواجهه با خشونت های همسرآزاری حاضر نیستند به مراجع قضایی مراجعه کنند.

رئیس پزشکی قانونی ساوجبلاغ بیان کرد: در بسیاری از پرونده های همسرآزاری علل اصلی این جرم اعتیاد همسر به الکل و یا قرص های روان گردان است.

وی سطح فرهنگ و سواد زوجین را در میزان خشونت های همسر آزاری بی تاثیر ندانست و افزود: هر چه سطح فرهنگ پایین تر و سواد کمتر باشد میزان آزارها شدیدتر است امیدواریم با ارائه مقالات پژوهشی از سوی پزشکی قانونی آمار چنین پرونده هایی کاهش پیدا کند.

رئیس پزشکی قانونی ساوجبلاغ ادامه داد: تلاش می شود در مقالات ارائه شده سطح آگاهی زوجین بالا رود و راهکارهای مقابله با این نوع خشونت ها در مشاوره های قبل از ازدواج به زوج های جوان آموزش داده شود، زیرا مواردی مانند اختلاف سطح تحصیلات، سطح فرهنگی خانواده و یا عدم وجود علاقه قبل از ازدواج از عوامل مهم تاثیرگذار در بروز مشکلات زناشویی و اعمال خشونت است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه متولی مشخصی در خصوص مقابله با خشونت های همسرآزاری وجود ندارد افزود: ارگان های مختلف همچون بهزیستی، معاونت پژوهشی قوه قضاییه، معاونت اجتماعی شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و کمیسیون اجتماعی مجلس و بسیاری از ارگان های دیگر رسیدگی به پرونده های خشونت آزاری را برعهده دارند.

۱۰ سال گذشته خشونت های همسرآزاری جسمی بوده است

جعفرنژاد با اعلام خبر تشکیل گروه مطالعات آسیب شناسی در سازمان پزشکی قانونی کشور، گفت: در این گروه علاوه بر متخصصان پزشکی قانونی، روان پزشک و روانشناس نیز حضور دارند، زیرا در ۱۰ سال گذشته بیشتر خشونت های همسر آزاری جسمی بوده است، اما در حال حاضر چون سطح تحصیلات زوجین بالا رفته است به جای خشونت جسمی، خشونت کلامی مانند تحقیر همسر به کار برده می شود.

وی با اشاره به طرح پیشگیری از خشونت های همسر آزاری گفت: در قالب اجرای این طرح در استان ها باید راهکارهای مقابله با اعتیاد مردان، کنترل فقر و دیگر موارد موثر در اعمال خشونت های همسر آزاری بیان شود.

به گفته رئیس پزشکی قانونی شهرستان شاوجبلاغ اگر در قوانین کشور همسر آزاری جرم محسوب می شد و مجازات در پی داشت، می توان امیدوار بود سطح این نوع خشونت کاهش یابد.

وی در پایان با توضیح اینکه ۹۰ درصد خشونت های همسر آزاری در کشور و زندگی های زناشویی از سوی مردان اعمال می شود، افزود: در ایران از هر ۱۰۰ مورد همسر آزاری، ۹۰ درصد از سوی مردان و ۱۰ درصد توسط زنان اعمال می شود، همسر آزاری شامل سه سطح است سطح یک به زمان پیش از ازدواج، سطح ۲ به هنگام بروز اولین اختلاف ها و سطح ۳ نیز به زمان طلاق گرفتن زوجین گفته می شود در شهر هشتگرد بسیاری از پرونده های همسرآزاری مربوط به سطح سه یا زمان طلاق زوجین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار