رییس اداره جنگل داری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: پاسداری از طبیعت و حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگل ها به عنوان یک سرمایه ملی و باارزش باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.
کد خبر: ۶۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۴ 31 July 2015
رییس اداره جنگل داری و جنگلکاری منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: پاسداری از طبیعت و حفاظت از عرصه های طبیعی و جنگل ها به عنوان یک سرمایه ملی و باارزش باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

 به گزارش ایرنا؛محمد مهدی گودرزی به مناسبت روز 'جنگل رمز حیات' در گفت و گو با ایرنا افزود: اهمیت جنگل با توجه به نقش آن در تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آبی و حفظ و نگهداری خاک بر هیچکس پوشیده نیست.

وی اضافه کرد: از دیگر مزیت های جنگل فراهم کردن زمینه نفوذ آب در زمین بوده همچنین از نظر زیبایی نیز باعث جذب گردشگر و مسافر می شود.

وی بیان کرد: جنگل محل رویش گونه های مختلف از جمله محصولات فرعی و گیاهان خوارکی و دارویی است و تولید چوپ را می توان پایین ترین کار کرد جنگل دانست.

رییس اداره جنگل داری و جنگلکاری منابع طبیعی همدان گفت: با توجه به شروع موج سفرهای تابستانی و حضور مسافران و گردشگران در داخل جنگل برای استفاده از زیبایی های طبیعت باید نسبت به حفظ جنگل ها تلاش کرد.

گودرزی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی، خشکسالی های اخیر و خشک شدن گیاهان احتمال وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل ها بسیار زیاد است.

وی به گردشگران توصیه کرد: برای جلوگیری از بروز آتش در جنگل در صورت برپا کردن آتش برای گرم کردن غذا آن را بطور کامل خاموش کرده و پس از اطمینان از خاموش شدن آتش، محل را ترک کنند.

وی خواستار مراقبت از نهال ها و گونه های ضعیف شد و تاکید کرد: به منظور حفظ پاکیزگی و طراوت ، مسافران زباله های خود را در جنگل رها نکنند.

وی بیان کرد: استان همدان دارای 35 هزار و 176 هکتار اراضی جنگلی با پوشش تاج درختان کمتر پنج درصد و یک هزار و 441هکتار جنگل طبیعی با تاج پوشش بیش از پنج درصد است.

وی اضافه کرد: چهار هزار و 307 هکتار از اراضی و جنگل های دست کاشت استان همدان آبی و دیم هستند و یک هزار و 200 هکتار از جنگل های دست کاشت به نهادهایی نظیر شهرداری واگذار شده است.

وی با ذکر اینکه بیش از 25 گونه درخت در جنگل های همدان وجود دارد گفت: با توجه به کاهش بارندگی هزینه نگهداری جنگل های دست کاشت افزایش یافته است و همین امر خطر آتش سوزی را نیز شدت بخشیده است.

وی افزود: حضور دام در عرصه جنگل مانع از زادآوری طبیعت شده به گونه ای که دام باعث از بین رفتن نهال ، سفت شدن خاک و جلوگیری از رویش مجدد گیاهان می شود.

وی اضافه کرد: همچنین تخریب جنگل و تبدیل آن به مرتع، زراعت و کشاورزی از دیگر عوامل تخریب جنگل به شمار می رود.

هشتم مرداد روز 'جنگل رمز حیات' نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار