الکساندر پتروف انیماتور و کارگردان انیمشن روسی و برنده سه جایزه اسکار دو کارگاه آموزشی در تهرا ن برگزار می‌کند.
کد خبر: ۷۲۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۲ 23 February 2015
به گزارش تسنیم، نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران صبح امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
این مراسم برای تشریح برنامه‌های این دوره از جشنواره با حضور علیرضا حاجیان زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی باقری معاون تولید کانون و رئیس نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران و محمدرضا کریمی صارمی دبیر نهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست حاجیان زاده گفت: زبان هنر زبانی است که می‌تواند مخاطب را همراه کند و هنر سینما در میان هنرهای مختلف به دلیل توانمندی‌های شگفت انگیزی که دارد تاثیرگذاری بیشتری را دارد. هنر پویانمایی تخصصی ترین هنر سینما است که مخاطبان بخصوص کودک و نوجوانان را با خود همراه می‌کند.
وی ادمه داد: برگزاری دوسالانه پویانمایی تهران اتفاق مبارکی است که برای هنرپویانمایی ایران از اسفند ماه سال 1377 شروع شده است. قدمت این جشنواره به بیش از دو دهه می رسد.
حاجیان زاده با اشاره به اهداف برگزاری این دوسالانه گفت: این جشنواره با سه هدف فراهم‌سازی بستری شایسته برای تبادل اندیشه‌ها و آموخته‌ها با گرد‌آوری و عرضه هدفمند آثار، کشف توانمندی‌ها و تشویق نوآمدگان عرصه پویانمایی به ابتکار و نوآفرینی و همچنین گسترش توانایی‌ها با طرح تکنیک‌ها و نگرش‌های تازه برای دستیابی به کیفیتی افزون‌تر از 17 تا 21 اسفند ماه سال جاری در کانون برگزار می‌شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: این دوره از جشنواره در دو بخش، مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌شود و فیلمهایی که از سال 79 تا به امروز در جشنواره شرکت نکردند در بخش مسابقه ایران و فیلمهایی که از سال 2011 تا امروز در جشنواره شرکت نکردند در بخش بین الملل جشنواره، ارزیابی می شوند.
وی با اشاره به بخشهای دیگر نهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران گفت: بخش دیگری تحت عنوان چشم انداز آموزش برای استعداهای نوپا درعرصه پویانمایی خواهیم داشت. فیلمهایی که در جشنواره های داخلی وخارجی حضور داشتند ولی در این جشنواره ارزیابی نمی‌شوند در بخش نمایش ویژه به نمایش در می‌آیند. فیلمهایی هم که در بخش مسابقه شرکت نکردند در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می شود.
حاجیان زاده در مورد فیلمهایی که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است گفت: 1800 فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و 1600 فیلم نیز مورد بازبینی هیات انتخاب قرار گرفت. از بین این آثار،102 فیلم در بخش پویانمایی، 18 فیلم دانشجوی، 9 فیلم با رویکرد دینی و 5 فیلم با رویکرد ارزشهای انقلاب اسلامی برای داوری در بخش مسابقه ایران راه یافتند.
وی اضافه کرد: 30 اثر دانشجویی، 3 فیلم بلند و 117 اثر پویانمایی و در مجموع 150 فیلم در بخش بین الملل این دوره از جشنواره حضور دارند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مورد شاخص‎های داوری و انتخاب آثار گفت: 2 شاخص در داوری‎ها لحاظ شده است، یکی اینکه  نگاه تکنیکی در ساخت انیمیشن لحاظ شود و اینکه محتوای این فیلم‎ها بر پایه رویکرد دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی باشد.
وی اضافه کرد: ما در 7 سالن سینمایی، 186 سانس نمایش خواهیم داشت که 2 سالن برای نمایش کودکان اختصاص داده شده است و 5 سالن دیگر برای متخصصان در نظر گرفتیم. سالنهای سینمای فلسطین، سینما کانون، سالن اصلی کانون، سالن غدیر، سالن شهید قندی وزارت ارتباطات، مرکز فرهنگی هنری شماره 40 و مرکز فرهنگی هنری شماره 30 در اختیار فیلم‌های این دوره از جشنواره قرار می‌گیرد.
حاجیان زاده اضافه کرد: تلاش داریم که شرایطی فراهم شود که در سال های آتی عموم مردم با فرزندانشان در یک فضای گسترده تر برای دیدن فیلم‌های جشنواره حضور یابند.
وی در آخر صحبت‌هایش گفت: چهار نشست تخصصی، بررسی پایان نامه‌ها در حوزه انیمیشن و دو کارگاه آموزشی از جمله برنامه های دیگری است که برای ارتقای سطح آموزشی در حوزه پویانمایی در این دوره از جشنواره برگزار می شود.
در ادامه این نشست مهدی باقری، رئیس جشنوراه پویانمایی گفت: آثار ارسالی به جشنواره پویانمایی از سال 77 تا به امروز رشد کیفی و کمی داشته است. در سال 77 به دلیل کمبود آثار این حوزه در ده سال مورد ارزیابی قرار گرفت. 88 اثر در بخش بین الملل و 74 اثر در بخش ایران داشتیم که امروز تعداد این آثار دوبرابر شده است.
وی ادامه داد: کارگاه هایی که در این نه دوره جشنواره برگزار شد باعث شد که نتیجه‌ آن به مراکز فرهنگی وهنری بازگردد و این جریان و تاثیرگذاری به کتابخانه‍های کانون هم راه پیدا کرد.
محمدرضا کریمی صارمی دبیر نهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران آخرین سخنران این نشست بود که دبیر ثابت نه دوره برگزاری جشنواره پویا نمایی بوده است. وی صحبت‌هایش را این گونه شروع کرد: در محافل بین المللی، این جشنواره جزو جشنواره های رتبه الف است و در تمام دوره ها تلاش کردیم  شاخصه‌های استانداردهای بین الملل را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: چهار نشست پایان‌نامه ای داشتیم که 4 پایان نامه برتر کارشناسی ارشد مورد ارزیابی قرار گرفتند و انتخاب شدند. بیشتر این پایان‌نامه‌ها عملی است و امیدواریم که حمایت از این پایان‌نامه‌ها صورت بگیرد.
دبیر نهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی (انیمیشن) تهران با اشاره به نشست‌های تخصصی این دوره از جشنواره گفت: چهار نشست تخصصی داریم. اول نشست تخصصی تجربه گرایی در انیمیشن، دوم نشست درد و دل‌های دوستانه که در 18 اسفند ماه برپا می‌شود و از مسئولان فرهنگی وسینمایی خواستیم در این نشست حضور پیدا کنند وخواسته‌ها و درد و دلهای انیمیشن سازان را گوش کنند.
وی ادامه داد: سومین نشست در مورد موشن گرافیک است که 6 نفر از اساتید در مورد این هنر پویانمایی سخنرانی می‌کنند. چهارمین نشست هم که در 20 اسفند ماه برگزار می‌شود در مورد استفاده از هنر دیجیتال در تکنیک‌های سنتی تولید پویانمایی است که در این نشست مبحث DCP  و خروجی گرفتن از آثار برای عرضه در بازار بین الملل به صورت تخصصی آموزش داده می‌شود.
کریمی صارمی در مورد افزایش تعداد آثار حاضر در جشنواره گفت: باکس‌های نمایش تا ساعت 12 شب طول می‌کشد. امیدواریم که امسال یک روز به جشنواره اضافه شود تا نمایش فیلم‌ها از مخاطب تخصصی خارج شود و به مخاطب عام نزدیک شود.
وی ادامه داد: امسال به صورت مجزا بخش آثار دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی را خواهیم داشت و آثاری چون موشن گرافیک شهید چمران و شهید عباس دوران در بین این آثار خواهد بود.
دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی در آخر گفت: الکساندر پتروف انیماتور و کارگردان انیمشن روسی که 38 جایزه جهانی و 3 جایزه اسکار دارد، امسال به عنوان میهمان برای برگزاری دو دوره کارگاه آموزشی «جادوی انگشتان دست» در سطح کارشناسی‌ارشد و دکترا در این جشنواره حاضر می‌شود.
در انتهای نشست از باقری رئیس نهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران سوال شد که آیا برای اکران و نمایش فیلم‌های حاضر در جشنواره تدبیری در نظر گرفتند که او گفت: فیلم‌هایی که از 74 کشور به جشنواره می‌آیند فقط اجازه اکران در جشنواره را دارند. البته مراکز فرهنگی و هنری هم می‌توانند با خرید حق کپی رایت این فیلم از فیلمساز این آثار را نمایش دهند. ضمن اینکه تلاش داریم با حمایت کانون پرورش فکری، سینماتک کودک و نوجوان را برای اکران فیلم‌های شاخص و نمایش عمومی آن محیا کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار