استاد گردشگري دانشگاه مازندران گفت: اگر گردشگری مزرعه در مازندران اتفاق افتاد بی شک مهاجرت معکوس مهم ترین مزیت آن خواهد بود.
کد خبر: ۶۷۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ 11 November 2018

سيدرضا موسوي در گفت وگو با ايسنا مازندران،با اشاره به اهميت صنعت گردشگري در توسعه هر كشوري اظهاركرد: با توجه به پراكندگي جغرافيايي و طبيعي كه كشور ما از آن بهره مند است به خوبي مي توان بر روي صنعت گردشگري به صورت علمي كار و سرمايه گذاري کرد.

وي از "گردشگري مزرعه" به عنوان يكي از مهم ترين و جديدترين نوع گردشگري در دنيا كه درآمد بسيار زيادي دارد نام برد و گفت: در اين نوع گردشگري، گردشگر در فعاليت هاي زراعي و دامي با زارع و كشاورز مشاركت و زندگي مي كند و نكته جالب توجه اينكه در كنار زندگي كردن با كشاورز، با فرهنگ زراعي و دامي آشنا مي شود و از فرآيند آن اطلاعات پيدا كرده و آن را باز نشر می دهد.

استاد گردشگري و عضو هيئت علمي دانشگاه مازندران مهاجرت معكوس را از ديگر مزيت هاي گردشگري مزرعه عنوان كرد و يادآور شد: در اين نوع گردشگري روستائيان ديگر به شهر مهاجرت نمي كنند و اينكه با ايجاد اشتغال خانگي از جمله توليد ماست،كره و پنير اقتصاد خانواده شكوفا مي شود.

موسوي افزود: در گردشگري مزرعه،گردشگر با محيط زيست آشنا شده بنابراين به آن ضربه نمي زند همچنين با آداب ، رسوم و فرهنگ كشاورزي و روستايي آشنا مي شود.

وي تصريح كرد: طبق بررسي ها و مطالعات، اوج درآمد كشورهاي اسكانديناوي بخش گردشگري مزرعه بوده و كشور اتريش داراي 121 هزار واحد اقامتي در حوزه گردشگري كشاورزي است.

استاد دانشكده ميراث فرهنگي و گردشگري نوشهر با اشاره به اينكه جغرافياي بي نظير و طبيعي منطقه كجور ، كلاردشت و البرز مركزي استعداد گردشگري مزرعه را به خوبي دارد، تاكيد كرد: در حال حاضر بخش گردشگری كشاورزي ما مغفول مانده است، اگر در كشور و خصوصا منطقه شمال به اين نوع گردشگري بها داده و توجه شود مهاجرت معكوس روي مي دهد.

موسوي ادامه داد: كساني كه سال هاي گذشته به علت درآمد كم از روستا به شهر آمده اند وقتي ببينند كه اقتصاد روستا بهتر شده است به روستاي خود بازمي‌گردند زيرا هر انساني دوست دارد به گذشته خود بازگردد.

وي با ابراز تاسف از اينكه در كشور در زمينه گردشگري مزرعه بسیار كم كار شده است، گفت: شايد در مجموع در كل كشور تنها 10پروژه در قالب علمي كار شده باشد كه بسيار اندک است، بايد مسئولان با استفاده از نظرات و پيشنهادات اساتيد گردشگري در اين زمينه كار بيشتري انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار