تعدادی از کامیون‌داران اردبیلی که از اربیل عراق به مقصد بندر امام (ره) بار زده‌اند، از دو ماه قبل به دلیل عدم تخلیه بار؛ در این بندر بلاتکلیف مانده و زندگی سختی را در گرمای ۵۰ درجه می گذرانند.
کد خبر: ۷۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 03 August 2015
اواسط خردادماه سال جاری تعداد ۸۳ دستگاه کامیون تانکردار که ۳۰ دستگاه آن متعلق به کامیون داران اردبیلی بوده تحت پوشش شرکت های مختلف از مبدا اربیل عراق نسبت به بارگیری مازوت (نفت سیاه و نفت خام) اقدام می کنند.

چند روز پس از بارگیری و با ترانزیت از خاک ایران این کامیون ها به بندر امام خمینی (ره) می رسند تا مواد سوختی خود را در مخازن ساحلی این بندر تخلیه کنند، اما به دلایل مختلف این امر تاکنون صورت نگرفته و رانندگان در بدترین وضعیت آب و هوایی و روحی مجبور به زندگی در کامیون های خود شده اند.

یکی از کامیون داران اردبیلی در این خصوص طی گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: نیمه دوم خردادماه امسال به همراه حدود ۳۰ کامیون دار توسط یکی از شرکت های حمل و نقل بین المللی برای بارگیری مازوت به اربیل عراق اعزام شدیم و پس از بارگیری قرار شد که آن را در بندر امام تخلیه کنیم.

فرامرز صباحی با تاکید بر اینکه پس از رسیدن به بندر امام تعداد کامیون های حامل مازوت نفت سیاه و خام به بیش از ۸۳ دستگاه رسید، یادآور شد: بنا به قراردادی که داشتیم تخلیه بار باید در مخازن ساحلی این بندر صورت می گرفت، اما با گذشت بیش از ۴۵ روز هنوز این امر صورت نگرفته است.

نبود کشتی دلیل عدم تخلیه بار

زندگی در کابین ۵۰ درجه + (عکس)

وی در بیان علت عدم تخلیه بار ادامه داد: از ابتدا اعلام کردند که به دلیل عدم وجود کشتی برای حمل بار، امکان تخلیه مازوت در مخازن ساحلی وجود ندارد، بنابراین از تخلیه آن خودداری کردند.

این کامیون دار اردبیلی تصریح کرد: پس از چند روز بلاتکلیفی که با زندگی سخت رانندگان در درون کامیونها و در گرمای ۵۰ درجه توام بود، اعلام کردند که رانندگان کامیون های خود را گذاشته و می توانند به شهرهای خود برگردند تا با رفع مشکلات موجود تماس بگیرند تا برای تخلیه مجددا مراجعه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه نیز حتی پارکینگی برای ۸۳ کامیون بلاتکلیف در نظر گرفته نشده بود، عنوان کرد: کامیون ها باید در بیابان و یا پارکینگ های بی در و پیکر که هیچ تضمینی نداشت رها می کردیم که این موضوع نگرانی بسیاری از رانندگان را در پی داشت.

صباحی با اشاره به اینکه تعدادی از رانندگان به دلیل عدم اعتماد از خردادماه تاکنون در کامیون خود زندگی می کنند، متذکر شد: رانندگانی هم که به شهرهای خود مراجعه کرده بودند در بازگشت متوجه سرقت قطعات و خسارتهای زیادی برای کامیون خود شدند.

سالار اختری دیگر کامیون دار اردبیلی است که در بندر امام بلاتکلیف مانده است، او در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید دارد که به دلیل شرایط بد و گرمای طاقت فرسا نتوانسته در بندر امام بماند و به اردبیل مراجعه کرده است.

حق خواب کامیون به رانندگان پرداخت نمی شود

وی با بیان اینکه چند روز بعد با تماس از سوی شرکت حمل و نقل به بندر امام برگشته است، بیان داشت: پس برگشت رانندگان با عدم تعهد شرکت مواجه شدیم، چراکه اعلام کردند بارهای خود را تخلیه کنید و به ازای خواب کامیون در بندر امام تنها ۳۰ دلار در روز دریافت کنید که این امر با اعتراض گسترده رانندگان مواجه شد.

زندگی در کابین ۵۰ درجه + (عکس)

اختری با بیان اینکه طبق قرارداد شرکت متولی باید برای هر روز خواب کامیون ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار به رانندگان پرداخت کند، افزود: قانون مشخصی در این زمینه وجود دارد مبنی بر اینکه هر وسیله نقلیه باربری وقتی به مقصد می رسد در صورت عدم تخلیه بار پس از ۴۸ ساعت، باید حق خواب بگیرد.

وی عنوان کرد: در زمانی که مسئولان شرکت متولی رانندگان را به شهرهای خود برگردانده بودند، اعلام شده بود طبق قانون هزینه های خواب کامیون را پرداخت می کنند، اما یک ماه پس از آن گفتند که تنها ۳۰ دلار در روز پرداخت می شود.

این کامیون دار با بیان اینکه این موضوع مورد مناقشه رانندگان و مسئولان شرکت شده و حتی کار به مراجع انتظامی کشیده است، یادآور شد: نماینده شرکت در زمانی که کار به مراجع انتظامی کشیده شده بود قول پرداخت ۸۰ دلار را داد و با وجود عدم رضایت کامیون داران حتی این مبلغ نیز تاکنون پرداخت نشده است.

رجب اصولی از دیگر رانندگان اردبیلی است که در این تنگنا گرفتار شده است، این کامیون دار تاکید دارد که بیش از ۸۵ راننده به همراه کامیون و برخی به همراه کمک رانندگان خود رها شده و کسی جوابگوی آنها نیست.

زندگی در کابین ۵۰ درجه + (عکس)

رانندگان هزینه برگشتن به شهرهای خود را ندارند

وی با بیان اینکه بسیاری از رانندگان به دلیل عقب ماندن از کار حتی هزینه ماندن در گرمای خوزستان و یا برگشتن به شهرهای خود را ندارند، تاکید کرد که باید توجه داشت که این رانندگان به ازای هر ۱۰ روز از کرایه حمل یک فقره کالای ترانزیتی محروم شده اند و این یعنی خسارت بزرگ به رانندگان.

اصولی خواستار رسیدگی به این وضعیت از سوی دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی کشور شد و اضافه کرد: این راننده ها خانواده های خود را رها کرده و حتی برخی نزدیک به دو ماه فرزندان خود را ندیده اند، با این وجود در زیر آفتاب و ۵۰ درجه گرمای طاقت فرسا در کامیون خود شب را به صبح و صبح را به شب می رسانند.

زندگی در کابین ۵۰ درجه + (عکس)

نگهداری سوخت در گرمای ۵۰ درجه؛ امکان وقوع حادثه ناگوار

باید توجه داشت که رسیدگی به این امر از سوی مسئولان نه تنها ۸۳ راننده را از این گرفتاری نجات خواهد داد بلکه از وقوع حادثه احتمالی ناگوار جلوگیری خواهد کرد.

مدیر شرکت حمل و نقل بین المللی نگار ترابر زرین که بیش از ۲۵ کامیون تانکر مستقر در بندر امام (ره) تحت پوشش آن است، در این خصوص گفت: ۸۳ کامیون تانکری بلاتکلیف تحت فورواردرهای حمل و نقل بین المللی رامون راه با مرکزیت تهران بوده که از مبدا اربیل عراق نسبت به بارگیری مازون اقدام کرده اند.

علیزاده ادامه داد: اما این کامیون ها با گذشت ۴۵ روز هنوز در مخازن ساحلی بندر امام تخلیه نشده و بار خطرناک و رانندگان آن در زیر ۵۰ درجه گرمادر انتظار اتخاذ تصمیمات عملی توسط کارگزاران حمل بلاتکلیف رها شده اند تا به چنین مشکلاتی گرفتار شوند.

وی با تاکید بر اینکه ادامه توقف تحمیلی رانندگان حامل به لحاظ آتش زا بودن بار فوق العاده خرناک است، تصریح کرد: باید شرکت متولی نسبت به وظیفه قانونی خود عمل کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن ضمن تضمین پرداخت حق و حقوق رانندگان اقدام لازم را برای تخلیه بار به عمل آورده و یا اجازه دهند با اعمال بند یک ماده ۲۲ حقوق کریرها از ادامه مشکلات جلوگیری شود.

بنا به اظهارات مدیر شرکت حمل و نقل بین المللی نگار ترابر زرین مستقر در اردبیل اگر عدم تخلیه بار این کامیون ها حتی ناشی از اختلاف بین خریدار و فروشنده نیز باشد، تعهدات قراردادی آنها کوچکترین تعهدی برای رانندگان حامل ایجاد نخواهد کرد و باید حق و حقوق این رانندگان پرداخت و تخلیه صورت گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار