یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: تجربه نشان داده که معمولا انتخاب استاندار خراسان، سخت‌ترین انتخاب برای وزارت کشور و وزیر کشور بوده و معمولا در تمام دولت‌ها انتخاب استاندار خراسان تقریبا جزء آخرین انتخاب‌ها بوده است.
کد خبر: ۶۸۴۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹ 27 November 2018
به گزارش تابناک : جواد آرین‌منش با تاکید بر اینکه استان خراسان رضوی بدون تردید یکی از مهم‌ترین، استراتژیک‌ترین، امنیتی‌ترین و زائرپذیرترین استان‌های کشور است، اظهار کرد: به لحاظ موقعیت جغرافیایی، طولانی‌ترین مرزهای کشور در استان خراسان بوده، مسائل امنیتی و مرزی نیز مسائله حائز اهمیتی در استان هستند. 
 
وی افزود: استان خراسان رضوی به لحاظ زیارتی نیز قطب جهان تشیع و مرکز رجوع مردم ایران است به صورتی که هر سه سال تمام جمعیت ایران در مشهد و استان خراسان حضور پیدا می‌کنند، بنابراین بزرگ‌ترین قطب گردشگری و زیارتی جهان تشیع محسوب می‌شود.
 
آرین‌منش بیان کرد: از طرف دیگر استان خراسان رضوی دروازه آسیای میانه و کریدور شمال-جنوب بوده و از نظر موقعیت استراتژیک و اقتصادی استان حائز اهمیت است، بنابراین مدیری که برای این استان انتخاب می‌شود، طبیعتا نمی‌تواند نیرویی کم‌تجربه و ناآگاه به مسائل استان باشد. شناخت استان و ویژگی‌های آن یک ضرورت انکارناپذیر برای استاندار جدید است.
 
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: استاندار جدید باید تجربه و توانایی مدیریت در استان را داشته و به لحاظ وجود تنوع سلایق سیاسی از قدرت تعامل بالایی برخوردار باشد تا بتواند تعادل و توازن را در استان برقرار کرده، از افراط‌گری‌ها جلوگیری و سیاست‌ها و منویات دولت را به عنوان عالی‌ترین نماینده دولت در استان محقق کند.
 
وی با بیان اینکه استاندار هر فردی که باشد همچون تمام مدیران کشور با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو است، عنوان کرد: چالش‌هایی که بخشی از آن ملی و ناشی از شرایط کشور و تحریم‌ها است که طبیعتا هر چه زمان بگذرد و 6 ماه آینده سپری شود، ما با مشکلات اقتصادی جدی‌تری روبه‌رو خواهیم شد. اثر تحریم‌ها نیز در طول ماه‌های آینده آشکار شده، درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرده و به تبع آن نیز بودجه استان کاهش پیدا خواهد کرد و تحقق نخواهد یافت.
 
آرین‌منش اضافه کرد: کاهش قدرت خرید مردم طبیعتا یک سری نارضایتی‌هایی را به وجود می‌آورد و کمبودهای ناشی از تحریم‌ها نیز قاعدتا تعطیلی قسمتی از بخش‌های اقتصادی، کارخانجات و صنایع را به دنبال خواهد داشت. همچنین بیش از گذشته شاهد بیکاری کارگران خواهیم بود. درکنار این مشکلات نیز مشکل خشکسالی در استان یک مشکل جدی بوده و مشکل کمبود آب شرب در شهرهایی چون مشهد مشکلی جدی است.
 
این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: مشکل حاشیه‌نشینی و ضرورت ساماندهی آن در شهرهای بزرگ استان همچون مشهد و نیشابور نیز یک مسئله جدی است، بنابراین همچون تمام استان‌ها با یک سری مشکلات ملی مواجه هستیم. مسئله تورم نیز مسئله‌ای است که در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد و قاعدتا یک سلسله مشکلات ناشی از شرایط کلی کشور و یک سلسله چالش‌ها در رابطه با مسائل منطقه‌ای و استانی همچون خشکسالی، حاشیه‌نشینی، بافت فرسوده پیرامون حرم و مهاجرت‌ها نیز مسائل درون استانی بوده که ویژه استان خراسان است.
 
 وی با اشاره به اینکه استانداری که برای استان خراسان انتخاب می‌شود حتما باید چهره توانمند ملی اما آشنا به مسائل استان باشد، تصریح کرد: استاندار جدید حتما باید تجربه مدیریت‌های کلان و توانایی‌های مدیریتی در سطح ملی را دارا بوده و انعطاف‌پذیر و دارای قدرت تعامل با تمام سلایق و جریان‌های سیاسی باشد.
 
آرین‌منش در خصوص مهم‌ترین انتظار از استاندار جدید، گفت: مهم‌ترین انتظاری که وجود دارد، این است که استاندار جدید بتواند در شرایط بحرانی استان را اداره کند، یعنی ما باید فرض را بر این بگذاریم که شرایط استان در آینده کوتاه‌مدت و میان‌مدت پیش‌روی استان شرایط عادی نیست و فردی که استاندار خراسان می‌شود، باید بتواند مدیریت بحران را اداره کند و به مشکلات آگاه باشد. استاندار جدید باید آگاهانه انتخاب کند که دارد به استانی پا می‌گذارد که مشکلات عدیده‌ای دارد و این مشکلات عدیده نیز با توجه به شرایط اقتصادی پیش‌رو روزافزون خواهد بود. باید خود را آماده کند و آمادگی‌های لازم را برای مدیریت بحران در خراسان داشته باشد.
 
این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: یکی از اقداماتی که باید استاندار در شرایط بحرانی پیش‌رو انجام دهد، توانایی فعال‌سازی ظرفیت‌های غیر دولتی یا به عبارتی بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی‌ها است. در شرایط بحران مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی یک ضرورت انکارناپذیر بوده و اگر مدیریت استان توانایی فعال‌سازی و جلب مشارکت بخش خصوصی را داشته باشد، می‌تواند استانداری موفق باشد.
 
وی اضافه کرد: ضمن اینکه استان خراسان یک استان فرهنگی است، استاندار جدید باید از حوزه مسائل فرهنگی و زیارتی شناخت داشته باشد به این دلیل که قطب بزرگ فرهنگی جهان به دلیل وجود مرقد امام رضا(ع) و مفاخر فرهنگی چون فردوسی بزرگ و نیز مشاهیر ادبی و پیشینه درخشان فرهنگی و تمدنی بوده است. 
 
آرین‌منش گفت: تجربه نشان داده که معمولا انتخاب استاندار خراسان، سخت‌ترین انتخاب برای وزارت کشور و وزیر کشور بوده و معمولا در تمام دولت‌ها انتخاب استاندار خراسان تقریبا جزو آخرین انتخاب‌ها بوده، به دلیل اینکه نمایندگان استان از سلایق مختلف سیاسی برخوردار هستند و نماینده ولی‌فقیه و حتی مقامات عالی‌رتبه کشور نیز در انتخاب استاندار نظر دارند، دولت نیز در این زمینه نظر دارد، بنابراین هماهنگی بین این نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر معمولا با دشواری انجام و بخش قابل ملاحظه‌ای از زمان مدیریت استان با سرپرستی اداره شده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار