رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه ایران اکنون از نظر تولید "شیر" در بهترین شرایط نسبت به سالیان گذشته قرار داد، گفت: اگر مسئولین تدابیر لازم را بیاندیشند، بعید است سال آینده با کمبود شیر مواجه شویم.
کد خبر: ۷۱۹۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸ 25 February 2019

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،سید مهدی افخمی ، با اشاره به صحبت‌هایی که درباره کمبود نهاده‌های دامی و به دنبال آن احتمال کاهش تولید شیر وجود دارد، اظهار کرد: اگرچه محدودیت‌ها و افزایش قیمت‌هایی وجود دارد، اما خوراک و نهاده‌های دامی در اختیار تمام گاوداری‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: هم اکنون بعد از واریز وجه، پس از حداکثر 45 روز نهاده دامی در اختیار گاوداری به اندازه‌ای که تقاضا داشته قرار خواهد گرفت.

به گفته رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه، مشکلات شدیدی که چند ماه قبل با آن مواجه بودیم اکنون فروکش کرده و شرکت پشتیبانی امور دام کشور انواع نهاده‌ها شامل سویا، ذرت دانه‌ای و ... را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

افخمی اضافه کرد: البته افزایش قیمتی که در نهاده‌های دامی رخ داده را انکار نمی‌کنیم، برای مثال سویا که سال گذشته در همین ایام کیلویی 1650 تومان بود اکنون به کیلویی 2500 تومان و حتی در بازار آزاد به 3600 تومان هم رسیده و یا ذرت، جو، پودر چربی، انواع مکمل‌ها و... نیز افزایش دو تا سه برابری قیمت را نسبت به سال گذشته تجربه کردند.

وی معتقد است، با همه این اوصاف، گاوداری‌ها برای اینکه سرمایه‌گذاری و صنعتی که راه انداخته اند نابود نشود، هرطور که شده نهاده‌ها را با قیمت بالا تهیه می کنند تا آسیبی به دام‌هایشان وارد نشود.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون وضعیت نسبت به چند ماه قبل بهتر شده، افزود: البته ادامه این مشکلات در بلندمدت می‌تواند به صنعت دامداری آسیب بزند، اما امیدواریم مسئولین چاره‌ای برای مشکلات و جلوگیری از افزایش قیمت نهاده‌های دامی بیاندیشند.

افخمی درباره تاثیر این مشکلات بر تولید شیر نیز خاطرنشان کرد: با وجود همه این مشکلات کاهش زیادی در تولید شیر نداشتیم.

افخمی با بیان اینکه پتانسیل تولید شیر در ایران آنقدر زیاد هست که با مشکل مواجه نشویم، اظهار کرد: ایران هم اکنون در شرایط خوبی از نظر تولید شیر قرار دارد که مشابه آن را در سالیان و دهه‌های قبل نداشتیم.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در گذشته میزان استحصال شیر از هر گاو صنعتی 10 لیتر بود، تاکید کرد: این میزان اکنون به حدود 40 لیتر رسیده است.

وی از رشد قابل توجه گاوداری‌های صنعتی در سراسر ایران هم یاد کرد و ادامه داد: برای نمونه در کرمانشاه در سالیان گذشته فقط یک گاوداری صنعتی بزرگ داشتیم، اما اکنون چندین گاوداری صنعتی بزرگ در استان داریم.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان اینکه با وجود این همه ظرفیت بعید است با کمبود تولید شیر مواجه شویم، عنوان کرد: البته باید از ظرفیت‌هایی که داریم بهتر استفاده کنیم و دولت نیز برای حمایت از این صنعت بیشتر پای کار بیایند.

وی مسائلی که اکنون درباره احتمال کمبود شیر مطرح می‌شود را عمدتا ناشی از جو روانی دانست و ادامه داد: نکته مثبت ماجرا آنجا است که شیر و محصولات لبنی مانند برنج، رب گوجه، مواد بهداشتی و ... نیست که مردم بتوانند آن را احتکار کنند، زیرا تاریخ مصرف کوتاه مدت و مشخص دارد و کمتر از جو روانی تاثیر می‌پذیرد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار