نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: در 85 کشور دنیا گردشگری در جایگاه اول تا پنجم قرار دارد که با ظرفیت‌سنجی و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌توان توسعه پایدار را رقم زد.
کد خبر: ۷۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱ 03 August 2015

جلیل جعفری بنه خلخال در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به افزایش قابل توجه مسافران و گردشگران در خلخال و کوثر اظهار کرد: خلخال و کوثر می‌تواند به قطب مهمی در صنعت گردشگری تبدیل شود.

وی گفت: افزایش استقبال گردشگران در خلخال و کوثر در حالی است که هنوز ظرفیت‌های موجود نیاز به معرفی دارند و با توجه به وجود سایت‌های گردشگری و نیز طبیعت کم‌نظیر و مسیرهای ارتباطی خلخال با گیلان می‌تواند به قطب مهمی در این زمینه مبدل شوند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دعوت از رئیس و معاونان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور برای حضور در منطقه یادآور شد: به دنبال تحریم ظالمانه دشمنان از سال 91 کشور دچار مشکل ارزی و درآمدی شد و علاوه بر افزایش نرخ ارز به سه برابر، فروش نفت نیز کاهش شدیدی داشت به طوری که در مقطعی زیر 700 هزار بشکه بوده در حالی که قبل از تحریم بیش از 2.5 میلیون بشکه بود.

جعفری بنه خلخال ادامه داد: مشکل دیگر هم به دلیل تحریم بانکی با مشکل ورود ارز به کشور هم بودیم در توسعه زیرساخت‌های لازم گام‌های موثری برداشته شد به طوری که در سال 93 از کل اعتبارات ملی هزینه شده در استان بیشترین رقم به میزان 7 میلیارد ریال در شهرستان خلخال اتفاق افتاده ولی این میزان کافی نیست و باید مسئولان استانی و کشوری رویکرد مثبت و توسعه دهنده‌ای به این موضوع داشته باشند.

نماینده مردم جنوب استان اردبیل عنوان کرد: از بافت قدیمی و قابل مرمت به صورت سنتی فقط بازارچه این شهر توان تبدیل شده به یک بازار سنتی و زیبا را دارد که هم در زیباسازی شهر و هم جذب و نگهداشت گردشگران می‌تواند مفید باشد و لزوم پیشگامی نمایندگان بازار برای ورود بخش دولتی و دستگاه‌های متولی ضروری به نظر می‌رسد و مرمت این بازار به نفع منطقه و بازاریان است.

جعفری بنه خلخال ادامه داد: بر اساس آخرین برآوردهایی که با مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری استان داشتیم هر متر‌مربع در شکل سنتی و زیبا در حدود 1.5 میلیون تومان اعتبار لازم دارد که با مشارکت این نهاد تقریبا نصف این رقم را بازاریان متقبل می‌شوند.

وی افزود: با توجه به اینکه به اینکه بازار مرمت شده در کنار حمام نصر که به موزه تبدیل شده نمای زیبایی از تاریخ و یادمان‌های گذشته را در اذهان ایجاد می‌کند و ضمنا در فرایند بازسازی یک سال معاف از مالیات و نیز برخی هزینه‌های مربوط به صدور پروانه ساخت مشمول حال بازاریان می‌شود.

رئیس فراکسیون رفاه و تامین اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نکته دیگر در راستای افزایش گردشگران به خلخال و کوثر و ماندگاری آنها پرداختن به بحث تبلیغاتی و معرفی یادمان‌ها و مناطق گردشگرپذیر است و در کنار اینها ورود علاقمندان و سرمایه‌گذاران به توسعه اکوکمپ و خانه مسافر است.

جعفری بنه خلخال گفت: در حالی که در بیش از 85 کشور جهان گردشگری در اولویت اول تا پنجم قرار دارد این صنعت می‌تواند اولویت مهم و اول منطقه قلمداد شود و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و بهبود وضع اعتباری کشو در توسعه زیرساخت‌های لازم اقدامات ماندگاری صورت یابد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه در سالیان اخیر همایش‌ها و جشنواره‌هایی در دو شهرستان در این حوزه برگزار شده و سال قبل هم خلخال میزبان اقوام کشور بود و شور و نشاط خاصی هم در بین مردم ایجاد شده بود درخواست ما از مسئولان پیشگامی در چنین اقداماتی است که در معرفی منطقه به مردم کشور موثر بوده و می‌تواند در جلب توجه مسئولان ارشد دولت و نیز سرمایه‌گذاران موثر واقع شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار